Nowe szlaki transportowe: S17 i Via Carpatia

Sławomir SkomraZaktualizowano 
Mapa dróg krajowych na Lubelszczyźnie, łącznie z trasami, które będą rozbudowywane materiały gddkia
Doprowadzenie drogi ekspresowej S17 do Warszawy i przyśpieszenie budowy części międzynarodowej Via Carpatia - to są główne cele drogowców na Lubelszczyźnie.

W ostatnich latach dużo się zmieniło na drogowej mapie województwa lubelskiego. I jeszcze wiele się zmieni, bo w nadchodzących latach lubelskie czeka istna ofensywa drogowa.

W pierwszej kolejności Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała unijne miliony na budowę drogi ekspresowej S17. Jeszcze kilka lat temu Lublin był niemal odcięty od stolicy ze względu na wąską i w złym stanie drogę krajową nr 17.

Przedsiębiorcy, samorządowcy i politycy co rusz powtarzali, że to jest główna bariera rozwoju gospodarczego regionu. Na starą trasę narzekali też logistycy, bo nie dało się nią szybko i sprawnie przetransportować towarów.

To się jednak zmieniło. Powstała zupełnie nowa trasa od Piask do Lublina wraz z północną obwodnicą miasta do Kurowa (także z obwodnicą).

Ta inwestycja znacznie ułatwiła życie i pracę nie tylko logistykom, ale także mieszkańcom miejscowości, które leżą na trasie starej drogi. Po prostu teraz ciężarówki omijają te miejscowości.

Powstanie S17 i obwodnic ma jeszcze jeden ważny atut. Dzięki bliskości drogi ekspresowej np. Lublin wykorzystał swoją szansę i przy ul. Mełgiewskiej (łatwy zjazd na obwodnicę) i przy Drodze Męczenników Majdanka zaczęły momentalnie powstawać centra logistyczne, a firmy zainwestowały w wybudowanie tu magazynów. Jedną z ostatnich takich inwestycji jest park logistyczny Panattoni Europe - właśnie przy Drodze Męczenników Majdanka.

Teraz GDDKiA robi kolejny krok w stronę lepszego skomunikowania Lublina z Warszawą. Chodzi o doprowadzenie S17 od końca obwodnicy Kurowa do węzła „Lubelska” tuż przed stolicą. Co ważne ekspresówka będzie omijała mazowiecką miejscowość Kołbiel, która jest wąskim gardłem na trasie do stolicy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już złożyła wnioski o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Realne prace mają się rozpocząć w przyszłym roku, a w 2019 r. z Lublina do Warszawy będzie można przejechać nową drogą ekspresową.

S17 to nie tylko trasa mająca łączyć Lublin ze stolicą, ale prowadzi dalej na wschód do przejścia granicznego w Hrebennem. Odcinek od Piask do przejścia granicznego ma powstać w latach 2018 - 2022.

Drugim strategicznym szlakiem drogowym na Lubelszczyźnie jest DK19, która ma się stać drogą ekspresową S19. Można śmiało powiedzieć, że jest to droga ważniejsza od S17, a jednak do tej pory drogowcy zajmowali się nią fragmentarycznie.

To się zmienia, za sprawą międzynarodowego porozumienia dotyczącego budowy Via Carpatia. Jest to europejski korytarz transportowy zaczynający się w Kłajpedzie na Litwie, przebiegający przez Polskę do Grecji.

Co ważne Via Carpatia ma się krzyżować z innymi europejskimi trasami. Dzięki temu śmiało będzie można dostarczyć towary do portów Morza Czarnego.

W Polsce Via Carpatia ma przebiegać przez Podlasie, Lubelszczyznę i Podkarpacie. Na lubelskim odcinku trasy S19 (ona będzie częścią Via Carpatia) przebiega w pobliżu Międzyrzeca Podlaskiego, Kocka, Lublina, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. To właśnie częścią S19 jest istniejąca już obwodnica Kraśnika i właśnie wbudowana zachodnia obwodnica Lublina.

Niedawno ministerstwo infrastruktury i budownictwa dało drogowcom zielone światło do uruchomienia drugiego etapu przetargu na budowę S19 od Kraśnika przez obwodnicę Janowa Lubelskiego do Lasów Janowskich.

Dzięki decyzji ministerstwa GDDKiA mogła usiąść do negocjacji z wybranymi firmami i rozmawiać o warunkach i kosztach zaprojektowania, a następnie wybudowania trasy S19. Postępowanie ma zostać rozstrzygnięte w przyszłym roku, a droga będzie budowana w latach 2019 - 2021.

W sumie nowa część ekspresówki ma mieć około 23 km drogi ekspresowej, a inwestycja jest warta 1 mld 296 mln złotych.

Jeśli chodzi o północny odcinek S19 to trasa Lubartów - Białystok ma powstać do 2024 r., odcinek z Lublina do Lubartowa ma być gotowy w 2021 roku.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mol

A co z odcinkiem Lublin-Kraśnik?

T
T

Istniejąca "obwodnica" Kraśnika nie jest częścią s19.

S
S17

S17 Piaski - Hrebenne priorytet zaraz po Warszawa - Lublin !!!

n
niepatriota

Droga 2+1 dla sporych fragmentów 19-tki byłaby dobrym i wystarczającym rozwiązaniem, ale obwodnica Kocka jest jakimś niezrozumiałym kuriozum. Ani to droga ekspresowa, ani GP. Ni pies ni wydra. Niezwykle niebezpieczna o czym świadczą liczne wypadki zderzeń czołowych, w tym śmiertelne. Na obwodnicy Kraśnika, klasycznej drogi 2+1 tych wypadków jest sporo mniej i chyba ani jednego ze skutkiem śmiertelnym.

M
Marcos

Jak widać po istniejących fragmentach tej trasy (obwodnica Międzyrzeca Podl., Kocka, Lubartowa, Kraśnika, okolice Rzeszowa i budowany fragment do Sokołowa Młp.) trasa S19 będzie wykonana w większości w standardzie 1+1 a właściwie 2+1. Po jednym pasie ruchu bez rozdzielenia pasem zieleni plus czasem pod górkę 1 pas dodatkowy do wyprzedzania.
Także S19 będzie prawie ekspresówką.
Prawie robi różnicę.
Tylko patrzeć jak tragiczne będą zderzenia czołowe.
Brawo dla decydentów.
Jedyny plus będzie taki odseparuje się ruch lokalny od tranzytu

j
jaja se robicie

Obwodnica Kraśnika? ten wąski pasek drogi gdzie jest tylko po jednym pasie w obu kierunkach? nie ośmieszajcie się. Taka z tego obwodnica jak z koziej d..y trąba. Budujcie trasy po 2 pasy w jednym kierunku to dopiero będziecie mogli myśleć poważnie o trasie płn-płd.

a
ayo

niech nie piją jak jadą

G
GG

Zgadza się - istniejąca obwodnica Kraśnika jest częścią drogi krajowej nr 74. Obwodnica Kraśnika w ciągu drogi S19 dopiero ma powstać i będzie omijać CAŁE miasto po jego wschodniej stronie.

Tak to jest jak jeden z drugim się dorwie do komputera i nie rozumie o czym pisze. Nawet na mapę mu się spojrzeć nie chciało.

1qaz

A co z droga Piaski - Dorohusk same obietnice i na tym się kończy a wypadków przybywa na trasie Piaski - Chełm praktycznie co tydzień jakiś tir w rowie leży.

A
AAAA

Być może w styczniu zaproszą wreszcie do II etapu przetargu.
Ogólnie premier i ministry tego rządu trąbią wszędzie o konieczności budowy Via Carpatii, a życie i rzeczywistość swoje. Opinia publiczna mamiona pięknymi wizjami dla Polski Wschodniej, a przetargi nie ogłaszane, większość wstrzymana, czeka na zielone światło od rządzących.
Dobrze, że w ogóle poprzedni rząd rzutem na taśmę tuż przed wyborami rozpoczął postępowania przetargowe, bo "dobra zmiana" nic by nie robiła w temacie S19.

A
AAAA

Obwodnica Kraśnika nie jest i nie będzie częścią S-19!!!

Kto pisze takie głupoty???

Z
ZENEK

A co z S-19 z Lublin do Kraśnika nikt nic nie mówi kiedy powstanie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3