Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolitalny dworzec autobusowy w Lublinie walczy o laury w prestiżowym konkursie architektonicznym World Building of the Year

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
mat. prasowe - Tremend
Projekt metropolitalnego dworca autobusowego w Lublinie trafił na shortlistę konkursu World Building of the Year. Chodzi o kategorię infrastruktura. Prezentacja przed jury odbędzie się w grudniu w Amsterdamie.

World Building of the Year to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów świata architektury.

- Architektura miejsc publicznych ewoluuje, moim zdaniem, w bardzo dobrym kierunku - wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.

- Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze - dodaje.

Tremed przygotował projekt metropolitalnego dworca autobusowego w Lublinie. Zamówił go ratusz, który przygotowuje się do budowy nowego centrum komunikacyjnego.

Obiekt stanie przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie dworca głównego PKP. Miasto planuje, że budowa ruszy na przełomie 2019 i 2020 r.

Budynek dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m. mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To, co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.

Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską.

Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów i 8 postojami taxi.

Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby.

Dzięki umieszczeniu „budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła.

Architekci zastosowali kostkę antysmogową - nowoczesny, materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny - projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu.

Woda potrzebna do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych.

Pierwsza edycja World Building of the Year odbyła się w Barcelonie w 2008 roku. W 2016 r. prestiżową nagrodę tego konkursu trafiła do rąk polskiego architekt Robert Konieczny.

Międzynarodowe jury doceniło projekt Centrum Dialogu Przełomy, wchodzącego w skład Muzeum Narodowego w Szczecinie.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

45 lat „lubelskiego morza”. 16 lipca 1974 roku otworzony zos...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski