MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Marketplace'y cieszą się coraz większą popularnością. Dlaczego Polacy wybierają platformy sprzedażowe?

Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
W marketplace’ach, czyli internetowych platformach sprzedażowych, kupuje ponad 7 na 10 Polaków. Zamawiamy tam głównie ubrania i buty. Dużo mniejszą popularnością cieszą się kosmetyki czy biżuteria. Konsumenci zapytani o to, dlaczego robią zakupy na platformach sprzedażowych, na pierwszym miejscu wskazali atrakcyjność cen. – Coraz więcej osób zaczyna szukać promocji na tego typu platformach, co może sugerować, że coraz bardziej uważamy na wydatki związane z konsumpcją – mówi nam Marek Gieorgica, współautor badania.

Spis treści

W marketplace’ach, czyli na platformach sprzedażowych kupuje już 72 proc. Polaków – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Tego typu platformy są często wykorzystywane przez konsumentów nie tylko do robienia zakupów, ale i do poszukiwania informacji o produktach. 42 proc. Polaków korzystających z marketplace’ów, wchodzi tam, gdy chce dowiedzieć się więcej o konkretnym towarze.

Co kupujemy na marketplace’ach?

– Ponad 70 proc. Polaków robi zakupy na marketplace’ach, czyli w takich internetowych galeriach handlowych – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Marek Gieorgica, współautor badania „Polaków portret własny”, Santander Consumer Bank. – Głównie są to osoby mieszkające poza największymi miastami oraz na wsi, natomiast nieco mniejszą grupę stanowią mieszkańcy większych miast – dodaje.

Gieorgica tłumaczy to faktem, że mieszkańcy dużych i największych miast mają dostęp do stacjonarnych galerii handlowych.

– Jak wynika z badania, najczęściej na platformach zakupowych nabywamy ubrania (54 proc.), drugie w kolejności jest obuwie (34 proc.). Na następnych miejscach plasowały się: elektronika, sprzęt komputerowy, telefony oraz urządzenia RTV/AGD – wymienia i dodaje, że to jest ta czołówka zakupów. Z kolei pozostałe kategorie zakupowe uzyskały poniżej 10 proc. wskazań. Wśród nich znalazły się m.in. kosmetyki, biżuteria czy perfumy.

Najpierw informacje, później zakupy

Jak wynika z badania, większość Polaków kupujących na platformach zakupowych, poszukuje informacji w Internecie, zanim zamówi interesujący ich towar. Z odpowiedzi wynika, że już co drugi robi to za pomocą marketplace (42 proc.). Wyżej znalazła się tylko wyszukiwarka internetowa taka, jak Google (72 proc. użytkowników marketplace’ów).

Ankietowani w poszukiwaniu informacji często kierują się również na stronę konkretnej marki (34 proc.) i szukają filmów omawiających produkt w serwisie YouTube (25 proc.). Co czwarty wybiera w tym celu media społecznościowe, tj. Facebook, Instagram czy Tik-tok (24 proc.). Co ciekawe, niemal równie często wspieramy się też forami internetowymi (23 proc.). Rzadko kierujemy się natomiast na blogi influencerów (3 proc.).

Dlaczego Polacy kupują na marketplace’ach?

Jak tłumaczy ekspert, konsumenci zapytani o to, dlaczego robią zakupy na platformach sprzedażowych, na pierwszym miejscu wskazali na atrakcyjne ceny. – Coraz więcej osób zaczyna szukać promocji na tego typu platformach, co może sugerować, że coraz bardziej uważamy na wydatki związane z konsumpcją – tłumaczy.

– Staramy się wydać jak najmniej, ale jednocześnie szukamy towarów spełniających nasze oczekiwania – mówi.

– W badaniu nie zauważyliśmy dużych różnic, jeśli chodzi o wiek osób kupujących na marketpleace’ach – mówi i dodaje, że z platform korzystają osoby w różnym wieku, nawet osoby powyżej 60 r.ż.

Gieorgica jednocześnie podkreśla, że wśród osób do 25 r.ż. dominuje robienie zakupów na platformach oferowanych przez serwisy społecznościowe. – Sądzimy, że najmłodsi konsumenci, którzy od dawna korzystają z mediów społecznościowych, łatwiej przechodzą do kupowania w tych serwisach, niż pozostałe osoby, które są przyzwyczajone do tego, że serwisy społecznościowe służą do komunikacji i interakcji z innymi użytkownikami – wyjaśnia.

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski