Morawiecki: Pralka i lodówka zmieniły życie bardziej niż internet

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Polska może stać się liderem w produkcji inteligentnej elektroniki użytkowej. W Polsce powstaje coraz więcej smart produktów, a producenci większe środki inwestują w budowę centrów R&D w kraju. Znaczna część tych urządzeń trafia na eksport. Jak wynika z raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” opracowanego przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwo Rozwoju Polacy coraz więcej wydają również na nowoczesne telewizory czy duży sprzęt AGD.

- Z badań coraz większej liczby uniwersytetów wynika, że w najbliższych latach liczba urządzeń podpiętych do internetu sięgnie 1 biliona w 2022 roku- mówił podczas poniedziałkowej konferencji wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. -To oznacza rzeczywista, prawdziwą rewolucję. Dlatego tak bardzo się cieszę, że polska staje się centrum rozwoju tej nowej branży, bo branża AGD jest znana. Uważam, że pralka i lodówka zmieniły życie bardziej niż internet, przynajmniej do tej pory- dodał.

Jak wynika z raportu, sektor elektroniki użytkowej jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Jego udział w krajowym wzroście gospodarczym systematycznie rośnie. W 2016 r. przychody tego sektora tylko w segmencie urządzeń AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co dało naszemu krajowi trzecią pozycję w Europie. Lepsze wyniki osiągnęli tylko Niemcy i Włosi. Tak dobre rezultaty to głównie wynik ogromnej wielkości eksportu sprzętu elektronicznego. W 2016 r. aż 87 proc. produkcji urządzeń AGD trafiło na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest także największym producentem i przy tym eksporterem telewizorów w Europie. Za granicę rokrocznie wysyłanych jest niemal 90 proc. ich produkcji.

- Sektor elektroniki użytkowej to dziś jeden z kluczowych atutów IV rewolucji, w której Polska bierze aktywnie udział. Nasz rząd jako pierwszy w Polsce stworzył kompleksowy ekosystem dla rozwoju innowacji, składający się z szeregu ulg podatkowych, instrumentów wsparcia finansowego i rozwiązań ułatwiających współpracę nauki z biznesem- mówił Morawiecki.

Zdaniem autorów raportu, wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej. Coraz częściej zwracamy uwagę na oferowane przez producentów rozwiązania technologiczne i jesteśmy skłonni wydawać więcej, jeżeli otrzymamy dodatkowe korzyści.

Przeciętny Polak wymienia telewizor średnio co 7 lat, a lodówkę co 8 lat. To oznacza, że rocznie polskie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora 270 zł i 200 zł na lodówkę. Jak wynika z raportu, szansą dla polskiego sektora elektroniki użytkowej jest rosnące zapotrzebowanie na urządzenia wykorzystujące rozwiązania typu Smart Home. Coraz więcej sprzętu AGD i RTV powstającego w Polsce produkowane jest w technologii smart.

- Jeszcze paręnaście lat temu, nowe technologie, urządzenia powodowały naukę konsumentów co mają robić, jak ułatwić sobie życie. Dzisiaj to fantazja konsumenta powoduje pogoń wśród firm za nowymi rozwiązaniami technologicznymi, za nowymi usługami czy produktami, które mogą sprostać potrzebom każdego z nas, żeby nasze życie było bardziej smart, bardziej wygodne i bardziej oszczędne- mówił podczas konferencji Prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik. - Cieszy nas, że Polska dzięki inwestycjom zarówno światowych koncernów, jak i polskiej myśli inżynieryjnej jest bardzo aktywnym uczestnikiem rewolucji, która toczy się obecnie na całym świecie. W UE sektor robotyki, nowych technologii i przemysłu 4.0 odgrywa coraz większe znaczenie- mówił Kanownik.

Materiał oryginalny: Morawiecki: Pralka i lodówka zmieniły życie bardziej niż internet - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3