Miliardy z programu „Kolej Plus” trafią na Lubelszczyznę

Wojciech Pokora
Wojciech Pokora
Fot. Anna Kaczmarz / archiwum Polska Press
Udostępnij:
Premier Mateusz Morawiecki w towarzystwie m.in. wicepremiera Jacka Sasina, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i marszałka Jarosława Stawiarskiego ogłosi dziś w Janowie Lubelskim rozstrzygnięcie programu „Kolej Plus”.

Do niedawna w puli środków przeznaczonych na ten cel znajdowało się 6,6 miliarda złotych, jednak wszystko wskazuje na to, że od dziś będzie to 11 miliardów, z czego znaczna część, bo aż 3,5 mld zł, trafi do naszego regionu. Województwo lubelskie zgłosiło do programu w sumie pięć projektów:

  • rewitalizację połączenia Chełm-Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w mieście Włodawa,
  • modernizację linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek,
  • budowę linii kolejowej Lublin-Łęczna-LW Bogdanka,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin,
  • budowę nowej linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj.

Szczególnie o tę nową linię z Szastarki do Janowa Lubelskiego, z odnogą do Kraśnika Fabrycznego zabiegali lubelscy politycy, przede wszystkim szef Gabinetu Wiceprezesa Rady Ministrów Jarosława Kaczyńskiego i dyrektor Biura Prezydialnego PiS Michał Moskal, który mówił o tym w wywiadzie dla „Kuriera Lubelskiego”. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, o to, by o połowę zwiększyć kwotę środków rządowych na realizację programu „Kolej Plus”, tak, aby można było zrealizować wszystkie zgłoszone przez Lubelszczyznę projekty, wystarał się u premiera właśnie Michał Moskal. Stąd ogłoszenie rozstrzygnięcia programu będzie miało miejsce w Janowie Lubelskim. Historycznie Janów Lubelski nigdy nie miał dostępu do kolei.

W pierwszym etapie zbudowany zostanie 18-kilometrowy, jednotorowy, zelektryfikowany odcinek linii kolejowej z Szastarki do Janowa Lubelskiego. Niemniej ważna z punktu ograniczania wykluczenia komunikacyjnego jest rewitalizacja linii kolejowej Chełm-Włodawa. Obecnie funkcjonuje tam linia kolejowa, na której realizowane są przewozy towarowe oraz sezonowo połączenia pasażerskie (kilka letnich i jesiennych weekendów). Jednak trasa jest w tak złym stanie, że ok. 45-kilometrowy odcinek pociąg pokonuje w niespełna półtorej godziny. Trzecim ważnym projektem jest modernizacja linii kolejowych na odcinku Rejowiec-Zamość. Obecnie kolejowy transport pasażerski między Lublinem i Zamościem, czyli miastami z największą liczbą mieszkańców w województwie, jest niekonkurencyjny w stosunku do transportu kołowego. Czas przejazdu 117-kilometrową trasą wynosi ponad dwie godziny, a pociąg aż dwukrotnie zmienia kierunek jazdy (w Rejowcu i Zawadzie).

Ogłoszenie rozstrzygnięcia programu „Kolej Plus” zaplanowane jest na godz. 9 w parku Miejskim w Janowie Lubelskim.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie