Spis treści
Firma technologiczna Proxi.cloud wzięłą pod lupę zachowania przeszło 1,2 mln unikalnych konsumentów, którzy łącznie odwiedzili ponad 13,5 tys. placówek handlowych, zlokalizowanych w 16 województwach w Polsce. Do zgromadzenia danych wykorzystano aplikacje mobilne wykorzystujące technologię opartą o geofencing (wirtualna bariera otaczająca określoną lokalizację geograficzną).
Analiza zachowań konsumentów wykazała, że w ub.r. ruch w największych formatach handlowych na rynku zwiększył się łącznie o 11,2 proc. w porównaniu z 2021 rokiem.
Wzrost ruchu w dyskontach
Z badania wynika, że liderem są dyskonty ze wzrostem ruchu rok do roku o 14,9 proc.
Drugie miejsce zajęły hipermarkety – 10 proc., a trzecie – supermarkety – 6,4 proc.
– Wzrost ruchu jest wynikiem inflacji i podwyżek cen produktów. Klienci poszukują korzystnych ofert artykułów codziennego zapotrzebowania i w związku z tym odwiedzają wiele punktów sprzedaży. Dlatego wszystkie formaty handlu detalicznego powinny brać pod uwagę słabnącą lojalność klientów do miejsc zakupu – mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE).
Klientów jednak ubyło
Raport pokazuje jednak, że w ubiegłym roku, w porównaniu z 2021 r., zmniejszyła się o 8,3 proc. liczba konsumentów odwiedzających analizowane formaty.
Wzrost odnotowały tylko hipermarkety – o 2 proc.
Z kolei dyskonty zaliczyły spadek o 8,1 proc., a supermarkety – o 17,7 proc.
Dyskonty zwiększają udział w rynku
Pomimo spadku liczby klientów dyskonty zwiększyły swój udział w rynku o 1,7 punktów procentowych rok do roku.
Z kolei w przypadku hipermarketów zmniejszył się on o 0,1 p.p. rdr, a supermarkety odnotowały stratę na poziomie 1,6 p.p.
– Popularność dyskontów jako miejsca realizowania stacjonarnych zakupów codziennych jest niekwestionowana. Wygrywają poziomem cen, ofertą i lokalizacją blisko klienta. Dalsze spadki udziałów w rynku innych formatów są nieuchronne, choć np. hipermarkety starają się nadrabiać propozycją zakupów online. Natomiast supermarkety jako forma handlu detalicznego powoli się wyczerpują. Trudno im konkurować z dyskontami poszerzającymi swoją ofertę o produkty premium i hipermarketami oferującymi szerszy i głębszy asortyment – podsumowuje ekspertka z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.
Słabnie lojalność klientów
Autorzy badania zwracają też uwagę na to, że tzw. współodwiedzalność sklepów ww. formatów przekroczyła już w niektórych przypadkach 90 proc. Dane także mówią wprost o słabnącej lojalności klientów.
– Nasze dane potwierdzają też, że część użytkowników przestaje odwiedzać dany format, wpływając tym samym na spadki poszczególnych sklepów lub nawet straty całego rynku. Dla sieci handlowych mogą to być niepokojące sygnały, skłaniające m.in. do pogłębionej analizy ofert handlowych – zwraca uwagę Miłosz Sojka z Proxi.cloud.