264,8 tys. samochodów było zarejestrowanych w Lublinie na koniec ub. roku. A to nie wszystkie pojazdy, które poruszają się po Lublinie.
Doliczyć trzeba jeszcze wszystkie te spoza miasta, które codziennie do niego wjeżdżają. Ratusz chce ograniczyć ich liczbę. Do rezygnacji z poruszania się po Lublinie własnym autem ma zachęcać system „parkuj i jedź” (Park&Ride).
- Liczymy, że wiele osób zechce zostawić auto na parkingu i kontynuować podróż korzystając z miejskiej komunikacji zbiorowej - wskazuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Na ten cel ma trafić 63,3 mln zł, w tym 36,1 mln zł będzie stanowić wsparcie z UE. W poniedziałek ratusz podpisał umowę na dofinansowania projektu z RPO woj. lubelskiego.
- To „dwa w jednym”, skorzystają na tym z jednej strony mieszkańcy Lublina, z drugiej - województwa. To inwestycja, na którą czekają mieszkańcy. Będzie ona w 65 proc. sfinansowana ze środków RPO, a w 35 procentach z budżetu Lublina - mówi Jarosław Stawiarski, marszałek woj. lubelskiego.
- Ma powstać siedem tzw. węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, gdzie z prywatnych pojazdów będzie można przesiąść się do komunikacji zbiorowej - opisuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Na liście są ulice: Żeglarska, Józefa Franczaka (wraz z Drogą Męczenników Majdanka), Abramowicka, Kraśnicka, Granitowa (os. Poręba), Zbożowa i Osmolicka.
- Duże parkingi powstaną przy Drodze Męczenników Majdanka - 44 pojazdy, Kraśnickiej - 36 oraz przy ul. Żeglarskiej - 31 - wylicza Kieliszek.
Kolejnym typem parkingu będzie Kiss&Ride, czyli „całuj i jedź” (każdy na kilka pojazdów) np. przy Osmolickiej - 2, ale przy Zbożowej - 5, a przy Franczaka - 6.
Mają służyć kierowcom, którzy podwożą pasażera do autobusu czy trolejbusu. Będą też parkingi Bike&Ride, czyli dla rowerów.
Do tego dochodzi jeszcze budowa „zespołów przystanków”. Będzie ich sześć: przy ul. Związkowej, na Poczekajce, w rejonie ronda Dmowskiego, przy ul. Mickiewicza, przy dworcu PKP i przy ul. Turystycznej.
- Mają tam powstać nowe wiaty, nowe perony, stojaki na rowery - mówił Kieliszek.
- Pojawi się też nowa wiata przystankowa przy ul. Podzamcze w rejonie placu Singera - dodaje Bernadeta Krzysztofik, dyrektor Wydziału Funduszy Europejskich UM Lublin.
CZYTAJ TEŻ: Prawo jazdy 2019. Jakich zmian mogą się spodziewać kandydaci?
Projekt uzupełni modernizacja ul. Wygodnej. Prace obejmą odcinek o długości 1,9 km. Jezdnia ma tam być poszerzona do sześciu metrów.
Na zlecenie ratusza powstaje już dokumentacja projektowa. - Przetarg na wykonanie prac budowlanych planujemy ogłosić w wakacje - zapowiedział Kieliszek.
Same roboty mogą potrwać nawet do końca 2021 roku.
System parkingów Park&Ride uzupełni jeszcze jeden punkt przy ul. Choiny (dla 54 pojazdów). Powstaje w ramach odrębnego zlecenia. Ma być gotowy do sierpnia.
W ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w Lublinie skorzystało blisko 132 mln pasażerów. W 2010 roku autobusy i trolejbusy przewiozły 86,3 mln osób.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Zobacz też: Co z ustawą o jawności zarobków w NBP? "Najwyższy czas, żeby zamknąć sprawę" /x-news/
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?