Niesamowity pociąg ruszy z Włoch do Paryża, Stambułu i Splitu. Orient Express znowu na torach od 2023 r.

Emil Hoff
Emil Hoff
Logo twórców oryginalnego Orient Epressu, belgijskiej Compagnie Internationale des Wagons-Lits.Autor zdjęcia: JordiCuber, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Logo twórców oryginalnego Orient Epressu, belgijskiej Compagnie Internationale des Wagons-Lits.Autor zdjęcia: JordiCuber, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0 JordiCuber, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Udostępnij:
Orient Express to jeden z najbardziej niezwykłych pociąg w dziejach. Stanowi symbol luksusowych podróży w złotej epoce końca XIX w. Formalnie ostatni kurs ten niesamowity pociąg odbył w 1977 r. Włosi jednak chcą, by znowu ruszył po torach. Uruchomienie nowego Orient Expressu planowane jest na rok 2023.

Spis treści

Pociąg marzeń naszych dziadków. Orient Express zachwycał podróżnych i artystów

Orient Express powstał w czasach, gdy podróże stały się jedną z ulubionych rozrywek zamożnych klas społeczeństwa. Granice Europy były otwarte, regiony ościenne, jak Turcja i większa część Północnej Afryki, spacyfikowane i zmuszone do uległości, technologia szła na przód i wszystkim wydawało się, że żyją w najlepszych czasach. To tzw. la Belle Epoque, Piękna Epoka, gdy cały świat zdawał się usługiwać uprzywilejowanym Europejczykom.

Nic dziwnego, że w niezwykłych czasach musiał powstać niezwykły środek transportu, który sprostałby oczekiwaniom europejskich wyższych klas. Tak narodził się Orient Express, dziecko belgijskiego inżyniera i przedsiębiorcy, Georgesa Nagelmackersa.

Orient Express był luksusowym i nowoczesnym pociągiem. Oferował luksusowe wagony z sypialniami, znakomitą restaurację, szokującą jak na owe czasy prędkość 80 km/h i – przede wszystkim – trasę godną europejskich ambicji. Wiodła z Paryża do Stambułu, liczyła prawie 3 tys. kilometrów, a jej pokonanie zajmowało 67 godzin.

Orient Express trafił w ręce Włochów. Chcą go znowu uruchomić

Orient Express stał się sensacją od razu po swym pierwszym kursie w 1883 r. Szybko trafił do literatury, a z niej do filmu. To właśnie ten pociąg natchnął Agathę Christie do napisania powieści „Morderstwo w Orient Expressie”, tutaj Jan Fleming umieścił część akcji swych „Pozdrowień z Rosji” z Jamesem Bondem. Luksusowe wagony niezwykłego pociągu stanowiły tło wydarzeń wielu innych powieści i filmów.

Po II wojnie światowej żelazna kurtyna bardzo utrudniła funkcjonowanie Orient Expressu, który też skracał trasy i zmieniał właścicieli. Ostatni kurs odbył się formalnie w 1977 r. Jeszcze w 1982 r. część wagonów została odrestaurowana i do dziś można je wynająć na specjalne kursy w ramach tzw. linii Venice-Simplon Orient Express. Na taką przejażdżkę wybrał się np. Michael Jackson.

W 2017 r. udziały w Orient Expressie kupiła włoska firma hotelarska AccorHotels. Przedsiębiorstwo ogłosiło ambitny plan przywrócenia Orient Expressu światu w 2023 r.

Orient Express i włoskie La Dolce Vita

Włoskie spółki Accor i Arsenale s.p.a. (firma zajmująca się organizacją wydarzeń kulturalnych i renowacją zabytków) we współpracy z przewoźnikiem Trenitalia i Fondazione FS Italiane (fundacją dbającą o historyczne pociągi, perony i tory Włoch) ogłosiły, że uruchomią ponownie legendarny Orient Express. Włosi chcą promować luksusową turystykę kolejową w ramach marki La Dolce Vita, która nawiązuje do stylistyki włoskich lat 60. i 70. XX w.

Nowe wagony formalnie wykupionego przez Włochów Orient Expressu zostały zaprojektowane przez Dimorestudio. Pociąg ma wyznaczyć nowe standardy luksusu. Oferuje 12 kabin w standardzie deluxe, do tego 18 apartamentów i jeden apartament honorowy. Pociągowa restauracja ma zatrudniać najlepszych kucharzy i raczyć podróżnych tylko wykwintnymi potrawami.

Nowa trasa niezwykłego pociągu. Orient Express La Dolce Vita wyruszy z Rzymu

Nowy Orient Express ma wyruszać z Rzymu na 14 różnych tras po regionach Włoch oraz za granicę. Firma Accor planuje do 2024 r. wznieść w Rzymie nowy hotel Minerva, dedykowany Orient Expressowi i jego pasażerom.

Docelowo Orient Express ma wyjeżdżać z rzymskiej stacji Termini i kierować się do Paryża, Stambułu i chorwackiego Splitu. Łączna długość planowanych tras ma wynieść ok. 16 tys. kilometrów.

Na trasie Orient Expressu pasażerowie będą mogli podziwiać piękno europejskiej natury i sztuki. Planowane są postoje i wycieczki fakultatywne.

Logo twórców oryginalnego Orient Epressu, belgijskiej Compagnie Internationale des Wagons-Lits.Autor zdjęcia: JordiCuber, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Niesamowity pociąg ruszy z Włoch do Paryża, Stambułu i Split...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Huawei

Huawei Watch GT 2 Classic 46mm Srebrno-Brązowy

1 097,00 zł499,00 zł-55%
miejsce #2

Amazfit

Amazfit GTR 2E Czarny

649,00 zł399,99 zł-38%
miejsce #3

Garmin

Garmin Venu 2 Granatowy (0100243010)

1 959,00 zł1 393,97 zł-29%
miejsce #5

Apple

Apple Watch Series 7 Koperta 41 mm z aluminium w kolorze ...

2 346,82 zł1 959,00 zł-17%
miejsce #6

Haylou

Haylou LS02 Czarny

129,00 zł126,90 zł
Materiały promocyjne partnera

Historia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Materiał oryginalny: Niesamowity pociąg ruszy z Włoch do Paryża, Stambułu i Splitu. Orient Express znowu na torach od 2023 r. - Strona Podróży

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Gdzieś czytałam, że 2 dniowy przejazd z 1 noclegiem kosztuje ok. 3000 FUNTÓW. To już na pewno Polacy nie pojadą. Po co piszecie i szczujecie?
Więcej informacji na stronie głównej Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie