Nazwa DUS pochodziła od nazwisk dwóch inżynierów Jerzego Dąbrowskiego i Antoniego Uszackiego z zakładów Plagego i Laśkiewicza, którzy zaprojektowali maszynę. Należy zaznaczyć, że pieniądze na rozpoczęcie prac nad samolotem pochodziły ze składek członków Koła Miłośników Lotnictwa. Oni ta-że pracowali przy budowie DUS-a.
Jesienią 1928 r. samolot był gotów. Pierwszego oblotu dokonał pilot z fabryki Plagego i Laśkiewicza - Antoni Mroczkowski. Przelot zakończył się pełnym powodzeniem. Konstrukcja z Lublina prezentowała się na tyle obiecująco, że jeszcze tego samego roku Mroczkowski wystartował na DUS-ie III w konkursie awionetek w Warszawie.
W jednej z pięciu konkurencji zajął pierwsze miejsce. "Była to próba szybkościowa sześciokrotnego przelotu na trasie Warszawa - Piaseczno - Warszawa" - czytamy w książce Mirosława Gajewskiego pt. "Lubelski Klub Lotniczy. Aeroklub Lubelski w okresie II Rzeczpospolitej". Maszyna była później modernizowana. W 1930 r. samolot DUS III rozbił się. Nigdy później nie został naprawiony.
We wtorek, w papierowym wydaniu Kuriera Lubelskiego VI karta z kolekcji Made in Lublin
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?