Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura to nie bzdura, czyli jak zdać egzamin dojrzałości na 100 procent. Oni tego dokonali (WIDEO, ZDJĘCIA)

Anna Pawelczyk
Łukasz Kaczanowski
Najzdolniejsi maturzyści z całej Polski przyjechali do Lublina na galę ogólnopolskiego programu „Matura na 100%”. Tegoroczna, piąta edycja wydarzenia odbyła się w Szkole Muzycznej II st.

„Matura na 100%” to ogólnopolski projekt, powstały w 2014 roku z inicjatywy Fundacji Zawsze Warto i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. – Źródłem naszego pomysłu były ogłaszane wyniki matur i skupianie się wszystkich na tym, ile uczniów nie zdało i gdzie padały najgorsze wyniki. Tymczasem najlepsi byli pomijani. Fakt jest ich na skalę kraju niewiele, ale musimy pamiętać, że noblistów też jest kilku a uważam, że nasi maturzyści prezentują ten sam potencjał – mówił Marek Basiak, inicjator wydarzenia i prezes Fundacji Zawsze Warto.

W dotychczasowych pięciu edycjach wydarzenia finalistami zostało 284 maturzystów z całego kraju, a laureatami 107 z nich, z 72 różnych szkół ponadgimnazjalnych. – W tym roku spośród 230 tys. 800 maturzystów zostało wyłonionych 25 laureatów, którzy najlepiej pozdawali swoje matury. W tym gronie znalazł się jeden przedstawiciel województwa lubelskiego z Lubartowa, a w poprzednich edycjach byli to również uczniowie z Lublina. To bardzo dobrze wróży na przyszłość – zapewniała Ewa Dumkiewicz-Sprawka, Dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin.

O tym, jak zdać maturę na sto procent maturzyści wypowiadali się różnie. Padały często stwierdzenia, że receptą na maksymalny wynik jest.. niepisanie matury. – Pisałem dwie matury, z języka polskiego i angielskiego, pozostałe egzaminy matematyki, w zakresie zarówno podstawowym i rozszerzonym, fizyki, chemii, informatyki, języka łacińskiego i kultury zdałem dzięki przystępowaniu do olimpiad. To one dały mi 100-procentowe wyniki z egzaminów dojrzałości – mówił Przemysław Podleśny, tegoroczny laureat akcji, który uczęszczał do II Liceum Ogólnokształcącego w Lubartowie i dodał. – Największym wyzwaniem podczas nauki do matury czy olimpiady jest zorganizowanie sobie czasu, samo motywacja i realne podjęcie pracy nad sobą.

Wśród ojców sukcesów maturzyści wymieniali głównie nauczycieli, którzy zaprosili ich na koła naukowe, zachęcili do kreatywnego myślenia i w sposób umiejętny wykorzystali, czasem trudny do okiełznania, potencjał najbardziej zdolnych uczniów. – Nauczyciel ma ogromne znaczenie w kontekście matury. Nie tylko naucza ale jest również mentorem i przewodnikiem po świecie nauki, motywuje nas żeby sięgać cały czas po więcej – opowiadała Oliwia Azjan, była uczennica lubelskiego „Zamoya”, laureatka zeszłorocznej edycji „Matury na 100%”, która kontynuuje naukę w Lublinie, na UMCS.

Laureaci każdej z edycji programu dostają stypendia pieniężne od władz miasta lub regionu, które ustalają wysokość nagrody, przyznawanej przez dziesięć miesięcy. W tym roku jedna z maturzystek, Weronika Tupaj, z VI LO w Krakowie otrzymała również jako jedyna statuetkę „Jaskółki” ponieważ zdała swoje wszystkie egzaminy maturalne na 100 procent. – Laureaci powinni być przedstawiani przede wszystkim młodszym pokoleniom, by mogły czerpać z nich wzorce i zobaczyć, że da się dobrze zdać maturę – komentowała Ewa Dumkiewicz-Sprawka.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Kurier Lubelski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski