PIT 2012. Możesz poprawić zeznanie

Magdalena Bożko
archiwum
Jeśli złożyliśmy do urzędu błędnie wypełniony PIT albo zapomnieliśmy odliczyć ulgę podatkową, możemy to naprawić. Również drogą internetową

– Jeśli przy sporządzaniu zeznania podatnik popełni błąd dotyczący określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w ich treści, ma prawo poprawić ten błąd składając korektę zeznania – mówi Marta Szpakowska, rzecznik Izby Skarbowej w Lublinie.

Do 30 kwietnia możemy złożyć korektę zeznania wraz z krótkim wyjaśnieniem przyczyny, jeśli np. chcemy skorzystać ze wspólnego rozliczenia z dzieckiem jako osoba samotnie wychowująca dziecko czy wspólnie z małżonkiem. Innym powodem może być niewykazanie w zeznaniu wszystkich dochodów lub nieodliczenie ulgi podatkowej.
W tym celu trzeba jeszcze raz wypełnić formularz PIT i wyjaśnić, dlaczego korekta jest składana. Przepisy wymagają, aby do składanej korekty deklaracji dołączyć uzasadnienie.

Musi być ono sporządzone w formie pisemnej, nie ma natomiast szczegółowych wytycznych dotyczących treści. Wystarczy zatem, gdy wskażemy, dlaczego korekta jest składana, np., bo nie uwzględniliśmy w nim przysługującej ulgi podatkowej bądź zapomnieliśmy podpisać formularz. Organ podatkowy po otrzymaniu korekty deklaracji podatkowej musi potraktować nową deklarację jako oświadczenie podatnika, co do rozliczenia podatkowego zastępującego poprzednie oświadczenie.

Możemy poprawić także zeznanie, które wysłaliśmy przez internet. – Możemy to zrobić również drogą internetową. W zeznaniu musimy zaznaczyć kwadracik „korekta”, a następnie wyjaśnić przyczynę jej złożenia – wyjaśnia Szpakowska.

Inaczej wygląda sytuacja po 30 kwietnia. – Wówczas podatnik traci możliwość wspólnego rozliczenia dochodów, jako osoba samotnie wychowująca dziecko, czy jako współmałżonek. Nie traci jednak możliwości skorzystania z ulgi, o której zapomniał w swoim zeznaniu – mówi Marta Szpakowska.

Osoby, które błędnie wypełniły zeznanie zawyżając podatek poprzez np. niewykazanie w zeznaniu np. ulgi rehabilitacyjnej, na dzieci, na internet, czy innych odliczeń mogą zwrócić się do swojego urzędu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Do takiego wniosku dołączają prawidłowo wypełnione zeznanie.

– Mogą to zrobić w ciągu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku – zaznacza Szpakowska. – Muszą w tym celu złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sanepid wlepia kary, sądy je umarzają

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie