Okrągły stół oświatowy w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim, czyli co dalej z edukacją?

Maciej Wijatkowski
Maciej Wijatkowski
Zaktualizowano 
Wojewódzki okrągły stół oświatowy przyniósł wiele postulatów skierowanych do kurator i MEN. Najważniejsze dotyczyły niedostatecznego kształcenia nauczycieli.

Spotkanie odbyło się po sugestii premiera o konieczności takich spotkań w województwach. W Lublinie gościem specjalnym była wiceminister edukacji Marzena Machałek.

Wypowiadali się przedstawiciele samorządów, dyrektorzy placówek, przedstawiciele rodziców i młodzieży.

Najwięcej mówiono o konieczności pełniejszego kształcenia przyszłych nauczycieli, wiele uwagi poświęcono szkołom branżowym.

Czytaj także

- Trzeba ujednolicić programy, nazwy przedmiotów, stworzyć jakiś spójny system - mówiła Edyta Chudoba, dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych i Mundurowych w Chełmie. - Mamy w Polsce różne określenia tych samych przedmiotów, nauczycielka którą przyjęłam do pracy była zagubiona.

Za kolejne ważne problemy uznano: złe współdziałanie między szkołą a rodzicami, niedobrze zestawioną podstawę programową i konieczność tworzenia ośrodków metodycznych dla nowych nauczycieli.

Czytaj także

- System kształcenia i doskonalenia nauczycieli musi być zmieniony - mówiła Ewa Dumkiewicz - Sprawka, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania UM. - Sam awans i podwyżka nie wystarczą. Niektórzy nauczyciele nie znają podstaw programowych.

Postulowano również, by tzw. pensum, czyli liczba obowiązkowych godzin pracy nauczyciela, było ruchome: od 18 do 22 godzin.

- Jeśli się je podniesie, w wielu wiejskich szkołach nie będzie pełnych etatów - alarmował Mariusz Lisek, dyrektor SP nr 7 w Lublinie.

- Jestem poruszona i zbudowana dyskusją - mówiła na zakończenie wiceminister Marzena Machałek.

Czytaj także

- Dziękuję za zejście na poziom konkretu - dodawała kurator Teresa Misiuk. - Odnotowałam dziesięć stron przypadków rodzaju: „Wizytator musi się tym natychmiast zająć”.

Wojewoda lubelski, nawiązując do wielu postulatów w sprawie szkół branżowych, powiedział na zakończenie:

- Absolwent szkoły branżowej będzie jeździł nowym samochodem w leasingu, a licealista MPK. Rynek to zweryfikuje.

Problemy zgłoszone przez przybyłych były rejestrowane, a po opracowaniu przez kuratorium zostaną przesłane do MEN.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dopóki podstawy programowe będą pisać ludzie poprzedniej epoki, nasza edukacja będzie w poprzedniej epoce. Lista lektur klas 4 - 6 opiera się przede wszystkim na starociach (przy 7-8 to zrozumiałe). Współczesna młodzież nie rozumie ani tego języka, ani problemów opisanych w książkach. Nadmiernie rozbudowana gramatyka języka polskiego nudzi i zniechęca. Dzieci aż palą się do autoprezentacji, przedstawień, realizacji projektów, ale, jak gilotyna, wici nad nauczycielem podstawa programowa myślą z XX II połowy wieku!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3