reklama

Naukę jazdy zaczynaj zawsze na placu

Kamil KrupaZaktualizowano 
Na placu nie zdaje prawie 27 proc. adeptów na prawo jazdy
Na placu nie zdaje prawie 27 proc. adeptów na prawo jazdy Jacek Babicz
Tylko co czwarty egzamin na prawo jazdy kategorii B kończy się sukcesem. Spośród 61 tys. przyszłych kierowców, w ub. roku 26,7 procenta zdało go za pierwszym razem. Najczęstszą przyczyną porażki są błędy popełniane na placu manewrowym.

Dlaczego tak się dzieje? - Stres, stres i jeszcze raz stres - usłyszeliśmy wczoraj od osób oczekujących na egzamin.

Zbigniew Stachyra, naczelnik Wydziału Egzaminowania WORD uważa, że problem leży gdzie indziej. - Mówili mi o tym sami instruktorzy. Po prostu osobie, która podczas ćwiczeń bez błędów przejedzie dwa razy plac, wydaje się, że poradzi sobie na egzaminie i od razu chce ćwiczyć w mieście. Nic bardziej mylnego. Każda godzina jazdy powinna zaczynać się od placu - mówi egzaminator.

Paweł Oleszczuk, który do zdobycia prawka podchodził wczoraj po raz trzeci mówi: - Moim zdaniem, oprócz stresu duże znaczenie ma również to, że wiele ośrodków nie szkoli kursantów na toyotach, które mają sześć biegów, a na takich zdaje się egzaminy.

Zakup takich samochodów to jednak duże obciążenie dla ośrodków nauki jazdy. - Dla każdej szkoły wymiana pojazdu to wydatek rzędu 50 tys. zł - podkreśla Dominik Jurek, szef Ośrodka Szkolenia Kierowców Sprinter. Ta szkoła zajęła w rankingu drugie miejsce. Wyprzedził ją ośrodek Mistrz kierownicy.pl. Trzecie miejsce zajęło Centrum Szkolenia Kierowców Siddha.

- Trudno mi powiedzieć dlaczego najczęściej kursanci nie zdają egzaminu na placu. Zapewne odpowiedzialne są za to nerwy - zastanawia się Joanna Rajchel z Siddhy.

Oprócz pomyłek na placu manewrowym, w drugiej kolejności na drodze do wymarzonego prawka stoją błędy popełniane podczas jazdy po mieście. To przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Poza tym w trakcie egzaminu adepci kierownicy wymuszają pierwszeństwo na innych pojazdach (25,4 proc. przypadków).

Średnia zdawalność w Lublinie nie jest zadowalająca. Z przeszło 61 tys. kursantów, w tamtym roku za pierwszym razem zdało egzamin tylko 16 tys. osób. Chociaż są ośrodki, które tę średnią znacznie zawyżają (patrz ramka pod zdjęciem).

- To prawda, że ogólna statystyka nie jest zadowalająca - mówi Dariusz Bogusz z Wydziału Komunikacji UM Lublin.

Jego zdaniem, należałoby ją poprawić. - Tak naprawdę zdawalność na placu powinna być na poziomie od 80 do 90 proc. - uważa urzędnik.

Najlepsze i najsłabsze wyniki szkół jazdy

Najlepsze:
1. Mistrz kierownicy 46,9 proc.
2. OSK Sprinter 42,5 proc.
3. CSK Siddha 39,1 proc.
4. OSK Efekt 36,3 proc.
5. OSK Auto GT 35,9 proc.
6. OSK Alfred 35,7 proc.
7. OSK Sokół 34,6 proc.
8. OSK Grabiec 34,5 proc.
9. OSK Aura 34,2 proc.
10. OSK Dalko i OSK Alex 33,3 proc.

Najsłabsze:
1. OSK Rabbit - Globus 18,3 proc
2. Marta - Babska Szkoła Jazdy 16,7 proc.
3. OSK Delta 16,3 proc.
4. OSK Ela 16 proc.
5. Przyjazna Szkoła Jazdy Majka 14 proc.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 32

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

O
Osk Ela z Lublina

Ja też robiłem tam kurs i jestem bardzo zadowolony. Pani Ania to super instruktor,wykładowca też jest bardzo fajny. Szkoda tylko że kurs tak szybko minął Kurier

s
spokojny

Co ma wspólnego szykanowanie kursanta na egzaminach z tym co się dzieje na naszych drogach? Czy nasi pijani bandyci nie zdali egzaminu? Czy nie wiedzą, że po alkoholu się nie jeździ? Wiedzą i żaden kurs i egzamin tego nie zmieni. Trzeba ich ścigać i tyle. Nie ma żadnego dowodu na to, że najlepsi kierowcy to ci, którzy od razu zdali egzamin. Kursant ma w ramach kursu wykazać się znajomością teorii i zaliczyć określoną ilość godzin praktycznych. To powinno wystarczyć, jeśli jest zdrowym zwyczajnym człowiekiem. Bo zdrowy, zwyczajny człowiek będzie normalnie jeździł samochodem i dojdzie do naturalnej wprawy i jakiś tam ósmy egzamin, na którym wreszcie zaparkuje bokiem na raz a nie na dwa, nic tu nie zmienia a chodzi tylko o nabijanie kabzy łapówkami. W opłacie za kurs powinny być z góry opłacone trzy podejścia do egzaminu i nagle by się okazało, że szkołom „nie opłaca się” nawet drugi raz egzaminować tylko już za pierwszym puszczają. Bo po trzecim niezdanym razie do akcji wkraczałaby kontrola do szkoły aby sprawdzić jak to możliwe żeby po regularnym szkoleniu ktoś nie zdał za trzecim razem. Co, psychicznie chory jakiś? Czy może szkoła jednak zawala.

Tak długo jak szkoły dostają ciężką kasę za to, że kursant musi zdawać dodatkowe egzaminy i brać dodatkowe lekcje, tak długo będą zainteresowane żeby oblewać ludzi pod byle pretekstem. No chyba, że ktoś od razu do ręki przemówi egzaminatorowi no to mu się co innego opłaca. To jest chory system. Jak zdawałem egzamin to kazali mi wjechać do garażu, no to wjechałem a wtedy gość mówi z uśmieszkiem „no to teraz proszę wysiąść”, bo to był grubas jakich mało a ja dość blisko ścianki od strony kierowcy podjechałem. Ale ja jestem dość zwinny i się jakoś jednak wycisnąłem przez te drzwi a gość się krzywił, że w zasadzie błąd no ale jak wyszedłem to mi w sumie zalicza. A co to za błąd ja się pytam? Mnie się u mnie w moim prywatnym garażu też zdarza, że potem się cofnę, poprawię jak trzeba i w czym problem a swój wjazd przecież znam a przy obcych wjazdach to może być różnie. I wiadomo, że po zdanym egzaminie to się mało co umie, że dopiero spokojnie trzeba wprawy nabierać więc niech tak nie przesadzają. Owszem, rozumiem, gruby błąd, przejechanie na czerwonym itp. ale bez przesady, że włączyłem kierunkowskaz nie tym palcem co trzeba.

K
Kryska

Marto - Babsko szkoło jazdy wstydu oszczedz i daj se kobieto spokoj, nie mata pojecia o szkoleniu.

p
pozdro

Pani Kasiu, od dawna wiadomo że oba tory na placu manewrowym WORD różnią się od siebie, wytłumaczenie jest bardzo proste, ten kto poległ na egzaminie państwowym na placu w pierwszej kolejności a jest taka możliwość w jednym z ośrodków szkolenia kierowców zamawia jazdę na placu WORD która odpowiednio kosztuje 40 zł za godzinę, dzięki temu uczą się kursanci na pamięć obu torów i przy następnym egzaminie już nie mają problemów. Przepisy są po to by je łamać dzięki temu WORD ma dodatkowe finanse już nie wspominając o tak dużej niezdawalność za co płacą kursanci.

b
babazakolkiem

te rankingi to jedna wielka bzdura-kurs robilam w osk Ela,trafilam tam oczywiście z polecenia znajomych -egzamin zdałam bez problemu i wiem że jest w tym ogromna zasluga Pani Ani ,ona uczy jazdy praktycznej a nie jak zdac egzamin [wychodzenie z poślizgu ]a przede wszystkim ma ogromną wiedzę i potrafi ją przekazać-więc polecam serdecznie OSK ELA i Panią Anię.

K
Kasia

Szanowni Państwo!
Szanowny Panie naczelniku!
Zdawałam 2 razy i za każdym razem na innym torze. Niech Pan wytłumaczy dlaczego jeden tor różni się od drugiego, skora na kursie tłumaczono mi że przepisy ściśle określają jak mają być wymalowane tory. Czy Państwa nie obowiązują przepisy?
Pozdrawiam.
I jeszcze jedno pytanie: Z jakich funduszy utrzymuje się WORD? Może ta zdawalność ma z tym coś wspólnego!?

k
kierowca

wkurza mnie jedna rzecz kiedy ktos mowi ze nie zdał bo uczył sie na innym pojezdzie to moze robmy prawko na konkretny model z konkretna skrzynia biegów, albo sie nauczyłes jezdzic "samochodem" i pojedziesz kazdym albo moze pomysl o rowerze

p
pozdro

jestem instruktorem i nie uważam że młodzi instruktorzy są czymś gorszym ale i nie oto w tym chodzi problem polega na tym iż samo podejście kursanta do nauki jazdy jest bardzo nieodpowiednie uważają iż w ciągu tych 30 godzin praktycznych staną się idealnymi kierowcami czyli ambicje ich są wygórowane a praktycznie nie radzą sobie choć do tego nie chcą się przyznać a widać to gołym okiem, czy to starszy czy młodszy instruktor to i tak w większej części proces szkolenia zależy od kursanta jeśli szybko sobie poradzi z prowadzeniem auta to zawsze poradzi sobie a jeśli będzie sobie wmawiał że nie jest źle to jemu będzie zawsze trudniej zdać egzamin i jeszcze jedno kto wydał pozytywny egzamin wewnętrzny praktyczny skoro później kursant zdaje egzamin po kilka razy

H
Henio

Do dziś miałem 5 jazd i każdą z innym instruktorem.Efekt zbaraniełem bo to co u jednego robiłem dobrze u drugiego już zle.Każdy z nich ma inną wizję prawidłowj jazdy.Z tego co wiem to podobna sytuacja występuje w wielu ośrodkach.Czy służy to dobrej nauce,ośrodkom na tym nie zależy bo jak nie zdasz 3 razy to musisz dokupić jazdy doszkalające,a to wpływ gotówki.Czyli kasa wygrywa.

k
kursantka

Czy w wieku 25 lat ma się już takie doświadczenie za kierownicą,że można uczyć innych.Obecnie przeważają sami młodzi instruktorzy,bez stażu pracy w zawodzie kierowcy.Efekty tego widać na egzaminach.

t
tomek niejadek

czesc

l
lnn

Nie po to ktos nazywa firme MistrzKierownicy.pl zeby kurier zmienial jej nazwe na Mistrz Kierownicy! po to rejestruje sie firme z adresem internetowym zeby zwiekszyc popularnosc adresu internetowego, wiec moglibyscie poprawic nieprawidlowe dane! Nie jestem wlascicielem, ale jak juz piszecie to piszcie rzetelnie!

..

Wiraż, nie polecam

a
a

potwierdzam i polecam
nie mam lepszej szkoły w lublinie
trzymajcie się natomiast daleko od szkół w okolicach PL na Nadbystrzyckiej
Panie instruktor które tam pracują to jedna wielka pomyłka!!!

n
noname

cytat "Poza tym w trakcie egzaminu adepci kierownicy wymuszają pierwszeństwo na innych pojazdach (25,4 proc. przypadków)."
Większość wymuszeń to wymysły egzaminatorów, mają oblać to oblewają a powód to j.w.. Znam taki przypadek osobiście. Nie było żadnego pojazdu w promieniu 400 m a egzamin oblany za wymuszenie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3