- Nadrabiamy zaległości, które powstały za moich poprzedników - twierdzi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
NIK zarzuciła przede wszystkim brak strategii rozwoju sieci dróg w Lublinie. To powodowało, że plany remontów i budowy nowych dróg były często zmieniane. - Prezydent Krzysztof Żuk zlecił przygotowanie takiej strategii po objęciu stanowiska. Nastąpiło to jeszcze zanim NIK przedstawiła wyniki kontroli - przekonuje Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzeczniczka prezydenta Lublina.
Od 2008 r. do końca czerwca 2011 r. ratusz wybudował i zmodernizował łącznie 33,9 km dróg. To 6,3 proc. wszystkich ulic, którymi zarządza miasto.
Wśród najważniejszych inwestycji realizowanych w tym czasie były przedłużenie ul. Krańcowej do ul. Kunickiego oraz ul. Mełgiewskiej do przyszłej obwodnicy i budowa nowego odcinka ul. Grygowej od al. Witosa do Drogi Męczenników Majdanka. Budowę tych trzech ulic NIK ocenił pozytywnie. Wytknął jednak też błędy. Chodziło m.in. o opóźnienia w wyborze wykonawcy przedłużenia Mełgiewskiej. - Przyczyną było przewlekłe postępowanie przetargowe (...) spowodowane licznymi błędami i niespójnością w opisie przedmiotu zamówienia - wskazują kontrolerzy NIK.
Ratusz nie naliczył też projektantowi - spółce Mosty Katowice - kary za przekroczenie terminu przygotowania projektu przedłużenia Mełgiewskiej. Chodzi o kwotę 1,4 mln zł. - Wszczęliśmy już postępowanie egzekucyjne w tej sprawie - zapewnia Mieczkowska-Czerniak.
NIK wytknęła też ratuszowi, że przygotowywał dokumentacje dla inwestycji, które później nie były realizowane. Np. w roku 2008 urzędnicy zlecili wykonanie dokumentacji przedłużenia ul. Krańcowej do ul. Wrotkowskiej. Problem w tym, że wówczas magistrat nie dysponował prawem do korzystania z terenów wojskowych, przez które będzie biegła nowa droga. I nie ma jej do dzisiaj. "Na półkę" trafiła dokumentacja przebudowy skrzyżowania ul. Sowińskiego i Głębokiej. - Obecnie standardem już jest wykonywanie inwestycji, które mają szansę na szybką realizację - przekonuje Mieczkowska-Czerniak.
NIKzarzuciła też brak rzetelności w szacowaniu kosztów. Np. przedłużenie alei Solidarności o 3,8 km było wyceniane w 2008 r. na 188 mln zł, a obecnie ratusz mówi, że inwestycja pochłonie ponad 540 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?