Od stycznia 2012 r. miały wzrosnąć ceny ubranek dla dzieci do wzrostu 86cm, oraz obuwia dziecięcego. Zmiany wynikały z podwyżek VAT-u z 8 do 23 procent na te artykuły.
- Ceny ubrań dla niemowląt i starszych dzieci zrównały się i na półce nie znajdziemy już dwóch identycznych sukieneczek, z których ta na wzrost 92 cm kosztowała na przykład 50 zł, a ta na 86 cm była kilkanaście złotych tańsza - mówi Lidia Folta- Kowalska, kierownik sklepy "Krzyś". - Na wzrost cen ubrań nakłada się też wzrost cen bawełny, paliw. Ale u nas zdrożały tylko artykuły niemowlęce. Zabawki i ubranka z poprzednich kolekcji staraliśmy się pozostawiać w starych cenach.
Rodzice zauważają jednak, że w innych sklepach drożeją nie tylko ubrania, ale też inne artykuły. - Wzrost VAT-u jest wytłumaczeniem dla ubranek niemowlęcych, ale drożeją też ubranka dla większych dzieci, pieluchy, zabawki- zauważa pani Monika. - Dobrze, że w supermarketach można je znaleźć po promocyjnych cenach.
Podwyżki dostrzega też pani Renata, którą spotkaliśmy w sklepie "Krzyś". - Podwyżki cen ubrań nie są aż tak dotkliwe, bo nie kupujemy ich codziennie. Najbardziej wzrastają ceny produktów spożywczych, które kupujemy prawie codziennie- tłumaczy. - Przykładowo za opakowanie mleka modyfikowanego zapłaciłam o około 4 zł więcej niż jeszcze dwa miesiące temu.
Jak mówi Beata Krawczyk z Nestlé Polska S.A, wzrost cen nie zawsze jest zależny od producenta. - Staramy się możliwie w jak największym stopniu ograniczyć konsumentom uciążliwość związaną ze wzrostem cen. Jesteśmy jednak zależni od wielu czynników, które wpływają na zwiększenie kosztów wytwarzania wyrobów i tym samym na finalną cenę produktu- tłumaczy. - Największy wpływ na ich wzrost miały podwyżki cen skupowanych przez firmę materiałów niezbędnych do produkcji surowców i opakowań. Należy także wziąć pod uwagę wysoki kursu euro oraz zwiększenie kosztów transportu spowodowane rosnącymi cenami paliw.
Małgorzata Kołodrub z NUTRICIA Polska potwierdza, że decyzja o zmianie cen jest efektem wzrostu kosztów surowców, opakowań oraz kosztów produkcji. - Warto podkreślić, że do zakupu surowców, wykorzystywanych do produkcji tak wymagających produktów jak żywność dla dzieci do lat 3., należy podchodzić w sposób bezkompromisowy. W przypadku firmy NUTRICIA Polska, priorytetem jest współpraca z dostawcami oferującymi wyłącznie najwyższą jakość i bezpieczeństwo swoich produktów, spełniających restrykcyjne wymagania jakościowe- przekonuje. - Ceny naszych produktów pozostawały stałe od roku, jednak wobec wzrostu kosztów surowców musieliśmy podjąć decyzję o ich zmianie. W zaistniałej sytuacji nie jesteśmy bowiem w stanie utrzymać kosztów produkcji na niezmienionym poziomie. W tej chwili ceny odzwierciedlają nasze wewnętrzne uwarunkowania.
Jolanta Wójcik, mama 3- letniego Kamila przyznaje, że podwyżki są dotkliwe, ale szuka sposobów, by sobie z nim radzić. - Za zimowe kozaki dla malucha w ubiegłym roku płaciłam 50 zł, teraz już 100zł- opowiada. - Taka rzecz jest niezbędna i trzeba ją kupić, ale ubranka dostaję też od znajomej. Trzeba sobie wzajemnie pomagać, a dzięki temu jakoś uda się przetrwać.
Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?