Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OPT Gardzienice na Jaffa Fest 2019. Jedyny taki teatr na świecie

Teresa Dras
Gardzienice na festiwalu w Jaffie, z mikrofonem Włodzimierz Staniewski, reżyser, szef OPT
Gardzienice na festiwalu w Jaffie, z mikrofonem Włodzimierz Staniewski, reżyser, szef OPT OPT Gardzienice/mat. nadesłane
Elektryzujący, przerażający i piękny. Jedyny taki teatr na świecie. Tak izraelski dziennik Ha'aretz zapowiadał występy Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice na międzynarodowym festiwalu w Jaffie. Entuzjastyczny artykuł sprawił, że bilety sprzedały się na pniu. - Publiczność przyjęła nas bardzo dobrze, były owacje na stojąco - relacjonował po festiwalu Marcin Mrowca, aktor OPT.

Jaffa Fest 2019 odbył się pod koniec czerwca. Misją tego największego festiwalu teatralnego w Izraelu jest „budowanie pomostów między kulturami oraz przedstawienie izraelskiej publiczności przełomowych i wymagających dzieł teatralnych z całego świata” - czytamy w programie imprezy. W tegorocznej edycji obok Polaków udział wzięły grupy z Niemiec, Rosji, Węgier, Austrii i Kanady.

Gardzienice zaprezentowały się w wyjątkowy sposób - po raz pierwszy w historii festiwalu - grając nie jedno przedstawienie, a cały maraton teatralny złożony z czterech tytułów, jak to od lat czynią w swojej gardzienickiej siedzibie. Na każdym przedstawieniu było 600 widzów - tyle miejsc liczy widownia teatru Gesher. - To była wielka mobilizacja artystyczna, techniczna, organizacyjna - wspomina po powrocie Joanna Holcgreber, aktorka i koordynatorka festiwalowej wyprawy. Izraelscy widzowie zobaczyli trzy spektakle „greckie”, oparte na dramatach wielkiego Eurypidesa („Ifigenia w Aulidzie”, „Ifigenia w Taurydzie”, „Elektra”) oraz najnowszy - „Wesele. Wyspiański - Malczewski - Konieczny”, wszystkie w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego, założyciela i szefa OPT.

Przygotowania do wyjazdu zaczęły się rok temu, kiedy do Gardzienic przyjechał Noam Semel, producent Jaffa Fest. W sprawie napisów hebrajskich. - Powiedział: wiemy, że jesteście świetni, ale chcemy rozumieć wasze teksty. Publiczność teatru Gesher domaga się napisów hebrajskich - przywołuje słowa Semela Joanna Holcgreber.

To wcale nie było proste. Eurypides jest oczywiście przełożony na język hebrajski, ale Wyspiański - nie. Organizator festiwalu musiał więc zamówić tłumacza, który dokonał przekładu „Wesela” specjalnie na potrzeby festiwalu. Aby jeszcze bardziej ułatwić publiczności zrozumienie polskiego arcydramatu, Włodzimierz Staniewski zaprosił do współpracy izraelskiego aktora - narratora. - Praktykowaliśmy to już wcześniej podczas zagranicznych występów. Narrator objaśnia w języku własnego kraju to, co mówimy - śpiewamy po polsku. Oczywiście teksty do swojej roli dostaje od nas wcześniej, by móc się przygotować. Mieliśmy tylko jedną wspólną próbę - wyjaśnia Joanna.

Przedstawieniom w Jaffie towarzyszyły warsztaty master class prowadzone przez Staniewskiego i aktorów Gardzienic dla izraelskich studentów. Temat - Spontaniczność i forma: elementy pracy reżysera z aktorem.

Gardzienicka ekipa poleciała na festiwal do Jaffy w 27-osobowym składzie. Artyści wrócili, a scenografia wciąż pływa po morzu w specjalnym kontenerze. - Dotrze do nas dopiero w sierpniu - mówi Marcin Mrowca.

Cały projekt, występy i warsztaty został zrealizowany przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i Instytutu Polskiego w Tel Avivie.

„Jak to możliwe, że występy, które dotychczas widziałam, które w żaden sposób nie są podobne do tych o tak energetycznym i estetycznym charakterze, nazywane są również teatrem?” - pyta Shani Littman, dziennikarka Ha'aretz, autorka wspomnianego już artykułu. Gardzienice jako wzorzec z Sevres dla światowego, awangardowego teatru? Czemu nie. Może nie jedyny, ale na pewno jeden z najlepszych.

Dni otwarte w Gardzienicach

Jak wygląda z bliska jeden z najlepszych teatrów na świecie, który swoją siedzibę ma w podlubelskiej wsi, 5 kilometrów od Piask? Można się przekonać na własne oczy i to zupełnie z bliska. Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice organizuje tzw. niedziele otwarte, od maja do września. Najbliższa okazja do zwiedzania trafia się 4 sierpnia (następne 18 sierpnia i 8 września). Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rezerwacja.

W otwarte niedziele Gardzienice są dostępne dla gości w godz. 10-18. Kompleks parkowo-pałacowy, w którym mieści się ośrodek przeszedł kilka lat temu, za unijne pieniądze, gruntowną renowację, przebudowę i adaptację na potrzeby teatru. Teraz na różne formy swojej działalności (spektakle, wystawy, Akademia Praktyk Teatralnych, Generator Nadziei) gardzienicki teatr ma do dyspozycji: pałac, spichlerz, oficynę, rządcówkę, parki i dwa ogrody - japoński i magiczny. Dlatego najlepiej jest zwiedzać ośrodek z przewodnikiem - aktorem, który oprowadzi po rezydencji i opowie o istniejącym od 1977 roku teatrze. Spacery z przewodnikiem odbywają się dwa razy podczas niedzielnej wizyty: o godz. 14 i 16.

Również w sierpniu w Gardzienicach będzie można zobaczyć maratony teatralne. Terminy: piątek 9.08 i sobota 10.08, godz. 20. Bilety: normalny 50 zł, ulgowy 40 zł.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: OPT Gardzienice na Jaffa Fest 2019. Jedyny taki teatr na świecie - Kurier Lubelski

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski