Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2013: Język polski. Sprawdź szczegółowe odpowiedzi i wskazówki

IL
Małgorzata Genca
Sprawdź, czy zaznaczyłeś takie odpowiedzi! Specjalnie dla Czytelników Kuriera Lubelskiego odpowiedzi do testu na maturze z języka polskiego przygotowała Ewa Kalbarczyk, polonistka z Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. I. J. Paderewskiego w Lublinie.

- Uczniowie na gorąco podzielili się ze mną swoimi wrażeniami. Ich zdaniem test był dosyć trudny i rozwiązanie go zajęło maturzystom dużo czasu, przez co mieli go mniej na napisanie wypracowania. Pytania w teście nie odnosiły się do konkretnych akapitów tylko co całości tekstu, dlatego mógł wydawać się skomplikowany - relacjonuje Ewa Kalbarczyk, polonistka z Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. I. J. Paderewskiego w Lublinie.

Matura 2013 z języka polskiego - pobierz arkusz z poziomu podstawowego!

A oto odpowiedzi, których do testu z języka polskiego "Świat w 44 zerach" udzieliła Ewa Kalbarczyk.

CZĘŚĆ I - ROZUMIENIE CZYTANEGO TEKSTU

ZADANIE 1
Wyjaśnij, czemu może służyć użycie przez Tomasz Rożka czterdziestu czterech zer w zapisie liczby, którą możemy przedstawić jako 10 do potęgi 44.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Tomasz Rożek użył w artykule czterdziestu czterech zer, aby:
-w bardziej obrazowy sposób wyjaśnić różnicę wielkości pomiędzy najmniejszymi (kwarkami) a największymi obiektami badań naukowców,
-uzmysłowić przepaść pomiędzy wielkością wszechświata a znikomością kwarków,
-zaintrygować czytelnika i wzbudzić zainteresowanie omawianymi kwestiami.

ZADANIE 2
Odwołując się do akapitu 1., wyjaśnij, na jakiej podstawie autor uznaje człowieka za istotę wyjątkową we Wszechświecie.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Człowiek, według autora artykułu, jest istotą wyjątkową we wszechświecie, ponieważ choć wydaje się niepozorny wobec ogromu wszechświata, to ma ambicję, by go poznać i zrozumieć.

ZADANIE 3
Określenie horyzont poznania użyte przez autora tekstu w akapicie 2. to

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: B, metafora

ZADANIE 4
Za pomocą jakich zabiegów językowych autor wyraził wątpliwości związane z niektórymi sądami prezentowanymi w akapicie 3.? Wypisz dwa i je nazwij.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
1. Pytania:
Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?
Czy w związku z tym warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością?

2. Wtrącenia:
jeżeli w ogóle to kiedykolwiek nastąpi

Czytajcie nasz serwis maturalny - PYTANIA, ODPOWIEDZI, ZDJĘCIA, WIDEO

ZADANIE 5
W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens dwóch wyrażeń przyimkowych użytych w zdaniach: Świat przyszłości […] będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
do człowieka - wyrażenie to odnosi się do świata przyszłości obcego człowiekowi, i ma wydźwięk negatywny

dla człowieka - wyrażenie to odnosi się do świata przyszłości przyjaznego człowiekowi, ułatwiającego mu życie, likwidującego jego problemy

ZADANIE 6
Wskaż dwa problemy, których dotyczą pytania zadawane naukowcom przez Tomasza Rożka.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Problem pierwszy dotyczy granic ludzkiego poznania. Tomasz Rożek zastanawia się, czy granice te istnieją i czy można je przesuwać. Autor obawia się nadużyć z tym związanych.
Problem drugi dotyczy odpowiedzialności w pracy naukowej. Tomasz Rożek zastanawia się, czy naukowiec ponosi odpowiedzialność, choćby moralną, za sposób wykorzystywania swoich odkryć.

ZADANIE 7
Na podstawie tekstu podaj dwie konsekwencje wynikające z faktu, że świat rozwija się […] szybciej niż refleksja nad nim.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Konsekwencje:
-słowo drukowane nie nadąża już za szybkim rozwojem świata,
-nie mamy czasu na analizę szczegółów,
-brakuje czasu na refleksję nad konsekwencjami czynów i decyzji.

ZADANIE 8
Autor stawia pytania: Czy [...] warto zaprzątać sobie głowę refleksją nad przyszłością? Nad kierunkiem i tempem rozwoju nauki? Napisz, jakiej udziela na nie odpowiedzi i jak ją uzasadnia.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Autor na te pytania udziela odpowiedzi twierdzącej, ponieważ refleksje nad przyszłością oraz nad kierunkiem i tempem rozwoju nauki prowadzą do rozwoju, nawet jeśli jest on okupiony błędami. Przynoszą też wiele spektakularnych odkryć.

ZADANIE 9
W kontekście akapitu 3. wyjaśnij sens frazy: zaglądamy za horyzont zdarzeń.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Zaglądamy za horyzont zdarzeń oznacza w kontekście tego akapitu, że człowiek dzięki nauce ma możliwość poznać reguły rządzące przyrodą i zaplanować swoją przyszłość, ulepszyć ją.

ZADANIE 10
Od wyrazu "cybernetyka" utwórz

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
nazwę specjalisty w tej dziedzinie nauki - cybernetyk
nazwę wirtualnej przestrzeni - cyberprzestrzeń, cyberświat

ZADANIE 11
Wypisz dwa przykłady zastosowania współczesnej technologii w medycynie, podane przez Tomasza Rożka
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:

przykład 1. Implanty i protezy pomagające osobom chorym i niepełnosprawnym
przykład 2. Urządzenia odczytujące intencje mózgu pomagające osobom niepełnosprawnym

ZADANIE 12
Akapit 6. jest uzupełnieniem treści akapitu 5. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: W akapicie 5. autor wymienia swe obawy i pytania zadawane jego rozmówcom, naukowcom różnych dziedzin, a w akapicie 6. kontynuuje wyliczanie tych pytań

ZADANIE 13
Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę "I", jeśli zdanie zawiera informację, lub literę "O", jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.
1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii. OPINIA
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki. INFORMACJA
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno. OPINIA

ZADANIE 14
Tekst został napisany w stylu
A. popularnonaukowym.

Określ dwie właściwości stylu, którym posłużył się autor.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: A
Właściwości stylu, którym posłużył się autor:
-stosowanie terminologii naukowej oraz objaśnianie terminów,
-użycie metafor,
-jasna, logiczna i przejrzysta kompozycja,
-język zrozumiały dla przeciętnego czytelnika,
-przywołanie danych naukowych i liczb, np. w akapicie 1.,
-utożsamienie się autora z czytelnikiem poprzez użycie 1. osoby liczby mnogiej.

Odpowiedzi na pytania egzaminacyjne z języka polskiego udzieliła Ewa Kalbarczyk, polonistka z Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. I. J. Paderewskiego w Lublinie

Zobacz także: Matura 2013: Język polski raczej trudny (ARKUSZE, ODPOWIEDZI, WIDEO)

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.kurierlubelski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski