Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Lublin walczy o unijną kasę. Potrzebuje m.in. 46 mln zł na wymianę trakcji

Małgorzata Szlachetka
MPK szuka pieniędzy na remont trakcji, ale równolegle miasto buduje nowe odcinki, na zdjęciu trolejbusy na ul. Jana Pawła II
MPK szuka pieniędzy na remont trakcji, ale równolegle miasto buduje nowe odcinki, na zdjęciu trolejbusy na ul. Jana Pawła II Małgorzata Genca
30 nowych autobusów i 46 mln zł na wymianę trakcji trolejbusowej - MPK liczy na wsparcie UE. Wnioski zostały już złożone w ratuszu. Lublin czeka na ogłoszenie konkursu

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przyznaje, że w Lublinie mamy jeszcze słupy trakcji z 1953 r., postawione w roku wprowadzenia do Lublina trolejbusów.

- Słupy z lat 50. są na przykład na Głębokiej. Inne pochodzą z lat 70. i 80. XX wieku i również wymagają wymiany - podkreśla Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.

Na modernizację sieci trolejbusowej potrzeba około 48 mln zł, w sumie chodzi o 22 km trakcji. MPK chce na to dostać unijną dotację, złożyło do ratusza wniosek opiewający na 46 mln zł. Teraz Lublin czeka na ogłoszenie unijnego konkursu, w którym będzie mógł wystartować.

Chodzi o wymianę trakcji w tak newralgicznych punktach miasta, jak Droga Męczenników Majdanka, ulice: Lubartowska, Kunickiego, Lipowa czy Aleje Racławickie. W wielu z tych miejsc sieć jest mocno wysłużona. Efekt? Spadek napięcia i straty energii, które uderzają MPK po kieszeni.

- Na przykład na odcinku od Lotniczej do Doświadczalnej straty energii, wynikające ze złego stanu technicznego trakcji, sięgają 11 procent - wyjaśnia prezes Tomasz Fulara.

- Po wymianie trakcji zaoszczędzimy rocznie 300 - 400 tys. złotych w skali całego miasta - dodaje szef lubelskiego MPK.

Jeśli Unia Europejska da zielone światło dla lubelskiej inwestycji w miejską komunikację, prace mogą się zacząć pod koniec 2016 lub na początku 2017 roku.

- To oczywiście najbardziej optymistyczny termin - zastrzega Fulara.

Drugi projekt, na który MPK chce dostać unijne środki, to zakup niskoemisyjnych autobusów: 12- i 18-metrowych. Przewoźnik chce nabyć 30 sztuk.

- Szacunkowe koszty zakupu jednego pojazdu to około 1 mln zł - mówi dyrektor MPK. - Wszystkie autobusy będą oczywiście wyposażone w elektroniczne wyświetlacze, automaty do zakupu biletów, klimatyzację i Wi-Fi - wylicza Tomasz Fulara. MPK podkreśla, że chodzi o taką wymianę taboru, by zrezygnować z najstarszych autobusów.

Kto siądzie za kierownicą w nowych autobusach? MPK prowadzi obecnie nabór na 50 kierowców. Aplikacje można składać do piątku. - Zainteresowanie jest bardzo duże. Do poniedziałku do godz. 13 wpłynęło 110 zgłoszeń - informuje Weronika Opasiak, rzeczniczka MPK Lublin.

To wyjątkowa rekrutacja, MPK kusi kandydatów tym, że sfinansuje przyszłemu kierowcy wszystkie kursy. Warunek jest jeden: kandydat musi się pisemnie zobowiązać, że przepracuje w MPK trzy lata.

- Kurs kwalifikacji wstępnej oraz prawa jazdy kat. D to wydatek rzędu ok. 6,5 tys. zł. Po prostu oczekujemy chociaż częściowego zwrotu kosztów - podkreśla Weronika Opasiak.

MPK zatrudnia 723 kierowców. Początkujący zarabia średnio ponad 2520 zł brutto. Średnia pensja to ponad 3455 zł brutto.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski