Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NFZ sprawdził, czy pacjenci mogą dodzwonić się do lubelskich przychodni w czasie pandemii

Gabriela Bogaczyk
Gabriela Bogaczyk
Z kontroli urzędników wynika, że jest problem z dodzwonieniem się nawet do 10 proc. przychodni lekarza rodzinnego
Z kontroli urzędników wynika, że jest problem z dodzwonieniem się nawet do 10 proc. przychodni lekarza rodzinnego Grzegorz Dembinski
Z kontroli urzędników wynika, że jest problem z dodzwonieniem się nawet do 10 proc. przychodni lekarza rodzinnego. Lubelskie przychodnie zwiększają obsadę, liczbę linii telefonicznych, prowadzą zapisy również online oraz mejlowo. Tak, aby pacjent mógł szybko skontaktować się i zarejestrować do lekarza.

- W odpowiedzi na zgłaszane przez pacjentów skargi dotyczące problemów z dostępem do Podstawowej Opieki Zdrowotnej w okresie pandemii, pracownicy terenowego Wydziału Kontroli NFZ w Lublinie na bieżąco sprawdzają działanie gabinetów lekarzy rodzinnych. Monitorują dostępność do świadczeń w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej, m.in. możliwość telefonicznego kontaktu z placówką medyczną - informuje Małgorzata Bartoszek, rzecznik lubelskiego Funduszu.

Dotychczas trzykrotnie przeprowadzono weryfikację telefonicznej dostępności do świadczeń POZ. Pierwsza weryfikacja objęła 693 miejsca. Przy czym brak kontaktu telefonicznego dotyczył 46 miejsc. Druga weryfikacja objęła 578 przychodni. Ograniczenia lub brak dostępności telefonicznej wystąpiły w przypadku 10 proc. skontrolowanych miejsc. Trzecia weryfikacja dotyczyła 59 placówek POZ. Problemy z dodzwonieniem się stwierdzono wobec 5 miejsc udzielania świadczeń.

- W poradniach, w których pomimo wielokrotnych prób połącznia telefonicznego, czy osobistej wizytacji nie udało się skontaktować z personelem medycznym podjęto czynności kontrolne - dodaje Bartoszek.

Jak lubelskie przychodnie radzą sobie w czasie pandemii z obsługą większej ilości telefonów? - U nas zwiększyliśmy liczbę numerów komórkowych i obsadę pielęgniarek do załatwienia spraw administracyjnych. Dzięki czemu telefony od pacjentów są odbierane praktycznie za pierwszym razem. Obecnie zastosowałem nową centralkę telefoniczną z łączami wewnętrznymi, co sprawi, że znowu wrócimy do jednego podstawowego numeru telefonu, a następnie pacjent będzie mógł wybrać cel w jakim dzwoni np. w sprawie szczepień lub rejestracji do lekarza pod konkretnym numerem wewnętrznym np. wciskając jeden, dwa lub trzy - objaśnia Stanisław Podgórski z NZOZ Farmed.

Inni udostępniają na przykład zapisy przez internet. - Wszędzie mogą pojawić się problemy z dodzwonieniem do przychodni, to nic nowego. Działamy na pełnych obrotach. Nie mam już nawet gdzie posadzić nowych rejestratorek. Dlatego można zapisywać się do nas też online za pomocą formularza na stronie internetowej - dodaje Wit Cezary Danilkiewicz z Gastromed.

Również Lubelski Związek Lekarzy Rodzinnych w październiku przeprowadził badania odnośnie dostępności do rejestracji POZ. Pracownicy biurowi wcielili się w rolę pacjentów i skontaktowali się z 207 przychodniami rodzinnymi. Z jakim wynikiem?

- Za pierwszym razem dodzwoniono się do 60 proc. przychodni, co jest dobrym wynikiem. W ponad 91 proc. przypadków maksymalnie za trzecim razem udało się skontaktować z rejestracją, a w 95 proc. przypadków wystarczyło maksymalnie 5 prób. Tylko do jednej przychodni trzeba było dzwonić 9 razy, żeby udało sie zapisać - wylicza Tomasz Zieliński, prezes Lubelskiego Związku Lekarzy Rodzinnych.

I dodaje, że w związku z pandemią około 80 proc. konsultacji w poradniach rodzinnych odbywa się w formie teleporad.
Poprosiliśmy lubelski NFZ o konkretne dane dotyczące tego, ile porad u lekarzy POZ zostało zrealizowanych jako teleporady. Oto odpowiedź: - Możliwość sprawozdawania przez placówki POZ, teleporady jako odrębnego świadczenia została wprowadzona od 1 września 2020 roku. Lubelski oddział NFZ na bieżąco monitoruje i weryfikuje dane, które sprawozdają poszczególni świadczeniodawcy. Wiarygodne dane będziemy mogli przekazać pod koniec grudnia, tj. po trzech miesiącach od momentu powstania obowiązku sprawozdawczego - odpisała Małgorzata Bartoszek, rzecznik lubelskiego Funduszu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski