Odszkodowanie dla pasażera za przyspieszony lot? Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprecyzował zasady przyznawania odszkodowań

Emil Hoff
Emil Hoff
Przyspieszenie lotu o ponad 1 godzinę może być uznane za jego odwołanie i tym samym powód do domagania się odszkodowania - zawyrokował TSUE.
Przyspieszenie lotu o ponad 1 godzinę może być uznane za jego odwołanie i tym samym powód do domagania się odszkodowania - zawyrokował TSUE. WilliamCho / pixabay.com
Udostępnij:
Nikogo nie dziwi, że pasażerom należy się odszkodowanie za odwołany nagle lot, ale co w przypadku, gdy podróż samolotem została przyspieszona, a nie opóźniona lub anulowana? 21 grudnia 2021 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) doprecyzował przepisy, o które spierali się przewoźnicy i pasażerowie w Niemczech i Austrii. Nie ma wątpliwości – przyspieszenie lotu też można uznać za odwołanie.

W 2004 r. w państwach należących do Unii Europejskiej weszło w życie rozporządzenie nr 261/2004, ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (rozporządzenie w języku polskim dostępne jest TUTAJ).

Sądy zwróciły się do TSUE o doprecyzowanie przepisów. Chodziło o 6 spraw przeciw przewoźnikom

Z biegiem lat pasażerowie stawali się coraz bardziej świadomi swoich praw, a linie lotnicze coraz bardziej uwierały niektóre europejskie przepisy dotyczące odszkodowań.

W końcu o doprecyzowanie obowiązujących przepisów zwróciły się do TSUE dwa sądy: Okręgowy w Korneuburgu w Austrii i sądem krajowym w Dusseldorfie w Niemczech.

Decyzja TSUE była potrzebna do rozstrzygnięcia aż 6 spraw o odszkodowania, toczących się między pasażerami a trzema znaczącymi europejskimi przewoźnikami lotniczymi. Strony chciały wiedzieć, czy znaczące przyspieszenie lotu także powinno być traktowane jako jego odwołanie, co dawałoby pasażerom podstawy do ubiegania się o odszkodowanie.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł: przyspieszenie lotu to też odwołanie

21 grudnia 2021 TSUE wydał wyrok. Trybunał sprecyzował, że przyspieszenie lotu o ponad godzinę także powinno być uznawane za odwołanie lotu. Tym samym znaczące przyspieszenie lotu daje podstawy pasażerom do ubiegania się o odszkodowanie.

Przyspieszenie lotu poniżej 1 godziny nie stanowi przesłanki do wypłacania odszkodowań pasażerom. Jeśli przyspieszenie wynosi ponad godzinę, pasażerom przysługuje pełna kwota odszkodowania, nawet jeśli przewodnik zaproponuje taki zmieniony plan podróży, który teoretycznie zapewnia pasażerom dotarcie do punktu docelowego bez opóźnienia.

Odszkodowania można żądać na podstawie rezerwacji lotu z numerem i podanym czasem odlotu i przylotu. Bilet nie jest niezbędny.

Jednocześnie Trybunał orzekł, że przesunięcie startu o mniej niż trzy godziny do przodu bez żadnych dodatkowych zmian w planie podróży nie powinno być uznawane za odwołanie lotu.

Odszkodowanie za przyspieszony lot. To przewoźnik musi czuwać nad pośrednikami i wspólnikami

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej precyzuje także, że pasażer nie musi martwić się o ustalenia między przewoźnikiem a jego pośrednikami lub wspólnikami, jeśli chce domagać się odszkodowania za odwołany (a więc i przyspieszony ponad 1 godzinę) lot.

Jeśli pasażer dokonał rezerwacji lotu przez pośrednika (np. platformę internetową), a ten pośrednik nie poinformował go o odwołaniu lotu w wymaganym terminie i nie był do tego wyraźnie upoważniony przez pasażera, wówczas pasażera uznać należy za niepoinformowanego, nawet jeśli linia lotnicza przekazała informację pośrednikowi na co najmniej dwa tygodnie przed wylotem. To przewoźnik musi martwić się o terminowe przekazanie pasażerom informacji, także przez pośredników, jeśli decyduje się z nich korzystać.

Jeśli pasażer zawarł z organizatorem wycieczki (np. biurem podróży) umowę na konkretny lot, obsługiwany przez danego przewoźnika, to ten przewoźnik staje się dla pasażera „przewoźnikiem obsługującym”, czyli tym, od którego w razie problemów można domagać się odszkodowania. Nie ma znaczenia, czy organizator wycieczki zarezerwował lot dla pasażera, a przewoźnik potwierdził rozkład godzin lotu.

Podobnie jak w przypadku pośredników, linii lotniczych nie zwalnia od odszkodowania dla pasażerów poinformowanie o planowanym przyspieszeniu wspólnika, np. organizatora wycieczki (biura podróży). Jeśli natomiast zmiana planu podróży wynika z zachowania biura podróży, linie lotnicze mogą od niego zażądać roszczenia regresowego.

Odszkodowanie za odwołanie lotu lub odmowę wejście na pokład. Obowiązki przewoźnika

Jeśli lot został odwołany lub linia lotnicza odmawia pasażerowi wejścia na pokład samolotu, przewoźnik ma obowiązek

  • Poinformować pasażera o oficjalnej nazwie i dokładnym adresie przedsiębiorstwa, od którego może domagać się odszkodowania
  • Poinformować pasażera o dokumentach, które powinien dołączyć do żądania odszkodowania

Przewoźnik nie musi jednak informować pasażera o dokładniej kwocie przysługującego mu odszkodowania.

Pełen tekst wyroku TSUE dostępny jest TUTAJ.

Źródło: curia.europa.eu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyspa zamieszkała przez dzikie plemię

Wideo

Materiał oryginalny: Odszkodowanie dla pasażera za przyspieszony lot? Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprecyzował zasady przyznawania odszkodowań - Strona Podróży

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie