Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
2 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Zobacz arkusz z matury 2020 z języka polskiego na poziomie...
fot. CKE

Matura 2020: Język polski, poziom rozszerzony. Zobacz ODPOWIEDZI i ARKUSZ CKE. Co było na egzaminie z języka polskiego?

Zobacz arkusz z matury 2020 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi.

Określenie/rozpoznanie problemu poruszonego w tekście:
Problem, który porusza Bożena Chrząstowska w swoim tekście dotyczy „zmyślenia literackiego”, które – jak udowadnia autorka – jest działaniem celowym.

Funkcjonalna interpretacja (na poziomie: odwołanie się do załączonego tekstu – zreferowanie stanowiska autorki wobec problemu poruszanego w tekście, przedstawienie toku jej rozumowania – odtworzenie argumentów, za pomocą których udowadnia ona słuszność przyjętych założeń):

Udowadnia, że dzieło literackie nie jest dokumentem, literatura jest „fikcjonalna” celowo.

Wszelkie „przekłamania”, nieprawdy, odbieganie od życiowego czy też historycznego prawdopodobieństwa, są – wg autorki – zamierzonym zabiegiem twórcy.

Dzieje się tak dlatego, że wszelka literatura służy ideom – dlatego też jej bohaterowie czy przedstawione w niej wydarzenia stają się symbolami postaw, zachowań.

Literackie „zmyślenie” nie może być wartościowane – nie ma bowiem nic wspólnego z rozumiem słowa „fikcja”, które utożsamiamy z nieprawdą, celowym i świadomym przekłamaniem w języku potocznym – zatem „zmyślenie” literackie nic wspólnego z kłamstwem nie ma – bo intencją nadawcy (twórcy tekstu) nie jest okłamywanie odbiorcy (czytelnika).

Nie należy konfrontować rzeczywistości literackiej z pozaliteracką, ponieważ to, co istnieje w literaturze, nie istnieje poza nią, jest artystycznym wytworem, quasi-sądem.

ROZWINIĘCIE
Kolejny etap wypowiedzi argumentacyjnej to zajęcie własnego stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autorkę – sformułowanie tezy (zgodnej/niezgodnej) wobec intencji autorki.

Przywołanie kontekstów literackich – ich interpretacja w sposób funkcjonalny, zgodny z przyjętym przez zdającego stanowiskiem.

ZAKOŃCZENIE
Odniesienie się do rozwiązania przyjętego przez autorkę tekstu;
Wnioski na podstawie własnej argumentacji;
Podsumowanie.

Zobacz arkusz i odpowiedzi ----->

Zobacz również

Wspólne eksperymentowanie – sposób na integrację dzieci z Polski i Ukrainy w Klubach
Materiał informacyjny

Wspólne eksperymentowanie – sposób na integrację dzieci z Polski i Ukrainy w Klubach

Emerytura w wieku 50 lat? Zbyt piękne, żeby było prawdziwe!

NOWE
Emerytura w wieku 50 lat? Zbyt piękne, żeby było prawdziwe!

Polecamy

Urząd Marszałkowski wsparł finansowo Motor. "Liczymy na więcej"

Urząd Marszałkowski wsparł finansowo Motor. "Liczymy na więcej"

Jak zarabiać na YouTube Shorts? Wyjaśniamy, w jaki sposób zacząć publikować

Jak zarabiać na YouTube Shorts? Wyjaśniamy, w jaki sposób zacząć publikować

Trwa miniseria Górników bez wygranej. W Wielką Sobotę ją zakończą?

Trwa miniseria Górników bez wygranej. W Wielką Sobotę ją zakończą?