Lublin stawia na turystykę. Magnesem są wydarzenia i niepowtarzalna atmosfera

Krzysztof Załuski
Ponad 400 milionów złotych - tyle przed wybuchem pandemii koronowirusa zostawiali rocznie turyści, którzy przyjeżdżali do Lublina. To duży zastrzyk finansowy dla miasta, nic zatem dziwnego, że turystyka staje się ważnym źródłem dochodu dla Lublina.

Coraz lepsza infrastruktura drogowa, a zwłaszcza szybkie i wygodne połączenie z Warszawą, a wkrótce z południową częścią kraju powodują, że liczba turystów z roku na rok wzrasta. Do tego należy dodać bliskość lotniska w Świdniku i modernizację nowoczesnej sieci kolejowej. To niewątpliwe atuty Lublina, które mają wpływ na rozwój turystyki.

Lublin stawia na turystykę. Magnesem są wydarzenia i niepowtarzalna atmosfera

Ale to nie wszystko. Według przeprowadzonych w ostatnich latach badań turyści odwiedzający nasze miasto doceniają także wspaniałą architekturę - zwłaszcza Starego Miasta i niepowtarzalną atmosferę Lublina. Jest to magnes przyciągający gości zwiedzających największe miasto po prawej stronie Wisły. Warto też podkreślić, że turyści chętnie deklarują powrót oraz zachęcają do przyjazdu swoich znajomych. Oznacza to, że miasto ich turystycznie nie zawiodło, a jego potencjału nie można w pełni wykorzystać podczas jednego, krótkiego pobytu.

Nie ulega wątpliwości, że na wzrost liczby turystów ogromny wpływ mają ostatnie inwestycje, które były wsparte środkami unijnymi. To nie tylko rewitalizacja obiektów sportowych i zabytków: Teatr Stary, stadion lekkoatletyczny, Centrum Kultury, ale również budowa nowych obiektów turystyczno-rekreacyjnych takich jak Aqua Lublin czy Arena Lublin.

Dzięki środkom unijnym powstają nowe obiekty publiczne i prywatne. Pozyskiwane środki unijne są również przeznaczane na inwestycje tzw. zielone (np. Ogród Saski, Park Zawilcowa, Park Ludowy i inne).

W ostatnich latach w mieście powstało wiele nowych hoteli. Coraz więcej jest również ofert na wynajem apartamentów. Co warto podkreślić, ceny noclegów są w Lublinie konkurencyjne w porównaniu z innymi miastami w Polsce. Coraz chętniej inwestują tu także znane sieci hotelowe (Hilton, Hamp-ton, Accor, Ibis, Mercure), co zachęca zaznajomionych z nimi turystów do przyjazdu i nocowania w Lublinie.

Wydarzenia przyciągają

Festiwale, duże imprezy i wydarzenia należą do głównych ofert turystycznych miasta. Bierze w nich udział ok. pół miliona osób zarówno samych mieszkańców, jak i turystów nie tylko z kraju, ale także z odległych zakątków świata.

Co ciekawe, najbardziej miejską imprezą jest Noc Kultury, najbardziej turystyczną - Carnaval Sztukmistrzów.

Turystyka przyszłości

Strategia Lublin 2030 - tak nazywa się powstający właśnie dokument, który określa najważniejsze cele rozwoju miasta w zakresie szeroko rozumianej turystyki. To przede wszystkim zachowanie równowagi przestrzennej.

Lublin jest miastem zurbanizowanym, ale pełnym zieleni. Nieskomercjalizowanym, posiadającym własną tożsamość. W najbliższej dekadzie planuje się inwestycje w nowoczesne technologie, zwiedzania multimedialne w muzeach i zabytkach - ma to zachęcić zwłaszcza młodsze pokolenie do poznania historii Lublina. Nadal będzie rozwijana oferta festiwalowa, biznesowa i sportowo-rekreacyjna. Wzmocnieniu i skutecznemu wypromowaniu turystycznej marki Lublina mają w dalszym ciągu służyć m.in. media społecznościowe.

Promocją i ofertą turystyczną miasta zajmuje się m.in. powołane niedawno Biuro Rozwoju Turystyki, które już przygotowuje nowe założenia strategii turystycznej miasta.

Zachętą dla turystów może być przyjazd do Lublina jako miasta inspirującego, jeszcze nieodkrytego i co ważne - pozwalającego na spokojny wypoczynek. Programy takie jak Miejsce Inspiracji czy Przewodnicy Inspiracji sprawiają, że Lublin może być atrakcyjny cały rok, na wiele sposobów.

Nocując w Lublinie, można połączyć typowo miejskie zwiedzanie z odpoczynkiem (Zalew Zemborzycki, Pojezierze Łę-czyńsko-Włodawskie itd.).

Strategia Turystyczna dla Lublina to również budowanie tożsamości turystycznej miasta: Lublin żydowski, Lublin wielokulturowy, Lublin Jagiellonów.

#LublinIsReady - jesteśmy gotowi!

Od połowy marca br. Lublin wraz z innymi miastami obiecywał, że będzie czekał na turystów (#LublinWillWait).

Od 18 maja ograniczone restrykcje związane z epidemią koronawirusa sprawiają, że można już śmiało planować wizyty w Lublinie.

Bezpieczny pobyt w jednym z obiektów noclegowych, degustowanie lokalnych specjałów kulinarnych w restauracjach, zwiedzanie przystosowanych do zasad bezpieczeństwa atrakcji turystycznych czy spędzanie czasu na świeżym powietrzu - Lublin jest gotowy, by gościć turystów.

Sezon Lublin

Głównym celem Sezonu Lublin jest promocja oferty turystycznej miasta poprzez przybliżanie jego dziedzictwa kulturowo-historycznego i oferty usług turystycznych, jak również budowanie efektywnych form współpracy podmiotów zaangażowanych w rozwój turystyki w Lublinie. Bogaty program wydarzenia tworzony jest przy udziale lokalnych partnerów, którzy w drodze zgłaszania imprez przedstawiają swoje propozycje odnoszące się do Programu Produktów Turystycznych wskazanych w Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Lublin do 2025 roku.

Turyści, poza unikalnym Starym Miastem i pamiętającą zawarcie Unii Polsko-Litewskiej kaplicą Trójcy Świętej na lubelskim Zamku, doceniają także położony w sercu miasta zespół fontann na placu Litewskim, który należy do najnowocześniejszych w Europie. Nawiązujące do historii pokazy wykorzystujące światło, dźwięk i wizualizacje wyświetlane na strumieniach wody gromadzą każdego sezonu tysiące widzów. Dzięki obecności na uliczkach Starego Miasta studentów i turystów z całego świata Lublin odzyskuje utracony w wyniku II wojny światowej wielokulturowy charakter.

Unikalność turystycznej oferty Lublina docenili Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna, przyznając miastu tytuł „Polskiej Marki Turystycznej 2019”.

Jakie granice są zamknięte dla Polaków?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3