Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliardy złotych na kolej. Nowa trasa skróci czas przejazdu

Sławomir Skomra
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Dawno nie było w Polsce tak gigantycznej inwestycji na kolei. Modernizacja trasy Lublin - Otwock pochłonie w sumie 4,3 mld złotych z czego większość pokryje Unia Europejska.

Dziś podróż koleją z Lublina do Warszawy trwa ponad dwie godziny. Mogłaby być krótsza, ale pociągi po wysłużonych torach nie pojadą szybciej. To się zmieni, bo już w połowie przyszłego roku spółka PKP Polska Linie Kolejowe rozpoczną wielką modernizację trasy numer E7 na odcinku Lublin - Otwock.

Dzięki tej modernizacji pociągi będą mogły rozwijać prędkość 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się do 90 minut.

Pieniądze na tę gigantyczną inwestycję są już zapewnione. Jeszcze w lipcu PKP PLK podpisały umowę na unijne dofinansowanie. W sumie, cała ta operacja ma kosztować 4,3 mld zł z czego UE dołoży blisko 3 mld złotych.

Zaznaczmy, że nie są to środki przeznaczone wyłącznie na linię E7. Za część tych pieniędzy kolej zajmie się linią numer 30 Lublin - Łuków. Ta trasa musi być przejezdna przed rozpoczęciem modernizacji E7, bo „trzydziestka” będzie objazdem dla pociągów w czasie remontu głównej trasy. Minusem dla pasażerów jest to, że podróż objazdem będzie o 40 minut dłuższa niż obecnie.

Przez to, że pociągi będą jeździły objazdem PKP Intercity wycofa z Lublina nowoczesne składy PesaDart. Mają wrócić po zakończeniu modernizacji

Linią nr 30 będą kursowały głównie pociągi pasażerskie, bo dla towarowych kolej przygotuje inny objazd. To trasa nr 68 między Lublinem a Stalową Wolą. Ona także zostanie zmodernizowana przed rozpoczęciem prac na „siódemce”.

Te wszystkie projekty wpisują się w większy plan modernizacji lini kolejowych, który niedawno przedstawiło ministerstwo rozwoju wspólnie w kolejarzami. Chodzi o powstanie Wschodniej Magistrali Kolejowej.

Celem tego wielkiego projektu jest zwiększenie dostępności transportowej w skali całego kraju oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów.

Dzięki powstaniu magistrali, zwiększeniu przepustowości torów, skróceniu czasu przejazdów pasażerowie i logistycy mają chętniej korzystać z kolei. Zdaniem urzędników z resortu rozwoju odciąży to drogi i, co ważne, będzie miało pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

Magistrala będzie przebiegała przez miasta wojewódzkie Polski Wschodniej: Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

Projekt nie jest jedną inwestycją, ale łączy sie z wieloma innymi, które pozornie nie mają ze sobą wiele wspólnego, i będą finansowane z różnych źródeł.

Prace związane z Wschodnią Magistralą Kolejową mają potrwać do 2020 roku. W sumie wartość inwestycji ma przekroczyć 6,5 mld złotych.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski