Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lublin musi zacząć przyciągać inwestorów i turystów [RAPORT]

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Od lewej: Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, oraz Witold Orłowski i Dionizy Smoleń z PwC
Od lewej: Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, oraz Witold Orłowski i Dionizy Smoleń z PwC Małgorzata Genca
Mocne strony: nakłady na kulturę, wykształcenie mieszkańców, inwestycje samorządowe. Słabe: niskie PKB na mieszkańca, mała rozpoznawalność miasta, co przekłada się na mniejsze zainteresowanie wśród inwestorów i turystów. Tak prezentuje się Lublin w raporcie o stanie polskich metropolii.

- Lublin wypada zupełnie dobrze w zestawieniu z innymi polskimi metropoliami - oceniał prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.

PwC to jedna z największych światowych firm świadczących usługi doradcze. Wczoraj zaprezentowała ocenę Lublina, zawartą w „Raporcie o stanie polskich metropolii”. To już czwarta edycja raportu. - Przede wszystkim nie jest to ranking: nie staramy się mówić, które ośrodki są lepsze, a które gorsze. Jednocześnie nie jest to też laurka ani połajanka wobec metropolii - dodawał prof. Orłowski.

W zestawieniu ujętych jest 12 miast wchodzących w skład Unii Metropolii Polskich (m.in. Warszawa, Kraków, Rzeszów, Katowice, Białystok).

W raporcie analizowano siedem tzw. kapitałów: finanse, ludzi, jakość życia, wizerunek, instytucje, infrastrukturę oraz inwestycje. - W Lublinie na podkreślenie zasługuje wysoka jakość życia, sprawne funkcjonowanie instytucji, bardzo wysoki - bo sięgający 67 proc. - wskaźnik osób z wyższym i średnim wykształceniem - wyliczał prof. Orłowski. I dodawał: - Lublin charakteryzuje się wysokimi nakładami na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego, które wynoszą 291 zł miesięcznie.

Ale są też słabe strony. Przede wszystkim jeden z najniższych PKB wśród metropolii (53 577 zł). - Ponadto niska atrakcyjność inwestycyjna oraz wizerunek. W 2018 r. obszar metropolitalny Lublina odwiedziło tylko 72 tys. turystów zagranicznych - wskazywał prof. Orłowski.

- Nasze dane, jeśli chodzi o turystów, różnią się od tych przedstawionych w raporcie. Wynika z nich, że w 2018 r. liczba noclegów, z których skorzystali turyści, to pół miliona, a to jest całkiem dobry wynik - przekonywał Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości UM Lublin.

Sagan wyjaśniał też, dlaczego Lublinowi nie udało się ściągnąć globalnych inwestorów. - To rzeczywiście nasza bolączka. Ale jak Lublin miał się rozwijać bez dostępności komunikacyjnej? Przy czym udało nam się od 2012 r. ściągnąć 70 firm z zewnątrz, zrealizowano ponadto 50 projektów reinwestycyjnych firm z regionu. Zatrudnienie w ciągu ostatnich ośmiu lat wzrosło o 12 tys. osób - mówił Sagan.

Miasto zapowiedziało, że wnioski umieszczone w raporcie uwzględni w opracowywanej strategii Lublina do 2030 r. - To ciekawy raport, który pokazuje, że skutecznie zmieniamy oblicze Lublina - oceniał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski