reklama

Lublin - Tomaszów Lubelski. Zapiski z trasy

Mariusz Świetlicki
Chciałem zacząć od tego, że im bliżej granicy, tym gorsza droga, ale nie jest to dobry początek. Lepsze będzie stwierdzenie, że wyjeżdżając z Lublina mamy kilkanaście kilometrów świetnych. Po kolei jednak.

Na tym stosunkowo krótkim odcinku widać wyraźnie, jak Polska się zmienia i ile jeszcze brakuje, żeby te zmiany odczuli wszyscy.

Początek to Lublin. Przejazd aleją Solidarności, Tysiąclecia i Wincentego Witosa - główna arteria komunikacyjna miasta. I szkoda tylko, że okolice Zamku są miejscem blokowania ruchu. Ile lat jeszcze musi minąć, aby to miejsce zmieniło swoje oblicze? Nie tylko przejazd, ale całe zagospodarowanie tego terenu, to największe wyzwanie przed Lublinem, jego mieszkańcami i władzami. Obwodnica miasta, której główna część, zostanie, miejmy nadzieję, wkrótce otwarta, nieco zmniejszy ruch tranzytowy, ale wyglądu Podzamcza nie zmieni.

Gdy już uda nam się wydostać za rondo Romana Dmowskiego, możemy się poczuć jak w dużym nowoczesnym mieście - szerokie ulice, wiadukty, centra handlowe, strefa przemysłowa, dojazd do lotniska. Nie próbujmy się tylko zagłębiać nieco dalej od głównej drogi. Tam jeszcze wiele pracy przed nami…

Wjeżdżamy w trasę szybkiego ruchu do Piask. Niemal 20 kilometrów nowoczesności i symbolu przemiany cywilizacyjnej Polski. Szkoda jedynie, że to tylko tyle i szkoda, że nic z tej drogi nie widać. "Dzięki" ekranom akustycznym jedziemy niemal jak w tunelu.

Mimo wszystko dojazd do Krasnegostawu stał się bezproblemowy i szybki. Do tego miejsca jest teraz bezpośrednie zaplecze Lublina. Później jest niestety gorzej. Wyraźnie widać, że budowa infrastruktury drogowej w Polsce tylko w nieznacznym stopniu przekroczyła linię Wisły. Przyjęta filozofia budowy dróg w pierwszej kolejności w najbardziej rozwiniętych regionach kraju wydaje się logiczna. W końcu tam jest największe obciążenie ruchem.

Ten sposób podejścia powoduje jednak, że podział Polski zamiast się zmniejszać, to się pogłębia. Ten brak rozwoju wschodnich regionów to także bariera do dalszej ekspansji Unii Europejskiej. Trudno mówić o szerzeniu idei europejskiej na Ukrainie, gdy trudno tam dojechać, a tym bardziej przewieźć towary.

Wiele się zmieniło, ale wciąż niezmiernie dużo przed nami. I warto walczyć o to, aby te zmiany zachodziły przede wszystkim tam, gdzie jest najgorzej, żeby wszyscy mogli je realnie odczuć.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3