Mniej kasy na komunikację. ZTM może ograniczyć kursowanie autobusów i trolejbusów

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
archiwum/zdj. ilustracyjne
Rzadziej jeżdżące autobusy i trolejbusy. Zarząd Transportu Miejskiego właśnie sprawdza, jak zmienić organizację komunikacji w Lublinie, bo brakuje na nią pieniędzy.

W tegorocznym budżecie miasta na komunikację publiczną zaplanowano 196,9 mln zł. Plan na 2020 mówi już o kwocie ponad 28 mln zł mniejszej. A to oznacza, że Zarząd Transportu Miejskiego, który kompleksowo organizuje ten dział w mieście, musi przygotować się do cięć. Cześć z nich mogą odczuć pasażerowie.

Wiosną autobusy i trolejbusy mogą już jeździć rzadziej. Czyli autobus zamiast np. co 15 minut, będzie na przystanek przyjeżdżał co 20 minut. Dzięki temu ZTM uniknie likwidacji linii, bo zlikwiduje poszczególne kursy.

Skąd w ogóle te problemy? Już od dawna prezydent Lublina, Krzysztof Żuk, zwraca uwagę, że przez np. zmiany w systemie podatków (jak zwolnienie z PIT-u osób do 26. roku życia) samorząd dostaje mniej pieniędzy niż dotychczas. Z przedstawionych w listopadzie przez prezydenta danych wynika, że, o ile w 2016 r. z podatków do kasy miasta wpłynęło 422 mln zł i co roku ta kwota rosła o 30 – 40 mln zł (aby zatrzymać się w tym roku na 534 mln zł), to plan na 2020 rok zakłada wpływy z PIT rzędu 535 mln zł. Czyli o zaledwie ok. 0.2 proc. więcej niż obecnie.

– PIT to największe źródło dochodów miasta wynoszące jedną czwartą wszystkich środków gromadzonych w budżecie – wyjaśniał Krzysztof Żuk.

Dodatkowo ZTM musi liczyć się z rosnącymi cenami energii, paliw i podwyższeniem płacy minimalnej. - To są najbardziej kosztotwórcze składniki tzw. wozokilometra, czyli nośnika rozliczeniowego z przewoźnikiem. Wówczas będziemy mogli kształtować ofertę przewozową adekwatną do posiadanych środków na komunikację miejską. Niestety intensywny wzrost kosztów zarówno osobowych, jak i eksploatacyjnych bezpośrednio dotyka także branży komunikacyjnej i przekłada się na wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Już w roku 2019 koszty energii elektrycznej wzrosły o ok. 25 proc. – wyjaśnia Monika Fisz z ZTM.

Już teraz, posługując się systemem bramek do zliczania pasażerów, ZTM prowadzimy pomiary „napełnienia” na poszczególnych liniach.

- Celem analizy poszczególnych kursów, szczególnie międzyszczytowych i weekendowych. Wyniki tych analiz oraz poziom realnych kosztów będą podstawą do wprowadzenia ewentualnych korekt w rozkładach jazdy. Decyzje w zakresie ewentualnych zmian zapadną po zakończeniu analiz – zaznacza Fisz.

Zaznaczmy, że teraz, w okresie świąteczno – noworocznym, autobusy i trolejbusy jeżdżą rzadziej. Tak jest co roku, ale tym razem taki rozkład funkcjonuje dłużej. - W tym roku przerwa świąteczna zbiega się z feriami zimowymi, stąd decyzja o tym, aby przez cały styczeń utrzymać rozkłady specjalne. Zaważyły również kwestie organizacyjne związane z wymianą informacji przystankowej, dlatego święta plus styczeń zostały ujęte w jednej bazie z rozkładami jazdy – wyjaśnia Monika Fisz.

I jeszcze jedno. Czy ewentualne zmiany w kursowaniu komunikacji nie wpłyną na głównego przewoźnika w mieście, czyli MPK? Chodzi o zatrudnienie. Dziś w MPK pracuje 1,2 osób, z czego 720 to kierowcy.

Czytaj także

Kiedy mogą odmówić wypłaty z AC?

Wideo

Komentarze 46

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Japolan
28 grudnia, 10:15, Mateusz:

Nie zgadzam się z cięciami i ograniczeniami rozkładu komunikacji miejskiej w Lublinie. Nie zgadzam się z tym, żeby zamiast 15 minut kursowały co 20 minut. Chciałbym, żeby autobusy kursowały nadal co 15 minut. Najczęściej poruszają się autobusy co 15 minut linie: 6,17,18,26,29,31,32,34,39,57; trolejbusy: 150, 151, 158, 159, 160. Cięcia rozkładu jazdy to głupota. W godzinach szczytu jeździ bardzo dużo i ludzi i autobus jest załadowany. Jeśli ograniczycie rozkład z 15 do 20 minut zrobi się jeszcze ciaśnie. Zastanówcie się, co wy robicie.

Grunt, że zgadza się "Wujek Krzysiek" oraz hojni sponsorzy jego kampanii wyborczej.

J
Japolan
28 grudnia, 10:41, PM:

Zara, podobno nowoczesne miasto rozwój komunikacji zbiorowej, a nie jej zwijanie. Jak przekonać do zostawiania samochodów np. na parkingach typu "Park

Proszę wreszcie zrozumieć:

* Oni coraz bezczelniej (wprostv

wulgarnie) mszczą się za zatrzymanie przez CBA pana Piotra Kowalczyka - bardzo hojnego (wraz ze swą Żoną, w Ratuszu pracującą) sponsora samorządowej kampanii wyborczej "Komitetu Żuka".

* Chodzi o realizację zamysłu "ekologicznego" - przemianę miasta (Lublina) w wiochę; jednym z demonstracyjnych przejawów tego procederu jest plan "wpisania" znajdujących się blisko ul. Janowskiej oraz ul. Koło działek budowlanych (i to zamieszkałych) w (teraz projektowany) "Park Nadrzeczny" - zablokują możliwość zabudowy lub remontowania domów, by wymusić spadek cen i przejmować grunty za bezcen (a potem "znajdzie się wujek deweloper" i pozwoli mu się tam budować).

P
PM

Zara, podobno nowoczesne miasto rozwój komunikacji zbiorowej, a nie jej zwijanie. Jak przekonać do zostawiania samochodów np. na parkingach typu "Park

M
Mateusz

Nie zgadzam się z cięciami i ograniczeniami rozkładu komunikacji miejskiej w Lublinie. Nie zgadzam się z tym, żeby zamiast 15 minut kursowały co 20 minut. Chciałbym, żeby autobusy kursowały nadal co 15 minut. Najczęściej poruszają się autobusy co 15 minut linie: 6,17,18,26,29,31,32,34,39,57; trolejbusy: 150, 151, 158, 159, 160. Cięcia rozkładu jazdy to głupota. W godzinach szczytu jeździ bardzo dużo i ludzi i autobus jest załadowany. Jeśli ograniczycie rozkład z 15 do 20 minut zrobi się jeszcze ciaśnie. Zastanówcie się, co wy robicie.

F
Fuks
28 grudnia, 8:59, Gość:

Czy wiecie ile kasy pójdzie na nowy system sprzedaży elektronicznej biletów? 15 milionów. Stać nas na to jeśli nie ma pieniędzy na komunikację?

85% dokłada Unia czyli Lub lin zapłaci 2 mln

G
Gość

Czy wiecie ile kasy pójdzie na nowy system sprzedaży elektronicznej biletów? 15 milionów. Stać nas na to jeśli nie ma pieniędzy na komunikację?

G
Gość

Niech UM nie robi bus pasów na Alejach Raclawickich, niech nie wycinają drzew i będą pieniądze. Niech nie wydają dużej kasy na niepotrzebne parklety itp. itd.

G
Gość

No to może jeszcze większą promocję bezpłatnych biletów zróbmy!!! mają bezpłatnie jeżdżą uczniowie i emeryci, to może taką promocję zrobimy dla mężczyzn np w wieku 35-55 - przecież nie będziemy dyskryminować kobiet, niech jeżdżą autami, dla homosiów, ministrantów, singli, wszystkich pracowników fabryki samochodów, huty i klientów auszmanów i leklerków - to przecież potencjalni wyborcy. A i jeszcze kuminarzy - co będą na piechotę chodzić!

G
Gość

Na nowy system biletowy duże pieniądze są a nam się ogranicza kursowanie komunikacji. Piszę o tym gdyż nowy system nie tylko utrudni życie pasażerom ale zapewne zwiększy opłaty a nie wiadomo czy przyniesie jakiś zysk.

G
Gość

Jest 1 winny tego stanu. Wg POkrak to PiS. I OK. Można dalej żyć wynikami referendum w sprawie Górek na Czechowie.I tak cały rok zleci od 7.00 do 3.00.

z
zmartwiony

"Wiosną autobusy i trolejbusy mogą już jeździć rzadziej. Czyli autobus zamiast np. co 15 minut, będzie na przystanek przyjeżdżał co 20 minut. Dzięki temu ZTM uniknie likwidacji linii, bo zlikwiduje poszczególne kursy." - szczerzę współczuję - częstotliwość kursowania co 20 minut w szczycie na takich liniach jak 18, 26,31,57 czy 150( dawna 10) jest za mała - to się widzi nie raz jak ludzie są ściśnięci jak śledzie. Nie tylko zresztą te linie, jest i wiele innych także bardzo popularnych jak np. 15, 40 czy 39. "Już w roku 2019 koszty energii elektrycznej wzrosły o ok. 25 proc. – wyjaśnia Monika Fisz z ZTM." - No to skoro prądotwórcza komunikacja miejska jest taka droga w obsłudze to czas aby zainwestować w spalinowe autobusy( wiem, że zaraz Unia dałaby nam za to popalić ale co mamy zrobić tak naprawdę - autobusy z silnikami spalinowymi są niezależne od wzrostu cen prądu elektrycznego - podobno cena za eksploatację trolejbusów jest znacznie większa aniżeli w przypadku pojazdów autobusowych. Energia elektryczna wcale nie jest taka "eko" jak to się mówi - powstaje także przy udziale spalania. Poza tym jeszcze góra 10 czy 20 lat i kto wie czy te "pajęczyny dla trajtków" nie zostaną zdemontowane - a czemu? Bo przecież elektrobusy zaczynają się rozwijać - one nie potrzebują pałąków - wzorem autobusów jeżdżą po mieście i są cichsze i nie smrodzą, jedyne co do nich potrzeba to ładowarek, które mają być lokalizowane przy pętlach komunikacji miejskiej, by kończąc trasę przez kilkanaście minut mogły się podładować im akumulatorki.

J
Japolan

Żuk jest u władzy - forsy brak.

Wolałbym, aby było na odwrót, czyli normalnie.

t
taka jest prawda
27 grudnia, 18:05, komu pińcet:

Podziękujcie dojnej zmiany która spełnia obietnice wyborcze za pieniądze samorządów, które to teraz muszą ciąć koszty, ograniczać inwestycje, itd.

27 grudnia, 18:37, Gość:

racja racja

Wyborcy tego nie rozumieją i mówią że po było gorsze

J
Japolan
27 grudnia, 17:24, Marek:

Masakra do czego prowadzą rządy Żuka. Przyjdzie chodziećna piechotę. Trolejbusy 151 z 8 kursów zeszły do 3. Przy ośmiu kursach studenci z Azji i Ukrainy z lubelskiej Poczekajki nie mieścili się do trolejbusu w godzinach porannych. Widocznie wg Żuka zmieszczą się po odchudzeniu kursow. Wstyd na pół świata.

Porównajmy z rozkładami w wybranych miastach:

Ostrawa (rozkład jazdy na Boże Narodzenie i Nowy Rok): https://www.dpo.cz/pro-cestujici/jizdni-rady/vanocni-jr.html

Bratsława: https://imhd.sk/ba/cestovne-poriadky

Kraków: http://rozklady.mpk.krakow.pl

J
Japolan
27 grudnia, 17:01, Fakt:

żuk puści miasto z torbami

I to będą (a może już są) prostackie reklamówki - a nie żadne "Prady" lub "Loui Vitony".

Puścić Lublin z reklamówkami; prawdziwy program tej kadencji - dekadencji.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3