Ryzyko, że poruszającego m.in. problem pedofilii w kościele „#chybanieja” nikt nie zobaczy, pojawiło się po tym, gdy prezydent Rzeszowa próbował wstrzymać prace nad spektaklem, które trwały w Teatrze Maska. Dzięki uporowi artystów, a także wsparciu Centrum Myśli Jana Pawła II, organizatora festiwalu Nowe Epifanie, dla którego powstało przedstawienie, szczęśliwie doszło do premiery.
W Lublinie publiczność zobaczy „#chybanieja” po raz pierwszy.
- Inaczej ten spektakl brzmi po filmie braci Sekielskich. Gdy go tworzyliśmy, był próbą przyjrzenia się czemuś, o czym nikt nie chciał mówić, a dziś to temat z pierwszych stron gazet, czego akurat nie szukam w swoim teatrze - zaznacza Paweł Passini.
Centralną figurą jest postać Judasza, zdrajcy, co do którego losów istnieją różne warianty. W powszechnej świadomości zapisała się relacja ewangelisty Mateusza, wedle której Judasz zwrócił srebrniki kapłanom, po czym się powiesił. - Figura Judasza wydawała mi się ciekawa, bo jest bardzo niepokojąca, sprzeczna wewnętrznie. Z jednej strony istnieje to przedziwne sąsiedztwo ukrzyżowania Chrystusa i powieszenia się Judasza, z drugiej strony pojawia się wątek niezrozumiałej zdrady, bo jak można się jej dopuścić będąc tak blisko świętości? Historia opowiadana w Ewangelii mówi o tym, że w jej pobliżu może istnieć głęboki grzech i to w kontekście współczesnej sytuacji w Kościele wydawało nam się ciekawe na tyle, żeby zapytać kto ma prawo dziś powiedzieć, że poczuł się zdradzony - opowiada reżyser.
Córka Marciala Maciela Degollado to ktoś w rodzaju przewodniczki. Założyciel Legionu Chrystusa i autor jednego z najmroczniejszych rozdziałów w historii Kościoła wychowuje ją w głębokiej wierze i nieświadomości. Pewnego dnia jej życie pęka na pół i prowadzi do dramatycznych pytań. Czy Jan Paweł II wiedział? To jedno z nich.
- W spektaklu padają pytania, które zadają sobie ludzie nie mogący powiedzieć „Zapomnijmy o tym, tego nie było”. To spektakl dla ludzi, dla których wiara, funkcjonowanie w Kościele jest ważnym elementem życia, fundamentem tożsamości - mówi Paweł Passini.
Bicie kukły Żyda, antysemityzm i jego projekcja na zdrajcę Judasza to kolejne wątki obecne w „#chybanieja”. Spektakl stara się pokazać różne aspekty człowieczeństwa, pyta także o funkcjonowanie ugruntowanych praktyk i cichej zgody na nie.
- Nie jesteśmy niewolnikami tradycji, to my decydujemy co w niej działa, a co nie, jesteśmy zobowiązani wobec siebie i naszych dzieci, by podjąć trudną rozmowę, gdy trzeba. Ona nie musi polegać na wzajemnych oskarżeniach, ale porozumieniu, że coś, co jest chore musi zostać naprawione - konkluduje Paweł Passini.
#chybanieja, reż. Paweł Passini, Noc Kultury, Wirydarz Centrum Kultury, godz. 21, obowiązują bezpłatne wejściówki. Pozostałe spektakle: 2 i 3.06, bilety 20-30 zł
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?