Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Kraśnika ma już zielone światło do budowy

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
zdj. ilustracyjne
Prawie 32 mln zł będzie kosztowała budowa kilometra obwodnicy Kraśnika. Prace przy ok. 10-kilometrowej trasie mogą już ruszać. Wojewoda lubelski wydał niezbędne decyzja umożliwiające rozpoczęcie robót.

Obwodnica Kraśnika to część przyszłej trasy S19, która stanowi element transeuropejskiej drogi Via Carpatia.

Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Obwodnica będzie miała prawie 10 km.

Inwestycja ma już za sobą etap projektowy. Wykonawca może przejść do robót budowlanych. Wszystko dzięki temu, że wojewoda lubelski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid).

To kluczowy dokument dla realizacji inwestycji. Dlaczego? Bo mówiąc w skrócie umożliwia inwestorowi - w tym wypadku GDDKiA - przejęcie od dotychczasowych właścicieli terenów pod budowę. Zrid rozpoczyna jednocześnie postępowania związane z wypłatą odszkodowań za grunty.

Kontrakt na budowę obwodnicy podpisało konsorcjum firm, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska.

Koszt robot nie jest mały. Wartość umowy opiewa na 319,5 mln zł. To oznacza, że za budowę każdego kilometra drogi GDDKiA zapłaci ok. 32 mln zł.

Projekt przewiduje powstanie dwóch węzłów drogowych: Kraśnik Północ i Kraśnik Południe. Wybudowanych będzie 13 obiektów inżynierskich: dziewięć wiaduktów, dwa mosty, dwa przejścia dla zwierząt.

Aldesa zbuduje nie tylko obwodnicę Kraśnika. Konsorcjum wygrało też przetarg na wykonanie robót przy przyszłej S19 na odcinku od Lublina do Niedrzwicy Dużej.

Tam inwestycja ruszyła niespełna tydzień temu. Budowa 12-kilometrowego odcinka ma kosztować 312,2 mln zł.

Na zrid czeka jeszcze jeden odcinek: od Niedrzwicy Dużej do Kraśnika.

- Trwają procedury administracyjne. Po ich zakończeniu zrid zostanie wydany niezwłocznie - mówi Marek Wieczerzak, rzecznik prasowy wojewody lubelskiego.

Między Lublinem a granicą z województwem podkarpackim ma być wybudowanych łącznie 75 kilometrów trasy ekspresowej.

Roboty budowlane pochłoną 1,85 mld zł. Ale to tylko część kosztów. Do tego trzeba dodać m.in. odszkodowania za przejęte tereny.

Łącznie wartość powstania tego fragmentu ekspresówki to 2,47 mld zł. Przy czym 1,12 mld zł dołoży do inwestycji Unia Europejska.

Kierowcy zaczną korzystać z fragmentu S19 między Lublinem a Lasami Janowskimi w połowie 2021 r.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski