Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy biurowiec przy Leszczyńskiego w Lublinie. Ale najpierw ratusz zburzy ten, który tam stoi. Zobacz wizualizacje

jaxa
Stary, niefunkcjonalny i przede wszystkim za mały – dni ratuszowego biurowca przy ul. Leszczyńskiego są już policzone. Zostanie rozebrany. A w jego miejsce powstanie nowe „lokum dla urzędników”, obiekt będzie miał sześć lub siedem kondygnacji.

Ponad 4 mln zł wydaje rocznie lubelski ratusz na wynajem powierzchni biurowej dla urzędników. Agendy miasta mieszczą się w ok. 30 miejscach na terenie Lublina. Najnowszym adresem jest Czechowska 19 A, gdzie od dwóch miesięcy mieści się Wydział Komunikacji.

– Obiekt spełnia standard, którego oczekują mieszkańcy – podkreśla Krzysztof Żuk, który we środę przeprowadził w wydziale „gospodarską wizytę”.

Krzysztof Żuk podczas gospodarskiej wizyty w siedzibie Wydziału Komunikacji przy ul. Czechowskiej
Krzysztof Żuk podczas gospodarskiej wizyty w siedzibie Wydziału Komunikacji przy ul. Czechowskiej JAXA

- Warunki są dużo lepsze, a obsługa trwa zdecydowanie krócej niż w poprzedniej siedzibie – mówi Piotr Kozak, mieszkaniec Lublina.
- Codziennie obsługujemy około 650 osób. Mieszkańcy na załatwienie sprawy potrzebują od pół godziny do godziny czasu – przekonuje Dariusz Bogusz, dyrektor Wydz. Komunikacji UM Lublin.

Obsługa spraw związanych z rejestracją pojazdów odbywa się w 15 stanowiskach (o dwa więcej niż w poprzedniej siedzibie przy Leszczyńskiego). Oczekujący mają do dyspozycji dużą poczekalnie. – Co roku w Lublinie przybywa 20 tys. pojazdów. Obecnie mamy ich zarejestrowanych ponad 260 tys. – wylicza Bogusz.

Urzędnicy rozrzuceni po całym mieście

Wydz. Komunikacji był pierwszym z ratuszowych agend, która opuściła biurowiec przy Leszczyńskiego 20. Powód? Ratusz „oczyszcza” biurowiec z pracowników, bo ma plany zburzenia go i w jego miejsce wzniesienia nowego. Na wyprowadzkę z Leszczyńskiego czeka Wydz. Zdrowia i Profilaktyki, Urząd Stanu Cywilnego, Wydział Spraw Administracyjnych.
- Negocjujemy warunku wynajmu kolejnych pomieszczeń. W grę wchodzą dwie lokalizacje: Nałęczowska 14 (CZ Office Park A, nowy biurowiec na terenie dawnej zajezdni trolejbusowej – dop. red.) oraz Spokojna 2 (biurowiec firmy Orion, po sąsiedzku Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego - dop. red.) - przyznaje Andrzej Wojewódzki, sekretarz miasta.

Ratusz chce wyprowadzić urzędników z Leszczyńskiego do końca roku. Ale decyzja o tym, do którego biurowca ostatecznie trafią musi zapaść dużo wcześnie. – Oferowane powierzchnie są w stanie surowym i wymagają adaptacji – wyjaśnia Wojewódzki.
Ratusz zatrudnia obecnie ok. 1500 urzędników. Ich biura mieszczą się w 28 lokalizacjach na terenie Lublina. Za wynajem powierzchni miasto płaci ponad 4 mln zł rocznie.

Np. w przypadku Czechowskiej podstawowa stawka wynosi 49 zł (brutto) za metr kwadratowy powierzchni. Miesięcznie daje prawie 101 tys. zł. Ale to nie koniec wydatków. Urząd ponosił również zryczałtowaną miesięczną opłatę serwisową (m. in. zużycie wody, ogrzewanie, sprzątanie i oświetlenie działki, wywóz śmieci, utrzymanie i konserwację urządzeń w budynku) w wysokości 10,85 złotych za metr kwadratowy, co daje dodatkowe 22,3 tys. zł.

Najpierw burzenie, później budowa

- Dysponujemy już wstępną koncepcją programową dla budynku przy ul. Leszczyńskiego. Nanosimy uwagi. W czerwcu chcemy mieć ostateczną koncepcję, która posłuży do opracowania dokumentacji projektowej – mówi Żuk.

Nowy biurowiec stanie w miejscu obecnego, który zostanie wyburzony. W budynku będzie blisko 14 tys. mkw powierzchni z czego te biurowe, czyli przeznaczone dla urzędników mają mieć 6,3 tys. mkw. – Będzie to obiekt porównywalny wielkością z biurowcem miejskim przy ul. Wieniawskiej 14 – wskazuje Żuk.

Przy czym gmach przy Leszczyńskiego będzie niższy. Biurowiec przy Wieniawskiej na 12 pięter. – Przy Leszczyńskiego będzie miał sześć – siedem kondygnacji – informuje Żuk.

Na poziomie „minus jeden” ma być parking. Pomieści 56 aut. I będą mogli z niego korzystać też mieszkańcy.
- Jeśli zdecydujemy się na realizację inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj” to przetarg na wykonanie prac ogłosimy jeszcze w tym roku. Sama inwestycja zajmie ok. dwóch lat – twierdzi Żuk.

Ile pochłoną prace? – Nie mamy jeszcze szacunków – ucina Żuk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski