Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Media bez wyboru. Premier Mateusz Morawiecki do mediów lokalnych: Ten podatek (od mediów i reklamy) nie jest dla was

Red.
10.02.2021 warszawa media bez wyboru - protest mediow n/z protest w obronie wolnych mediow przed siedzibatvp fot. adam jankowski / polska press
10.02.2021 warszawa media bez wyboru - protest mediow n/z protest w obronie wolnych mediow przed siedzibatvp fot. adam jankowski / polska press brak
Premier zapowiedział, że jego rząd przyjrzy się zapisanym w projekcie ustawy o tzw. podatku od mediów i reklamy pułapom opłat cyfrowych nakładanych na media w zależności od ich wielkości.

- Drodzy przedstawiciele mediów lokalnych, mediów regionalnych, ten podatek nie jest dla was. Ten podatek jest dla tych, którzy utrudniają korzystanie czasami z dostępu do danych dla was. To właśnie media lokalne, media regionalne, lokalne portale, lokalne gazety, ale także prasa w ogóle dzisiaj jest bardzo często przyćmiona, duszona poprzez ogromną siłę kapitałową koncernów zagranicznych - powiedział szef rządu Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej przy okazji wizyty w Gdańsku.

- Podatek od reklam ma mieć charakter progresywny - dodał premier. Zapowiedział też, że rząd przyjrzy się zapisanym w projekcie pułapom opłat cyfrowych nakładanych na media w zależności od ich wielkości.

Według premiera podatek cyfrowy w państwach europejskich jest stosowany coraz szerzej. Zdaniem Mateusza Morawieckiego do niedawna ta przestrzeń nie była w ogóle opodatkowana, z czego skwapliwie korzystali cyfrowi giganci.

Projekt, który wywołał lawinę protestów, pojawił się na stronach internetowych Ministerstwa Finansów 2 lutego 2021 r. Po kilku dniach zaprotestowały media prywatne w Polsce, m.in. Polska Press. Ostatecznie w środę, 10 lutego 2021 r., doszło do największego w najnowszej historii mediów protestu pod hasłem "Media bez wyboru".

Protest „Media bez wyboru” oznaczał tego dnia brak audycji telewizyjnych i radiowych, czarne okładki gazet i zablokowane treści na największych portalach internetowych.

Przeciwko pomysłowi podatku od mediów i reklamy, oprócz głównych sił opozycyjnych, jest Porozumienie zarządzane przez Jarosława Gowina. Stronnictwo należące do Zjednoczonej Prawicy w ostatni piątek wydało oświadczenie w tej sprawie. Drugi koalicjant czyli Solidarna Polska ma inne zdanie. Jak powiedział w poniedziałek, 15 lutego 2021 r., szef partii Zbigniew Ziobro, SP jest zwolennikiem zasadniczych zmian na rynku medialnym. - Przyjmujemy za zasadną ustawę regulującą obszar opodatkowania, zwłaszcza tych wielkich korporacji, które często nie wszystkie płacą podatków - powiedział.

- Nie może być tak, że zwykły Polak płaci podatki, a międzynarodowe podmioty unikają w pewien sposób opodatkowania. To wytwarza nierówną sytuację w stosunku do mediów krajowych - ocenił minister sprawiedliwości w rządzie Mateusza Morawieckiego. Jak dodał Zbigniew Ziobro, kontrowersyjny projekt nie był konsultowany z jego ugrupowaniem.

Według założeń Ministerstwa Finansów do wtorku, 16 lutego 2021 r., trwają prekonsultacje i można składać uwagi i wnioski do projektu ustawy. Rząd chciałby, by ustawa weszła w życie już 1 lipca 2021 r. Wpływy z podatku w 2022 r. miałyby wynieść 800 mln zł.

Premier Mateusz Morawiecki odwiedził w poniedziałek, 15 lutego 2021 r., firmę Kokoszki Prefabrykacja S.A. w Gdańsku. - Jestem przekonany, że firmy jak ta, produkujące elementy budowlane, przemysłowe, to przyszłość Polski. Będziemy we współpracy regulacyjnej i finansowej robić wszystko, żeby polskie firmy dokonywały coraz odważniejszej ekspansji międzynarodowej.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Media bez wyboru. Premier Mateusz Morawiecki do mediów lokalnych: Ten podatek (od mediów i reklamy) nie jest dla was - Portal i.pl

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski