Na budowę S17 i S19 może zabraknąć pieniędzy

Sławomir Skomra
Fot. Malgorzata Genca / Polskapresse
S17, S19, a może któraś z planowanych obwodnic? Czy rząd PiS zdecyduje się z listy inwestycji drogowych usunąć lubelskie inwestycje?

W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych poinformowała, że najkorzystniejsze oferty na budowę nowych odcinków ekspresówki S17 (od węzła Lubelska do obwodnicy Garwolina) złożyły firmy Strabag i Budimex. Za swoją pracę mają otrzymać ponad 880 milionów złotych.

Jeśli nic nie stanie na prze-szkodzie, to drogowcy będą mogli podpisać umowy, a firmy zajmą się projektowaniem, a następnie budową drogi.

W kampanii wyborczej rząd PO-PSL przyjął plan budowy dróg na najbliższe lata i mieliśmy się czego cieszyć. Na liście inwestycji są właśnie: S17, S19, S12, obwodnice Tomaszowa Lubelskiego oraz Chełma i trasa A2 Warszawa - Siedlce - Terespol.

W sumie do 2023 roku na drogi rząd planował wydać 107 mld zł. Jedna dziesiąta tej kwoty została zaplanowana na lubelskie inwestycje.

Właśnie o tym głośno mówili w kampanii kandydaci PO do Sejmu.

Tymczasem Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, właśnie potwierdził to, o czym politcy PiS zaczęli mówić kilka tygodni temu.

Adamczyk zapowiada zmiany w planie drogowym.

- W tym projekcie są zadania inwestycyjne wycenione na 198 mld zł, zaś limit finansowy dla programu to 107 mld zł. Proste zasady arytmetyki podpowiadają, że nie można przejść do porządku dziennego nad tym programem, bo brakuje po prostu pieniędzy - powiedział ostatnio dziennikarzom minister Andrzej Adamczyk.

Zaznaczył, że jego resort analizuje program i szuka sposobu na obniżenie kosztów realizacji inwestycji. Dlatego w grę wchodzi chociażby zmiana parametrów drogi, np. na drogę szybkiego ruchu zamiast ekspresowej.

Jeden z ważnych lubelskich polityków PiS nie chce komentować sprawy, dopóki ministerstwo nie przeanalizuje programu. - Ale byłbym spokojny o większość naszych dróg. Na pewno nie da się z listy usunąć tych, na które już są podpisane umowy. Może się zdarzyć, że niektóre zostaną przesunięte w czasie. Wierzę jednak w to, że po latach pewnego opuszczenia przez władze w Warszawie, teraz zapadną decyzje, które będą dla Lubelszczyzny przychylniejsze - mówi.

Wideo

Komentarze 64

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
As
Podobno płacimy 30 a bierzemy 120mld
k
ktoś
Skąd te cyfry 107, 198 a może 500, bo PiS tak mówi? Oni jeszcze słowa prawdy w życiu nie powiedzieli
G
Gość
Żadnych zmian. Ma być droga ekspresowa i tyle. Jak PiS nie ma skąd wziąć brakujących pieniędzy niech przejrzy obietnice wyborcze i z czegoś zrezygnuje.
n
niepatriota
Rzeczywiście pomyłkowo dodałem jedno zero, a liczbę kilometrów dróg krajowych i autostrad w Niemczech błędnie podałem jako liczbę kilometrów samych autostrad. Niech moim usprawiedliwieniem będzie działanie w afekcie. Ale i te prawidłowe dane też są niezwykle wymowne. Za pieniądze (netto), które otrzymamy od UE w ciągu 16 lat można byłoby wybudować więcej autostrad niż Niemcy wybudowali od początku lat 30-tych XX wieku do dzisiaj. Gdyby koszt budowy 1 km autostrady w Polsce był taki jak w Finlandii (5,9 mln. €) to wystarczyłoby na 25 tys. kilometrów autostrad! Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie wszystkie pieniądze będą przeznaczone na drogi, ale chodzi mi o obrazowe przedstawienie wielkości funduszy jakie Polsce przekazują państwa starej Europy. A to przecież nie wszystko. Jest jeszcze fundusz Norweski, jest Erasmus, jest strefa Schengen itd.
Dlatego gdy czytam, jak to bardzo wykorzystuje nas UE to trafia mnie szlag. Prawda jest taka, że wstępując do Unii złapaliśmy przysłowiowego Pana Boga za nogi.
G
Gość
traktuja jak podludzi. TAK JAK Nowoczesna Petru - a OJCEM Nowoczesnej jest Balcerowicz , który- z powdpoów PIJAROWSKICH - nie nalezy do partii swojego PRZYJACIELA Petru . TYLKO JEST JEGO OJCEM CHRZESTNYM, wspierającym z drugiego fotela... A ludzie dają sie nabierać...
G
Gość
PO wyborach, w 2008 roku OBIETNICE PRZEPADŁY!! I NII SE TYLKO s 17 przepadfa, ale ponad 45 % obiecanych ekspresówek !! WIĘC NIE PISZCIE, co PO WYGADYWAŁO przed TYMI WYBORAMI, tzn w 2015 roku!!
a
ałtor
PO znalazłoby te brakujące pieniądze a PIS rozda tą kasę w postaci programu pomocy nierobom i nieudacznikom ze slamsów czyli 500zł na dziecko
O
Ość
czyni cuda...
d
dzemski
a przeczytałeś dokładnie artykuł? jest tam napisane, że poprzedni rząd (tak ten z PO+PSL) wpisał do programu budowy dróg inwestycje na ponad 200 mld zł wiedząc, że ma na to tylko 107 mld. Nic PiS nie obcina z kasy, zwyczajnie urealnia plany, bo PO pompowało wyborczą bańkę. Myślisz, że jakby PO wygrało to nie zrobiliby tego samego? Ale walnęli by Ci jakiś ładny kit i kupiłbyś to. PiS nie owija po prostu w bawełnę.
,,,
Kolega odpłynął, ale Ty podobnie.
Podajesz, ze Polska za lata 2004-2020 otrzymała by na czysto prawie 150 mld euro i według Ciebie by to wystarczyło na 150 tysięcy km, pomyliłeś się o jedno zero, wystarczyło by to na 15 tysięcy km autostrad.
Ale jest jeszcze kilka "ale":
Z tych 70 mld euro w 7 letnim okresie budżetowym na drogi trafi pewnie z 25 mld, z czego na drogi A/S powiedzmy 20 mld, więc wystarczy na 2000 km.
Aha i jeszcze jedno, Niemcy nie mają 40 tysięcy km autostrad, tylko 13 tysięcy km.
C
Chełmianin N
Określ teren ziemi lubelskiej, to się dowiemy gdzie ta Lubelszczyzna jest? Ziemia lubelska nie miała statusu odrębnej ziemi i choć się starali, to odrębności nie otrzymali.
w
wojto51
No pewnie...zanim wstąpiliśmy do UE, drogi budowano u na sna potęgę....
L
LBL
Wystarczy logicznie pomyśleć.

Z lubelskich inwestycji zostają:
S12 obwodnica Puław
S17 od Lublina do Warszawy
S19 - Rzeszów - Lublin
obwodnice: Tomaszów i Chełm

Do wywalenie idą:
A2
S12 od Piask do granicy
S12 od Puław na zachód
S17 od Piask do granicy
S19 od Lublina na północ (może odcinek Lublin - Lubartów się uchowa)
a
adam
W głębokim powarzaniu,przypominam ściana wschodnia która w tych wyborach i nie tylko tych murem staneła za PISem.Ale elektorat PISu na Lubelszczyźnie lubi być robiony w h*ja,i ciekawe jak jescze długo mlaskatemu i Antkowi Policmajstrowi da sie wodzić za nos.
o
obserwator
Minister infrastruktury Adamczyk maistruje przy budowie dróg S17 S 19 i obwodnic Tomaszowa ,i Chełma ,to co słyszałem to najpierw budowa dróg Kraków Kielce Rzeszów Poznań Gdańsk.Widzę rozwiązanie jedność posłow obrona regionu .
Dodaj ogłoszenie