MPK przepłaca za szkolenie kierowców? Spółka odpowiada

Sławomir Skomra
Ośrodki Szkolenia Kierowców podejrzewają, że MPK płaci za dużo swojej spółce- córce za przygotowanie do pracy nowych osób. Miejska firma odpowiada, że na wyszkolenie jednego kierowcy płaci średnio 4,9 tys. złotych. - To mniej niż stawi obowiązujace na rynku - dodaje przewoźnik.

- To zwykła niegospodarność, trwonienie publicznych pieniędzy i zasilanie gotówką przez MPK swojej spółki-córki MKK - komentuje ostatnie poczynania miejskiego przewoźnika osoba działająca w branży szkolenia kierowców.

Ale od początku. Jeszcze latem Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaczęło publicznie narzekać, że spółce wkrótce zacznie brakować kierowców. Starsi pracownicy odchodzą na emeryturę, a MPK przybywa połączeń.

Rekrutacja jednak nie cie-szyła się dużym powodzeniem. Dlatego w październiku MPK poszło krok dalej. Ogłosiło, że poszukuje osób nieprzygotowanych do pracy kierowcy i samo ich wyszkoli.

W zamian taki pracownik miał się związać ze spółką na trzy lata. Przez ten czas kierowca swoją pracą zwróciłby koszty szkolenia, które poniosła firma. - W sumie chcemy zatrudnić ok. 60 kierowców. Na nasze ogłoszenie odpowiedziało 261 osób. Na razie z tego grona wybraliśmy 44 osoby, dwadzieścia jest właśnie w trakcie kursu - informuje Weronika Opasiak, rzeczniczka MPK. Ci kierowcy powinni zacząć pracę w lutym.

Szkoleniem kierowców zajmuje się spółka-córka MPK, czyli Miejska Korporacja Komunikacyjna. Nauczycielami jazdy są kierowcy na stałe pracujący w MPK (robią to w czasie wolnym), a kurs odbywa się na autobusach przewoźnika, za wynajem których MKK płaci.

Nasi rozmówcy z branży szkoleniowej narzekają, że nie mieli szans, aby prowadzić kursy dla MPK, bo od razu zlecenie otrzymała Miejska Korporacja Komunikacyjna.

- To bardzo gorący temat w środowisku. Każdy chciałby mieć u siebie sporą grupę kursantów, za których płaci miejska spółka. Ale to już polityka MPK - opowiada szef jednego z ośrodków szkolenia kierowców w Lublinie.

Zaczęliśmy badać sprawę. Weronika Opasiak zapewnia, że MKK została wybrana zgodnie z przepisami, które określają progi, od których trzeba ogłaszać przetargi.

- Spółka ma własny ośrodek szkolenia kierowców kat. D i podobne kursy prowadzi od lat. Poza tym zaoferowała nam bardzo korzystną cenę - argumentuje rzeczniczka.

We wtorek MPK informowało nas, że koszt wyszkolenia jednej osoby (razem z badaniami i tzw. kwalifikacją wstępną, która uprawnia do zawodowego jeżdżenia) to 6 - 6,5 tys. zł.

Żaden z szefów szkół jazdy nie chciał otwarcie komentować tej ceny, ale nieoficjalnie mówią, że to zdecydowanie za dużo. - MPK przepłaca. Przy dużej grupie kursantów jesteśmy w stanie zejść do około 5 tys. zł od osoby - mówi nam jeden z właścicieli szkoły jazdy. Inny dodaje: - Góra 5,5 tys. złotych, doliczając cenę egzaminu kwalifikacji wstępnej.

Sprawdziliśmy ofertę losowo wybranego OSK w Lublinie. - Ile będzie u państwa kosztował kurs i kwalifikacja wstępna?

- Ma pan ukończone 24 lata? Tak. To cena wyniesie 5,8 tys. złotych i można ją negocjować. Jeśli wcześniej robił pan u nas prawo jazdy, to możliwe są kolejne zniżki - słyszymy, a zaznaczmy, że chodzi o jedną osobę, a nie zorganizowaną grupę.

Amelia Jabłońska z OSK „Piotr” zaznacza, że nie chce się wtrącać w sprawy miejskiej spółki. - Ktoś zaproponował taką cenę, ktoś inny ją zaakceptował. My przy zorganizowanej grupie bylibyśmy w stanie zejść z ceny i kurs przeprowadzić taniej - zapewnia. - Ale to nie jest moja sprawa - zaznacza.

Obecnie początkujący kierowca w lubelskim MPK zarabia średnio ponad 2520 złotych brutto. Po kilku latach pracy może liczyć na podwyżkę. Średnie wynagrodzenie wśród kierowców wynosi ponad 3455 zł brutto.
W środę rano Opasiak uspokajała, że podejrzenia OSK są bezzasadne i tłumaczyła, że podana kwota 6 - 6,5 tys. zł to "średnią, jaką na rynku trzeba zapłacić za kurs kwalifikacji wstępnej oraz kurs prawa jazdy kat. D."
- Średnio za wyszkolenie jednej osoby MPK Lublin płaci Miejskiej Korporacji Komunikacyjnej 4,9 tys. zł brutto. Zaoferowana kwota jest najniższą ceną na rynku - argumentowała.

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aby

To jest klika

j
ja

żałosne są te żale byłego kandydata na posła z PO

G
Gość

Gdybym miał świadomość, że jestem ostatnim autobusem w tym dniu, albo że następny będzie za godzinę, to chętnie bym poczekał, ale wtedy, kiedy pojazd tej samej linii, albo ją dublujący, jest za 5-10 minut, nie ma sensu oczekiwać na np. panienkę podciągającą majtki, która dopiero co skończyła niepokalane zachodzenie w ciążę w nieodległych krzakach, albo na pana który z okna macha, że już kończy golenie.

B
Były "cham" MPK-owski

Jednak uczono mnie, że pasażerem staje się ten, który stoi na przystanku oczekując na autobus, trolejbus.
Natomiast biegnący do przystanku to kandydat na pasażera w autobusie jadącym 5 minut za mną.

j
jw

o ograniczeniach w Prawie jazdy decyduje nie pojazd szkolny tylko pojazd egzaminacyjny. możesz się szkolić na czym chcesz a egzamin zdajesz na manualu i masz normalne prawko

d
dylo

każdy uczestnik podpisał umowę wiec był tego świadomy.dlaczego piszesz ,że ich załatwili?

b
były pracownik

takim osobnikom tych wozów nie dajom.

r
rob the mob

To nie ten Sobiesiak gałganie!!!

P
PKP

PKP ma szkolić maszynistów, czy lepiej przez swoją spółkę córkę, czy przez Lubelskie szkoły jazdy. Czekam na opinię internautów i Lubelskich szkół jazdy.

x
xxx

słowo "podobno" nic tu nie zmienia

P
PełO

A we władzach Mosir Bystrzyca też podobno rodzinka Żuka ma swojego przedstawiciela

a
alka

to ich źle szkolą za taką kasę ,skoro nagminnie zamykają ludziom drzwi przed nosem i nie otwieraja ich mimo naciskania magicznych przycisków wewnątrz i na zewnątrz!!!!!udają ,że nie widza ludzi dobiegających do autobusu , nawet z przodu!w zimie to nie jest zabawne!!!95%

z
z

Na lewo pionek na prawo dr marco idiotow na forum dostatek.

J
JADZIA

Wszystko jest OK. Szkolenie na potrzeby MPK. Frustraci ze szkółek wywołują lawinę, niech się zabiorą za pracę, a nie knują.

z
z

Piotrus przestan pieprzyc glupoty pracowalem 10 lat u takiego zlodzieja jak ty w papierach dla zus inaczej dla kierowcy inaczej .A najlepsze na koniec autobus na trasie a DOWOD REJESTRACYJNY na przegladzie w stacji obslugi.Na pytanie gdzie dowod odpowiedz szefa masz jechac bez bo Ja ci kaze.Wiec zamknij dziub zlodzieju i nie udaj uczciwego czlowieka bo nim nie jestes pajacu.

Dodaj ogłoszenie