Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma żadnej, a będą dwie obwodnice Chełma. Ruch tranzytowy ominie miasto

Justyna Pietrzyk
Justyna Pietrzyk
Południowa obwodnica sprawi, że ruch w kierunku Hrubieszowa i przejścia w Zosinie ominie centrum Chełma
Południowa obwodnica sprawi, że ruch w kierunku Hrubieszowa i przejścia w Zosinie ominie centrum Chełma Justyna Pietrzyk
Za kilka lat kierowcy mają mieć do dyspozycji nie tylko północną, ale i południową obwodnicę Chełma. Dzięki temu szybciej i bez korków ominą miasto i dotrą do przejść granicznych Dorohusk i Zosin.

Politycy rządzącej partii poinformowali dziennikarzy o tegorocznych planach dotyczących budowy dróg. W spotkaniu udział wzięli Jacek Sasin, wiceprezes Rady Ministrów, Jakub Banaszek, prezydent Chełma, europoseł Beata Mazurek oraz dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Czech.

Północna obwodnica Chełma i S12

Wicepremier Sasin poinformował, że w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na północną obwodnicę Chełma, a w przyszłym na budowę odcinka S12 od Piask do Dorohuska. Koszt realizacji tej inwestycji, z wyłączeniem obwodnicy Chełma, to 2,5 mld zł. Sama obwodnica północna ma kosztować 692 mln zł. Przypomnijmy, że we wrześniu wicepremier Jacek Sasin mówił, że budowa drogi ekspresowej Piaski-Dorohusk odbędzie się wcześniej, niż zamierzano. Odcinek ten był na tzw. liście rezerwowej do realizacji dopiero po roku 2025, ale ostatecznie rząd podjął decyzję o zmianie rozporządzenia i uchwały dot. planów budowy dróg krajowych i autostrad do roku 2025.

Jak będzie przebiegała trasa? Od strony Piask kierowcy wjadą na obwodnicę w miejscowości Tytusin na istniejącej drodze krajowej nr 12, a zjadą z niej za węzłem Chełm Wschód w miejscowości Kolonia Antonin. Początkowo przez ok. 4 kilometry projektowana trasa przebiegać będzie po południowej stronie istniejącej DK12. Ominie zabudowania miejscowości Stołpie i przekroczy rzekę Garkę, a następnie na przyszłym węźle Chełm Zachód przejdzie na drugą stronę DK12. Dalej przebiegać będzie po stronie północnej Chełma. Następnie przekroczy m.in. rzekę Uherkę oraz linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa.

Obwodnica południowa

Natomiast 7,6 km ma liczyć południowa obwodnica miasta, której budowa pochłonie prawie 151 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to prace ruszą za trzy lata.

- Prowadzimy bardzo intensywne prace nad realizacją południowej obwodnicy Chełma, aby ruch w kierunku Hrubieszowa i przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie mógł omijać centrum miasta - mówi Jacek Sasin. - Rozwój Polski Wschodniej stanowi priorytet dla obecnego rządu, ale żeby mógł stać się rzeczywistością, wymaga wielkich inwestycji infrastrukturalnych.

Południowa obwodnica miasta miałaby mieć swój początek na ul. Podgórze i przebiegać m.in. przez ul. Metalową, Ogrodową, 15-go Sierpnia, 3 Maja, a na końcu połączyć się z ul. Hrubieszowską.

- Trasa południowej obwodnicy Chełma w większości będzie przebiegać po drogach, które należą do samorządu - tłumaczy dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Czech.

- Na jednej z najbliższych sesji przedstawiona zostanie koncepcja, a miasto wprowadzi do budżetu zadanie i środki na rozpoczęcie prac. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2023 roku będzie mogła rozpocząć się budowa obwodnicy południowej - dodaje Jakub Banaszek, prezydent miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski