- Na lata 2007-13 pozyskaliśmy prawie 1,5 miliarda zł dofinansowania z programów Unii Europejskiej. Jeśli doliczyć do tego pieniądze, które na swoje projekty zdobyły komunalne spółki to kwota urośnie prawie do 2 miliardów zł - wyliczał we wtorek Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
A to nie koniec. Ratusz liczy jeszcze na dofinansowanie innych inwestycji - ze środków, które zostały w programach centralnych, m.in. Rozwój Polski Wschodniej w ramach oszczędności ze zrealizowanych już inwestycji. - Chcemy jeszcze uzyskać dofinansowanie do budowy ul. Poligonowej, ul. Zelwerowicza, Trasy Zielonej, ul. Muzycznej - wskazywał Żuk.
Ratusz przygotowuje się już do kolejnego "rozdania" unijnych funduszy. Chodzi o programy pomocowe na lata 2014-20. - Tu już nie będzie "prostych" pieniędzy na drogi gminne, powiatowe - przyznawał Krzysztof Żuk.
Priorytetem mają być projekty o znaczeniu regionalnym oraz o charakterze innowacyjnym. - To wymaga współpracy w trójkącie: samorządy - przedsiębiorcy - uczelnie. Tradycyjną gospodarkę, którą mamy obecnie w regionie, będziemy musieli przekształcić w innowacyjną, opartą na wiedzy - podkreślał Maciej Maniecki, prezes Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny.
- Lublin i Lubelszczyzna ustawiają się na niezłej pozycji w walce o środki europejskie - przekonywał Stanisław Michałowski, rektor UMCS.
Żuk stwierdził, że walka o środki unijne to "lubelska racja stanu".
- To fundament rozwoju Lublina i Lubelszczyzny. Dlatego wplatanie sprawy funduszy UE do gry politycznej, co robią działacze PiS atakujący marszałka Krzysztofa Hetmana, jest tym, co należy publicznie potępić - mówił Krzysztof Żuk.
Plany na lata 2014-20
Na liście priorytetów Lublina do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE znalazło się kilkanaście projektów. M.in. chodzi o rewitalizację pl. Litewskiego. Lublin chce też zająć się rewitalizacją doliny Bystrzycy.
Fundusze mają trafić również na drogi. Na liście jest budowa drogi wojewódzkiej 747 (do Opola Lubelskiego). Ma powstać nowy metropolitalny dworzec autobusowy przy ul. Dworcowej. Żeby można jednak do niego dojechać, niezbędna jest budowa m.in. Trasy Zielonej oraz przedłużenie ul. Bohaterów Monte Cassino i ul. Głębokiej do nowego odcinka al. Solidarności.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?