reklama

Miała być reforma transportu, wyszedł bałagan

Kamil KrupaZaktualizowano 
Aby rozstrzygnąć przetargi na transport, potrzebne są pieniądze.  Chodzi o kilkanaście milionów złotych
Aby rozstrzygnąć przetargi na transport, potrzebne są pieniądze. Chodzi o kilkanaście milionów złotych Małgorzata Genca
Od 1 stycznia pasażerowie lubelskiej komunikacji mieli jeździć autobusami prywatnymi i MPK korzystając z tych samych biletów. Taki był cel powołanego do życia równo rok temu Zarządu Transportu Miejskiego. Nic z tego nie wyszło. Urzędnicy mówią na razie o opóźnieniach, ale pomysł może w ogóle nie wypalić, bo... brakuje pieniędzy.

Żeby przeprowadzić reformę biletową, ZTM musi podpisać umowy z prywatnymi przewoźnikami. O tym, kto będzie woził pasażerów miały zdecydować cztery ogłoszone jeszcze w ub. roku przetargi.

Kłopot w tym, że aby je rozstrzygnąć potrzebne są pieniądze. A ich nie ma. Chodzi o kilkanaście milionów złotych.

- W związku z brakiem środków w budżecie miasta na rozstrzygnięcie ogłoszonych przez ZTM przetargów, zwróciliśmy się do przewoźników z prośbą o przedłużenie czasu o kolejne 60 dni - mówi Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Sprawę dodatkowo skomplikował protest, który wpłynął od Warbusu, jednej z firm przewozowych, które wystartowały w przetargu. Warbusowi nie podoba się, że ZTM już po tym, jak wpłynęła oferta lubelskich przewoźników, poprosił ich o jej uzupełnienie. Zdaniem Warbusu, naruszono przepisy.

Firma skierowała w tej sprawie protest do Krajowej Izby Odwoławczej. Protest może zostać rozpatrzony przez KIO dopiero w marcu.

Dlatego do rozstrzygnięcia całej sprawy pasażerowie w dalszym ciągu będą jeździli autobusami MPK kupując bilety (2 zł), a w prywatnych autobusach będą nadal płacili gotówką (1,50 zł).

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
kiniek

żeby "prywaciarze" na to poszli :) Tak zostanie im co prawda pewna ale skromniejsza kaska...

A
Arthorious

Do gościa z 12:07. To nie będzie żadne dopłacanie do czyjegoś interesu. Po prostu ZTM będzie płacić przewoźnikom za wozokilometry tak samo jak płaci się MPK. Oczywiście w drodze przetargu wygrywa ten przewoźnik który zaoferuje najniższą cenę z pośród wszystkich startujących w tym przetargu. Jest to model tzw. konkurencji regulowanej. Oznacza to tyle że przewoźnicy konkurują jakościowo a nie cenami biletów co ma pozytywne odbicie na jakości usług. Pozwala też w jakimś stopniu płacić mniej na komunikację ponieważ koszt wzkm zmniejsza się ponieważ przetargi wygrywa najniższa stawka. W zamian pasażer dostaje jeden bilet i nie musi się martwić że mając bilet ZTM nie może pojechać jakimś kursem. Przychody z biletów wędrują w tym przypadku do kasy ZTM a ten płaci wszystkim przewoźnikom. Oczywiście miasto jak zawsze będzie dopłacać do tego typu działalności chociażby ze względu na fakt istnienia ulg w biletach. Tak więc przewoźnicy prywatni którzy zdobędą te kontrakty będą dostawać normalne pieniądze nieuzależnione od ilości pasażerów. Jest jeszcze jeden plus tego systemu. Można w sposób efektywny kontrolować i karać wszystkich przewoźników będących częścią systemu, a pasażer nie zostaje bez autobusu w sytuacji jakiejś awarii(tak jak to było ze 2 lata temu z prywatną 13 że przez 2tygodnie nie było jej na mieście i byłą dziura w rozkładzie). Zresztą wystarczy popatrzeć jak to działa w Warszawie czy Gdyni ;)

g
gosciu

Dlaczego w Poznaniu 1 przewoznik komunikacja daj Boze Lublinowi dziala to Polskatylko 480 km dalej a tu duzo nas lody ukrecimy male ale zawsze Pruszon wprowadzil balagan

j
ja

Przepraszam, ale może ktoś zorientowany napisze o co właściwie chodzi, kto ma komu płacić i za co. Z tego artykułu nie można się niczego dowiedzieć poza tym, że jest źle. Nie rozumiem zwłaszcza dlaczego mam z podatków dopłacać do czyjegoś prywatnego biznesu. MPK to wg mnie co innego, firma publiczna, świadczy usługi prospołeczne a nie zwykły biznes. Co ma do tego jakiśtam prywatny przewoźnik, za co on ma dostawać kasę. Będzie pobierał pieniądze za bilety i jeszcze coś dostanie? To jakieś dziwne jest.

A
Arthorious

Do gościa z 10:41 ;) Owszem po części masz rację z prywatnymi. Ale nie do końca. Pojedynczym przewoźnikom nie opłaca się wchodzić w system ZTM bo są po prostu mali(najczęściej 1 autobus). Natomiast większe podmioty takie jak konsorcjum lubelskie AKL w perspektywie czasu na tym zyskują. Dlaczego? Ponieważ ZTM kontraktuje im o ile wygrają przetarg konkretną liczbę wozokilometrów za którą będzie płacić taką stawkę jaką zaproponował zwycięzca i która mu się będzie opłacać. Oznacza to tyle że dla takiego przewoźnika nie jest już najważniejsze to aby jak najwięcej zarobić jak najmniejszym kosztem, bo w sieci ZTM ma stały (miesięczny, kwartalny, roczny-zależy jak będzie w umowie) dochód. Dlatego więc ZTM może wymagać lepszych autobusów niż wysłużone M11 a w perspektywie nowych(co będzie trochę droższe ale za dobre trzeba płacić). Oczywiście w razie czegoś ZTM może nakładać kary umowne tak więc przewoźnik stara się wykonać zadanie z dużą starannością. Oczywiście o ile uda się rozstrzygnąć przetargi ci pojedynczy przewoźnicy dalej będą jeździć bo nikt w świetle obecnego prawa nie może im zabrać koncesji, ale na pewno część pasażerów stracą zwłaszcza że wtedy we wszystkich autobusach ZTM będzie obowiązywać jeden bilet. Co za tym idzie z niknął z rozkładów dziury dla posiadaczy biletów okresowych spowodowane kursem prywatnym a sam taki bilet stanie się bardziej atrakcyjny mimo iż już teraz licząc bilet okresowy miesięczny na jedną linię i jeżdżąc w miesiącu 44razy(w tę i z powrotem do pracy) wychodzi za jeden przejazd 1,44 bodajże. Oczywiście aby było w 100% normalnie tak jak pisze Mike_lub(bez prywatnych jeżdżących za 1,50zł) powinna zostać uchwalona jak najszybciej ustawa o transporcie zbiorowym która utknęła gdzieś w sejmie. Mimo wszystko o ile przetargi będą rozstrzygnięte będzie się to nam wszystkim w perspektywie opłacać(chociażby możliwość jazdy każdym kursem w ramach ZTM na biletach okresowych o czym mówiłem).

M
Mike_Lub

Nie śmieszno ni straszno po prostu głupota. Jak zwykle zamiast zrobić raz a dobrze to tak będą kombinować jak konie pod górę. Wyjście z tej sytuacji jest jedno - zlikwidować prywaciarzy. W żadnym szanującym się mieście nie ma dwóch przewoźników. Transport miejski powinien być ujednolicony, aby sprawiał mniejsze kłopoty w poruszaniu się po mieście. A dzisiaj co mamy? Dwa różne systemy płatnicze i ogólnie burdel. Z drugiej strony ktoś powie zróbmy zróbmy tak jak oni proponują i będzie dobrze. Niestety to spowoduje tylko podwyżkę biletówl, bo ZTM będzie musiał płacić dodatkowo prywaciarzom. Po drugie prywaciarze nie jeżdżą dla pasażerów tylko dla kasy. Mało to razy bywało że podjeżdżał prywatny którego w danej godzinie nie ma w rozkładzie, a tuż z a nim jechał rozkładowo MPK? Jedno jest pewne coś z tym burdelem trzeba zrobić, pytanie tylko jak to sobie wyobrażają grzejstołki.

c
cyklista

Przecież z góry wiadomo było,mże nic z tego nie będzie.Prywatni wolą sami zarabiać na siebie (i słusznie!)
ZTM powołano po to,aby znajomym i kolesiom dać państwową,dobrze płatną pracę (czyt.nic nierobienie za godziwą pensję)

k
kilor

Chociaż raz urzędnicze niedbalstwo wyszło na dobre mieszkańcom Miasta.
Gdyby to było normą bylibyśmy najszczęśliwszymi ludźmi w RP

W
WuJo

Zagadkowe są te rachunki. Prywatnym przewoźnikom trzeba będzie płacić. Z drugiej strony wpływy za te nie będą już dochodami prywatnych przewoźników. Braki w kasie wyglądają więc na założone z góry podwyżki. Żeby było śmieszniej rozpisano ankietę za jakimi podwyżkami pasażerowie się opowiadają. Śmieszno czy straszno?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3