Prawie 181 tys. firm prowadzi działalność gospodarczą w województwie lubelskim - wynika z rejestru REGON. Co czwarty podmiot działa w handlu lub naprawie samochodów. Dużo jest też firm budowlanych i przedsiębiorstw prowadzących działalność profesjonalną, naukową i techniczną. Jednak niezależnie od branży, przedsiębiorstwa z regionu stoją przed podobnymi wyzwaniami.

- Ryzyko w biznesie jest bardzo duże. Wchodzą nowe technologie, z którymi przedsiębiorca musi się zaprzyjaźnić, żeby nie zostać w tyle - mówi Artur Dziekoński z Puław, przedsiębiorca z 24-letnim stażem. Powiat puławski znajduje się w gronie najbardziej przedsiębiorczych w regionie. Pod względem liczby zarejestrowanych tam firm zajmuje trzecie miejsce w województwie. Lokalna gospodarka regionu rozwija się dynamicznie, dlatego właśnie tam PKO Bank Polski przy współpracy z Polskim Towarzystwem Gospodarczym zorganizował kolejne szkolenie dla przedsiębiorców.

Podczas warsztatów Dzień dobry Biznes w Puławach właściciele firm dowiedzieli się, w jaki sposób zyskać lojalność klientów, na czym polega trwająca właśnie rewolucja przemysłowa, jak powinna przebiegać prawidłowa obsługa klienta, jaka jest rola marki w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i jak ważne jest wcześniejsze zaplanowanie zasad sukcesji.

- W natłoku pracy nie uświadamiamy sobie, że nie jesteśmy nieśmiertelni. Dzięki temu szkoleniu wiemy, że musimy sobie to uporządkować od strony prawnej - przyznają Beata i Dariusz Jureccy, przedsiębiorcy z kilkunastoletnim stażem.

Większość, bo ponad 133 tys. podmiotów w regionie, to firmy jednoosobowe. Takie warsztaty to dla nich szansa, żeby poznać najnowsze trendy w gospodarce.

- Małych, rodzinnych firm nie stać na opłacenie specjalistów i organizację takich szkoleń. Dlatego bank wchodzi w rolę łącznika między przedsiębiorcami a ekspertami. W ten sposób pomagamy im sprostać wyzwaniom, które stawia współczesna gospodarka - mówi Henryk Czapla, dyrektor 1. oddziału PKO Banku Polskiego w Puławach. Przykład? Karty lojalnościowe. Sklepy, firmy usługowe i inne przedsiębiorstwa coraz częściej kuszą swoich klientów zniżkami i prezentami za zdobycie określonej liczby punktów naliczanych na takiej karcie. Wygodnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców i konsumentów może być ZenCard, który zmienia karty płatnicze w lojalnościowe. - To rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą się rozwijać - przekonuje Joanna Wójtowicz-Bujak, regionalny dyrektor ds. sprzedaży ZenCard. Firma od ubiegłego roku wchodzi w skład grupy PKO.

- Gospodarka bardzo przyśpiesza. To, co dzisiaj dzieje się w Chinach lub Stanach Zjednoczonych, ma na nas olbrzymi wpływ, dlatego przedsiębiorcy muszą patrzeć na rynek zarówno w wymiarze regionalnym, jak i globalnym. Ilość danych i szybkość ich przepływu budzi niepewność- podkreśla dyrektor Henryk Czapla.

Szkolenia z cyklu Dzień dobry Biznes zostały objęte patronatem naszego dziennika.