Odkrycie w Trześniowie w Lublinie. W zabytku sprzed setek lat do niedawna mieszkali bezdomni

Piotr NowakZaktualizowano 
- Im głębiej wchodzimy, tym ciekawsze rzeczy znajdujemy - tak o ruinie stojącej w Trześniowie (dawna wieś, dziś część Lublina) mówi Jacek Węcławowicz, architekt i badacz historii. W czwartek do budynku wkroczyli badacze i konserwatorzy. Wszystko po to, żeby poznać zapomniany rozdział historii Lublina.

Od kilkudziesięciu lat Trześniów znajduje się w granicach Lublina. Wcześniej, bo od początku XV do drugiej połowy XIX wieku, wieś była w rękach lubelskich dominikanów. Zakonnicy prowadzili tu, podobnie jak w pobliskim Hajdowie i Mętowie, folwark zapewniający żywność i materiały niezbędne do utrzymania klasztoru na Starym Mieście. W momencie rozkwitu mogło tu pracować nawet kilkaset osób.

WIĘCEJ: Trześniów odkrywa tajemnice sprzed wieków. To rzuca nowe światło na historię Lublina

Centralnym miejscem gospodarstwa była kaplica, w której organizowane były odpusty, uroczystości z kazaniami i procesjami. Do dziś w Trześniowie zachowało się kilka kapliczek, z których jedna może mieć XVIII-wieczny rodowód.

Kaplica znajdowała się w obrębie parafii św. Mikołaja na Czwartku. Wizytujący dobra parafialne w 1781 r. bp Sołtyk miał wspominać, że kaplica jest aż nazbyt bogata. Może to oznaczać, że gospodarstwo było na tyle zamożne, że stać je było na drogie malowidła i zdobienia budynku.

Właśnie tych pozostałości dawnej świetności dawnej świątyni poszukiwali badacze i konserwatorzy, którzy w czwartek weszli do zrujnowanego budynku przy ul. Grodzickiego. Natrafili nie tylko na duże zniszczenia, ale też na ciekawe polichromie i cegły o kilkaset lat starsze niż sam budynek. A to zaledwie fragment fascynującej opowieści o historii tego miejsca.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Wideo

Materiał oryginalny: Odkrycie w Trześniowie w Lublinie. W zabytku sprzed setek lat do niedawna mieszkali bezdomni - Kurier Lubelski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Cześć, zapoznam się z Panem na dyskretne i sekretne randki. Liczę 22 wiosen jestem po rozwodzie i nie oczekuje faceta na dluzszy zwiazek. Zachęcam do kontaktu przez ten serwis: czatkobiet.pl/ania22

zgłoś
G
Gość

Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25

zgłoś
G
Gość

Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25Witam wszystkich,Chciałabym tą drogą poznać fajnego faceta na resztę życia.Ja 25 letnia szczupła blondynka po nieudanym związku,wiek nie gra roli, jesteś samotny ? Napisz do mnie na portalu : www.wyspakobiet.eu/elwira25

zgłoś
G
Gość

Cześć Faceci ;] Szukam mężczyzny na tajemne wizyty. Liczę 19 wiosen i mam zgrabne ciało, moje nagie zdjęcia i kontakt na tym portalu: czatkobiet.pl/ i poszukaj mnie po niku: grrr

zgłoś
G
Gość
2019-05-06T16:45:54 02:00, Gigi:

Skoro mówimy "na" Ponikwodzie, "na" Tatrach to chyba i "na" Trześniowie w Lublinie...

2019-05-08T10:08:54 02:00, Gość:

Lublin ul. Grodzickiego ! A nie Trześniów

A jednak zgodnie z aktualnymi dokumentami Lublin, ul. Grodzickiego ale w obrębie Trześniów...:)

zgłoś
G
Gość
2019-05-06T16:45:54 02:00, Gigi:

Skoro mówimy "na" Ponikwodzie, "na" Tatrach to chyba i "na" Trześniowie w Lublinie...

Lublin ul. Grodzickiego ! A nie Trześniów

zgłoś
G
Gość
2019-05-06T16:40:48 02:00, Ja:

Jeszcze stosunkowo niedawno krowy tam miały oborę a teraz nagle ktoś sobie uświadomił, że to taki wspaniały zabytek. Takie rzeczy tylko w Polsce...

2019-05-07T08:08:25 02:00, Ff:

Dobrze w Polsce sie tym krowom wiedzie. W zabytkach mieszkają i jeszcze kase im Prezes obiecal

Ty pewnie z Bramy Grodzkiej to komentujesz bo kto inny tak by podszedł do polskiej spuścizny jak nie skrzypki które nam spadły z czarciego dachu ?

zgłoś
a
antygnIDA

Wreszcie coś świadczącego o kulturze polskiej i polskich zabytkach. Otwierając artykuł poważnie się obawiałem że Zentar ze swoimi znalazła w Trześniowie buty widzącego z Lublina których za żadne skarby stamtąd nie można ruszyć bo byłby to giewałt na okolicę ..... co ja mówię - na cały świat

zgłoś
G
Gość

No rzeczywiście architektonicznie to niech się Gaudi przy tym schowa.

zgłoś
G
Gość
2019-05-06T17:50:18 02:00, H:

Jak na Trzesniowie to nie w Lublinie.

Budynek jest na ulicy T. Grodzickiego w Lublinie.

2019-05-06T18:46:19 02:00, Kasia:

Ulica Grodzickiego jest w dzielnicy Ponikwoda . Od 2006 roku. Nazwe Trzesniow kojarza chyba najstarsi mieszkancy

Nazwa Trześniów nadal używana jest w bieżących dokumentach np. geodezyjnych jako obręb geodezyjny; Trześniów traktowany jest jako osiedle w dzielnicy Ponikwoda, więc nie tylko najstarsi mieszkańcy tę nazwę kojarzą...

zgłoś
F
Ff
2019-05-06T16:40:48 02:00, Ja:

Jeszcze stosunkowo niedawno krowy tam miały oborę a teraz nagle ktoś sobie uświadomił, że to taki wspaniały zabytek. Takie rzeczy tylko w Polsce...

Dobrze w Polsce sie tym krowom wiedzie. W zabytkach mieszkają i jeszcze kase im Prezes obiecal

zgłoś
G
Gość

I nie wiadomo cóż to za skarby tam były ukryte

zgłoś
G
Gość

Tunele jak na zamku w Jakubowicach i tak cegła

zgłoś
K
Kasia
2019-05-06T17:50:18 02:00, H:

Jak na Trzesniowie to nie w Lublinie.

Budynek jest na ulicy T. Grodzickiego w Lublinie.

Ulica Grodzickiego jest w dzielnicy Ponikwoda . Od 2006 roku. Nazwe Trzesniow kojarza chyba najstarsi mieszkancy

zgłoś
L
Lolek
2019-05-06T16:45:54 02:00, Gigi:

Skoro mówimy "na" Ponikwodzie, "na" Tatrach to chyba i "na" Trześniowie w Lublinie...

? W jakim celu ten komentarz?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3