MPK Lublin walczy o unijną kasę. Potrzebuje m.in. 46 mln zł na wymianę trakcji

Małgorzata Szlachetka
MPK szuka pieniędzy na remont trakcji, ale równolegle miasto buduje nowe odcinki, na zdjęciu trolejbusy na ul. Jana Pawła II <br>
MPK szuka pieniędzy na remont trakcji, ale równolegle miasto buduje nowe odcinki, na zdjęciu trolejbusy na ul. Jana Pawła II Małgorzata Genca
30 nowych autobusów i 46 mln zł na wymianę trakcji trolejbusowej - MPK liczy na wsparcie UE. Wnioski zostały już złożone w ratuszu. Lublin czeka na ogłoszenie konkursu

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przyznaje, że w Lublinie mamy jeszcze słupy trakcji z 1953 r., postawione w roku wprowadzenia do Lublina trolejbusów.

- Słupy z lat 50. są na przykład na Głębokiej. Inne pochodzą z lat 70. i 80. XX wieku i również wymagają wymiany - podkreśla Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.

Na modernizację sieci trolejbusowej potrzeba około 48 mln zł, w sumie chodzi o 22 km trakcji. MPK chce na to dostać unijną dotację, złożyło do ratusza wniosek opiewający na 46 mln zł. Teraz Lublin czeka na ogłoszenie unijnego konkursu, w którym będzie mógł wystartować.

Chodzi o wymianę trakcji w tak newralgicznych punktach miasta, jak Droga Męczenników Majdanka, ulice: Lubartowska, Kunickiego, Lipowa czy Aleje Racławickie. W wielu z tych miejsc sieć jest mocno wysłużona. Efekt? Spadek napięcia i straty energii, które uderzają MPK po kieszeni.

- Na przykład na odcinku od Lotniczej do Doświadczalnej straty energii, wynikające ze złego stanu technicznego trakcji, sięgają 11 procent - wyjaśnia prezes Tomasz Fulara.

- Po wymianie trakcji zaoszczędzimy rocznie 300 - 400 tys. złotych w skali całego miasta - dodaje szef lubelskiego MPK.

Jeśli Unia Europejska da zielone światło dla lubelskiej inwestycji w miejską komunikację, prace mogą się zacząć pod koniec 2016 lub na początku 2017 roku.

- To oczywiście najbardziej optymistyczny termin - zastrzega Fulara.

Drugi projekt, na który MPK chce dostać unijne środki, to zakup niskoemisyjnych autobusów: 12- i 18-metrowych. Przewoźnik chce nabyć 30 sztuk.

- Szacunkowe koszty zakupu jednego pojazdu to około 1 mln zł - mówi dyrektor MPK. - Wszystkie autobusy będą oczywiście wyposażone w elektroniczne wyświetlacze, automaty do zakupu biletów, klimatyzację i Wi-Fi - wylicza Tomasz Fulara. MPK podkreśla, że chodzi o taką wymianę taboru, by zrezygnować z najstarszych autobusów.

Kto siądzie za kierownicą w nowych autobusach? MPK prowadzi obecnie nabór na 50 kierowców. Aplikacje można składać do piątku. - Zainteresowanie jest bardzo duże. Do poniedziałku do godz. 13 wpłynęło 110 zgłoszeń - informuje Weronika Opasiak, rzeczniczka MPK Lublin.

To wyjątkowa rekrutacja, MPK kusi kandydatów tym, że sfinansuje przyszłemu kierowcy wszystkie kursy. Warunek jest jeden: kandydat musi się pisemnie zobowiązać, że przepracuje w MPK trzy lata.

- Kurs kwalifikacji wstępnej oraz prawa jazdy kat. D to wydatek rzędu ok. 6,5 tys. zł. Po prostu oczekujemy chociaż częściowego zwrotu kosztów - podkreśla Weronika Opasiak.

MPK zatrudnia 723 kierowców. Początkujący zarabia średnio ponad 2520 zł brutto. Średnia pensja to ponad 3455 zł brutto.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 56

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
bez komentarza

Rzetelny dziennikarz zapytał by typowego kierowcę ile zarabia. Usłyszałby prawdę i nie pisałby propagandowych głupot jak w sztandarze ludu...

P
Pies Pluto

O tą dotację to miasto powinno się starać żeby zdemontować tą sieć.
Miasto inspiracji - w dobie hybryd i autobusów elektrycznych inwestuje w zacofanie.
Do tego beznadziejne Ursusy które można wyprzedzić rowerem....
Przetarg na autobusy pewnie tez wygra zamiast jakieś porządnej sprawdzonej marki typu C2; Lions czy SU18.

w
wrózbita z radomia

Niech się prezes pochwali jak go Ukraińcy wyśmiali z tymi zarobkami... a średnia to chyba z pensją prezesa...

b
bez komentarza

Dla czego przy okazji remontu Armii Krajowej pozostawiono szpetne latarnie które wyginają się w każdą stronę, zamiast przewiesić je na słupy trolejbusowe ?? Kto za to odpowiada ?

.

Prezesunio liczy na niewolników co nie potrafią liczyć...

w
wiochman

ponadto stwarza to podwyzszone ryzyko smierci w razie kolizji-tak gesto slupy,ale przedewszystkim szelki nie sa ani ekonomiczne ani ekologiczne to jest PROBLEM i ZLODZIEJSTWO!
WYDAWAC SETKI MILIONOW na trakcje podczas gdy sa ekologiczne autobusy na gaz ,wodor i co chcesz bez tej pieprzonej trakcji!!!

l
lopez

Jeśli początkujący kierowca ma 2520 brutto czyli ok 1800 netto a Wy po tym kursie dajecie 1400 netto i umowe na 3 lata to nie rozumiem jaki tu częściowy zwrot kosztów. Jak dla mnie 400 * 36 = 14400 pln a kurs kosztuje was 6500 wiec wy na tym zarobicie 7900 pln a nie częściowo zwrócicie koszty. Myślicie że ludzie nie potrafią liczyć?? Pan Prezes musi być z PO skoro nie zna się na liczbach.

M
Mieszkaniec Lublina

Tam ludzie idą zdobyć tylko i wyłącznie doświadczenie i uciekają do innych firm ale nie wiem czemu to was dziwi skoro płacicie takie śmieszne pieniądze, praca bardzo odpowiedzialna dajcie ludziom więcej pieniędzy to ich zatrzymacie i nie będą uciekać a z tym kursem to też ściema jeśli płacicie za kurs 6,5 tys i dajecie umowę na 3 lata bo chcecie częściowo zwrotu kosztów to nie rozumiem jak wam się to zwróci?? Tylko w jeden sposób dacie ludziom zapomogi a nie pensje i beda tyrać 3 lata za grosze żeby to spłacić. Panie Prezesie niech sam Pan sobie jeżdzi za 1400 od 4 rano do 23. Wydajecie na nowy tabor na trakcje grube miliony a żałujecie ludziom bez których na firma by nie istniała. Nie idzcie tą drogą. Pozdrawiam

m
maly

Wiem u źródła ze na początek mpk płaci 1400 a nie żadne 2520 brutto więc nie kłamcie tutaj i nie oszukujcie ludzi !!!! szukacie jeleni do roboty za grosze

j
jola

Cytat z prasy lubelskiej"I tak Ursus na 2015 rok dostanie 154 mln zł. z tej sumy 124 mln zł pochłoną wydatki bieżące, reszta – 30 mln przeznaczono na inwestycje". I jeszcze sprawdz sobie kto zasiada w tych Radach i sam sobie przyznaje kasę miasta. Jak Ci się nie chce spr. to Ci powiem - są to dwaj prezesi Ursusa , a co z innymi lubelskimi firmami? Ursus jest firmą prywatną więc z jakiego grzyba ta kasa płynie tam?

F
Fang

to wg.mediów robił pewien senator.Na kasę SKOK-u.

f
fan joli i magdy

i oczywiście będą tak bardzo polskie, że bardziej się już nie da :)

f
fan joli i magdy

ja kupię 10x lepsze jakościowo, 100x tyle a do tego 1 000 000x szybciej :)

q
qpkers

Zwróć uwagę, że lokalne stowarzyszenia doprowadziły do tego, że zimą kierowca nie robi wietrzenia na każdym przystanku a trzeba wcisnąć przycisk.

m
magda

Patriotyzm gospodarczy się liczy. Co ukraińskie lepsze niż polskie? No chyba o coś innego chodzi nie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3