Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Park&Ride w Lublinie. Marszałek i prezydent podpisali umowę o współpracy (ZDJĘCIA)

Artur Jurkowski
Przy Żeglarskiej, Drodze Męczenników Majdanka, Kraśnickiej i w kilku innych punktach miasta powstaną miejsca Park&Ride, czyli „parkuj i jedź”. Ma to zmniejszyć liczbę „zamiejskich” samochodów na ulicach Lublina.

264,8 tys. samochodów było zarejestrowanych w Lublinie na koniec ub. roku. A to nie wszystkie pojazdy, które poruszają się po Lublinie.

Doliczyć trzeba jeszcze wszystkie te spoza miasta, które codziennie do niego wjeżdżają. Ratusz chce ograniczyć ich liczbę. Do rezygnacji z poruszania się po Lublinie własnym autem ma zachęcać system „parkuj i jedź” (Park&Ride).

- Liczymy, że wiele osób zechce zostawić auto na parkingu i kontynuować podróż korzystając z miejskiej komunikacji zbiorowej - wskazuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Na ten cel ma trafić 63,3 mln zł, w tym 36,1 mln zł będzie stanowić wsparcie z UE. W poniedziałek ratusz podpisał umowę na dofinansowania projektu z RPO woj. lubelskiego.

- To „dwa w jednym”, skorzystają na tym z jednej strony mieszkańcy Lublina, z drugiej - województwa. To inwestycja, na którą czekają mieszkańcy. Będzie ona w 65 proc. sfinansowana ze środków RPO, a w 35 procentach z budżetu Lublina - mówi Jarosław Stawiarski, marszałek woj. lubelskiego.

- Ma powstać siedem tzw. węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, gdzie z prywatnych pojazdów będzie można przesiąść się do komunikacji zbiorowej - opisuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Na liście są ulice: Żeglarska, Józefa Franczaka (wraz z Drogą Męczenników Majdanka), Abramowicka, Kraśnicka, Granitowa (os. Poręba), Zbożowa i Osmolicka.

- Duże parkingi powstaną przy Drodze Męczenników Majdanka - 44 pojazdy, Kraśnickiej - 36 oraz przy ul. Żeglarskiej - 31 - wylicza Kieliszek.

Kolejnym typem parkingu będzie Kiss&Ride, czyli „całuj i jedź” (każdy na kilka pojazdów) np. przy Osmolickiej - 2, ale przy Zbożowej - 5, a przy Franczaka - 6.

Mają służyć kierowcom, którzy podwożą pasażera do autobusu czy trolejbusu. Będą też parkingi Bike&Ride, czyli dla rowerów.

Do tego dochodzi jeszcze budowa „zespołów przystanków”. Będzie ich sześć: przy ul. Związkowej, na Poczekajce, w rejonie ronda Dmowskiego, przy ul. Mickiewicza, przy dworcu PKP i przy ul. Turystycznej.

- Mają tam powstać nowe wiaty, nowe perony, stojaki na rowery - mówił Kieliszek.

- Pojawi się też nowa wiata przystankowa przy ul. Podzamcze w rejonie placu Singera - dodaje Bernadeta Krzysztofik, dyrektor Wydziału Funduszy Europejskich UM Lublin.

CZYTAJ TEŻ: Prawo jazdy 2019. Jakich zmian mogą się spodziewać kandydaci?

Projekt uzupełni modernizacja ul. Wygodnej. Prace obejmą odcinek o długości 1,9 km. Jezdnia ma tam być poszerzona do sześciu metrów.

Na zlecenie ratusza powstaje już dokumentacja projektowa. - Przetarg na wykonanie prac budowlanych planujemy ogłosić w wakacje - zapowiedział Kieliszek.

Same roboty mogą potrwać nawet do końca 2021 roku.

System parkingów Park&Ride uzupełni jeszcze jeden punkt przy ul. Choiny (dla 54 pojazdów). Powstaje w ramach odrębnego zlecenia. Ma być gotowy do sierpnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski