Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na przystanek Lublin Zachodni ścieżką przez lasek. Chodnik miał być, ale nie ruszyła jego budowa. Dlaczego?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Od roku działa przystanek kolejowy Lublin Zachodni. Pasażerowie mają jednak olbrzymi problem z dotarciem na peron. Chodnik łączący go z ul. Szafirową miał być gotowy na początku grudnia. Ale go nie ma. I nie wiadomo kiedy ostatecznie będzie.

- Dojść chodnikiem nie można, bo chodnika nie ma; dojechać autobusem nie można, bo komunikacja miejska nie kursuje do przystanku PKP Lublin Zachodni. Pytam: po co taki przystanek jak nie można do niego dotrzeć? – oburza się nasz Czytelnik.

Przystanek Lublin Zachodni to nowe „dziecko” kolei. Powstał w ramach trwającej jeszcze wielkiej modernizacji linii kolejowej numer 7 łączącej Lublin z Warszawą. W grudniu 2019 r. zaczęły na nim się zatrzymywać składy osobowe, ale dopiero od połowy marca tego roku stają tam też pociągi dalekobieżne.

Problem w tym, że przystanek pojawił się w szczerym polu, a raczej w lesie. Kolej zagospodarowała tylko najbliższe otoczenie nowego przystanku.

- Infrastruktura zrealizowana przez kolej obejmuje niewielki odcinek wyłącznie przy istniejącym peronie – przypomina mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublin.

O to kto ma wybudować dojazd do przystanku przez lata trwały przepychanki między PKP a ratuszem. Ostatecznie inwestycja spadła na barki miasta. Ratusz jednak już wiosną tego roku poinformował, że nie ma kasy na budowę przedłużenia ul. Węglinek.

Miasto obiecało jednak szybką budowę chodnika łączącego przystanek z ul. Szafirową. Chodnik miał mieć ok. 150 metrów długości i dwa metry szerokości. Budowa trotuaru miała pochłonąć 198 tys. zł. Ratusz rozstrzygnął przetarg – na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych – pod koniec sierpnia. Chodnik miał być gotowy do 4 grudnia. Ale ciągle go nie ma. Nie ruszyły nawet prace przy jego budowie.

- Znacznie dłuższa i bardziej skomplikowana niż sam zakres robót drogowych jest procedura związana z ustaleniem dokumentacji projektowej, a przede wszystkim pozyskaniem niezbędnych zgód, decyzji administracyjnych w tym zakresie – tłumaczy Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Przy Kraśnickiej przesiądziesz się ze swojego auta do autobu...

Pierwszą trudnością jest to, że inwestycja powstanie w … sąsiedztwie działki kolejowej. - Konieczne jest w pierwszej kolejności uzyskanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych związanych z lokalizacją inwestycji właśnie w takiej okolicy. Dopiero po uzyskaniu tej decyzji będziemy mogli składać wniosek o pozwolenie na budowę. Dodatkowo, na terenie planowanych robót drogowych rosną tzw. samosiejki. Ich usunięcie wymaga uzyskania stosownego pozwolenia od Marszałka Województwa Lubelskiego. Powyższe decyzje są niezbędne do rozpoczęcia inwestycji w terenie – precyzje Góźdź.

Efekt? Ratusz wydłużył termin realizacji inwestycji. - Umowa z wykonawcą na zaprojektowanie i wykonanie dojścia do przystanku PKP Lublin Zachodni została aneksowana na ten moment do końca roku – informuje Góźdź.

Czy to ostateczny termin? Raczej nie. Ze względów formalnych - nieuchwalony jeszcze budżet na 2021 r. – ratusz nie mógł wpisać późniejszej daty.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski