Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ochrona dzieci w reklamie. "Najmłodsi najbardziej narażeni na manipulację"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
- Jak dziecko widzi w reklamie, skierowanej do niego, przekaz, że jakiś produkt jest najlepszy, to myśli, że rzeczywiście jest najlepszy- mówi Przewodniczący KRRiT.
- Jak dziecko widzi w reklamie, skierowanej do niego, przekaz, że jakiś produkt jest najlepszy, to myśli, że rzeczywiście jest najlepszy- mówi Przewodniczący KRRiT. 123RF
Dobiegły końca prace nad Kartą Ochrony Dzieci w Reklamie podjęte przez członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy. Zapisy Karty stanowią uzupełnienie i rozwinięcie regulacji zawartych w ustawie o radiofonii i telewizji, ustanowionych w zakresie przekazów handlowych. Chodzi o ochronę najmłodszych w komunikacji marketingowej. - Trzeba chronić dzieci, ponieważ są one znacznie bardziej narażone na negatywny wpływ reklamy niż dorośli- mówi Przewodniczący KRRiT.

- Kiedy rynek się sypie, to wtedy rzeczywiście wprowadzamy twarde regulacje i wszyscy o tym dobrze wiedzą, że lepiej się tego trzymać, lepiej pilnować dla dobra wszystkich, również dla interesu nadawców i reklamodawców- mówi Witold Kołodziejski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.- Wypełnianie postanowień takiego kodeksu, pilnowanie tej samoregulacji we własnym gronie jest z pożytkiem dla wszystkich- dodaje.

Jak wyjaśnia Kołodziejski, trzeba chronić dzieci, ponieważ są one znacznie bardziej narażone na negatywny wpływ reklamy niż dorośli. - Mamy mechanizmy obronne, wiemy jak interpretować reklamę, wiemy jak to jest skonstruowane- tłumaczy.

- Jak dziecko widzi w reklamie, skierowanej do niego, przekaz, że jakiś produkt jest najlepszy, to myśli, że rzeczywiście jest najlepszy. Jeżeli widzi jakiś model zachowań, które może naśladować też jest niebezpieczne. Ludzie dorośli się wygłupiają, a dzieci biorą to na poważnie i później starają się to naśladować. Krótko mówiąc, dzieckiem jest łatwo manipulować i jest bardzo duża pokusa, żeby dzieckiem, szczególnie w przekazie handlowym, manipulować, żeby chociażby namówiło rodziców do zakupu jakiegoś przedmiotu. To kategorycznie trzeba chronić- mówi Kołodziejski.

Z drugiej strony chodzi o ochronę dzieci występujących w reklamach, czyli tak zwanych małoletnich aktorów. - Tutaj również pojawia się szereg wątpliwości etycznych co do wykorzystywania i naiwności dziecięcych aktorów w takich produkcjach, więc ten kodeks odnosi się również do tego- tłumaczy.

Zgodnie z zapisami Karty, przekazy reklamowe, których odbiorcami są dzieci, nie mogą zawierać między innymi treści lub scen podważających autorytet rodziców czy opiekunów, bądź treści dyskryminujących ze względu na status materialny, czy też zawierających podteksty seksualne. Karta określa również sposób, w jaki powinni być traktowani małoletni aktorzy w procesie produkcji reklam i jakich sytuacji należy unikać w trosce o ich bezpieczeństwo.

- Póki co nie ma tutaj żadnej sankcji. Można dostrzegać, że reklama niestety wkracza zbyt intensywnie w życie dzieci. Wykorzystuje podatność dzieci na różnego rodzaju treści. Nie chodzi tylko o zwykłą reklamę klocków, która powoduje to, ze dziecko będzie nakłaniało rodziców do ich nabycia ale o wykorzystywanie wizerunku dzieci, które nie powinno być stosowane- mówi Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka.- Telewizor czy internet jest taką tabletką dla dziecka, żeby się nim niekoniecznie zajmować. W momencie włączenia telewizora czy zapewnienie dziecku dostępu do internetu, nie patrzymy co tam jest. Niezależnie czy są to patotreści czy są to różnego rodzaju komunikatory. Świadomość rodziców o tym czym dziecko jest pojone, w sensie przekazu elektronicznego, nie jest zbyt wielka. Tutaj duża rola rodziców i mediów, żeby taką wiedzę przekazywać- dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ochrona dzieci w reklamie. "Najmłodsi najbardziej narażeni na manipulację" - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski