PKP Cargo przeniesie historyczną lokomotywownię (ZDJĘCIA)

Tomasz Lisiecki, Aleksandra Dunajska
Kolejarze strajkowali tu w czasie Lubelskiego Lipca 1980 . Teraz PKP Cargo zamierza przenieść tę legendarną lokomotywownię z ulicy Gazowej na ul. Grygowej. Na zmiany nie godzą się związkowcy, którzy obawiają się zwolnień i jak 32 lata temu upominają się o warunki socjalne i BHP dla załogi.

- Lokomotywownia to kolebka lubelskiej "Solidarności". Tu kolejarze walczyli o swoje prawa, rozpoczynając drogę do wolnej, demokratycznej ojczyzny. Trudno sobie wyobrazić, że zostanie ona zlikwidowana - podkreślał wczoraj Czesław Niezgoda, przywódca strajku lubelskich kolejarzy w 1980 r. i pierwszy przewodniczący regionalnej NSZZ "S". - Lokomotywownia ma dla mnie i wielu kolegów wciąż duże znaczenie sentymentalne - dorzucał Michał Kasprzak, także uczestnik protestu w lokomotywowni.

32 lata temu w Lublinie stanęły pociągi. Pojawiła się pogłoska o przyspawaniu składów do szyn, co jednak nie miało miejsca. Wśród postulatów, obok płacowych i socjalnych, było żądanie przeprowadzenia niezależnych od władz wyborów do rady zakładowej. Ostatecznie udało się osiągnąć porozumienie i wymóc na władzach realizację większości żądań.

Czesław Niezgoda przypomina, że co roku, w sąsiedztwie lokomotywowni, przy tzw. Krzyżu Doli Kolejarskiej, odbywają się uroczystości z okazji kolejnych rocznic strajku.
- W tym roku planujemy je na 22 lipca. I prawdopodobnie odniosę się wówczas do planów PKP Cargo wobec lokomotywowni - zapowiedział wczoraj Czesław Niezgoda.

Dlaczego PKP Cargo chce przenieść lokomotywownię? I co sądzą na ten temat związkowcy? Czytaj więcej w piątkowym papierowym wydaniu Kuriera Lubelskiego


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przewodniczący

co tu gadać

N
Noe

bierz waść przykład z kościoła.Ten potrafił wydoić państwo polskie na 20 mln.zł bo napisał że w świątyni opatrzności w Wilanowie będzie muzeum a więc obiekt kultury tyle że własność państwa Watykan.Coś tam przy tym kręcą się służby specjalne ale pewnie i tak ukręcą łeb sprawie bo trzeba dobrze współpracować z państwem kościelnym.Wystąp więc do ministra kultury to może też coś rzuci na to "muzeum"od którego zaczęły się te przemiany i lubelski lipiec ,chociaż bardzo w to wątpię.

k
kolejarz

Pisanie o parowozie i sentymentach zostawmy Panu Niezgodzie. To najmniej ważna rzecz z punktu widzenia CARGO i pracowników. CARGO likwidując te warsztaty zrobi coś co powinno zrobić już dawno. Każdy, kto popatrzy na te hale i w obejrzy je w srodku zda sobie sprawę jak kosztowne jest utrzymanie takiego kolosa. W latach 80 i 90 kiedy było naprawianych kilkadziesiąt lokomotyw - taka hala miała sens. Obecnie potrzebowałaby gruntownej modernizacji. A przy kilkunastu lokomotywach to niema najmniejszego uzasadnienia. Dlaczego po decyzji o powstaniu Przewozów Regionalnych i InterCity to CARGO ma ponosić koszty utrzymania "skansenu". Dlaczego związki zawodowe dopusciły do rozparcelowania taboru na Spółki. O zamknięciu warsztatów w tym miejscu zadecydował moment przekazania taboru. Kto mając jeden samochód utrzymuje 15 garaży. Jaki przedsiębiorca utrzymuje infrastrukturę uzytkowaną w znikomym stopniu - dla idei. Miejsc pracy nikt nie straci. Zamiast pracować na Gazowej bedzie pracował na Grygowej. Ale pracując na Grygowej jego praca będzie efektywniejsza, gdyz spadną koszty utrzymania infrastruktury. Niższe koszty napraw taboru to lepsze wyniki finansowe - a lepsze wyniki finansowe to miejsca pracy i lepsze zarobki. Solidarność niech zorganizuje z miastem miejsce pamieci Lubelskiego Lipca i zbierze eksponaty - w tym parowóz.

O
Ość

Nihil novi sub sole... tylko nie chcemy (lub nam nie pozwalają) o tym pamiętać.

A
Aaalisha

Odezwał się cholerny potencjalny biznesmem co nie ma pojęcia ile to miejsce znaczy dla kolejarzy. Pracowałam w tym miejscu 4 lata, odeszłam przez zmiany organizacyjne. Jestem pasjonatką kolejnictwa. Kocham kolej.
Obrazem nędzy i rozpaczy jest podejście do całego otoczenia i życia. Najlepiej zlikwidować, postawić coś co postaci parę lat i rozsypie się w pył.
Lokomotywownia jest miejscem gdzie pracowali ludzie, prawdziwi ludzie, którzy w pocie czoła naprawiali parowozy brodząc po kolana w odpadkach i mule węglowym z kotłów. Teraz pracują ludzie, którzy pilnują aby każda lokomotywa była sprawna i szczęśliwie dojechała od punktu A do punktu B.

Podczas strajku w lipcu '80 jeden ze związkowców dobrze powiedział - że niegdyś potężna stacja Kolei Nadwiślańskiej zostanie zlikwidowana. I to się cały czas dzieje. Początkiem była zmiana statusu stacji Lublin - z macierzystej na zwrotną oraz likwidacja Sekcji Utrzymania Taboru PKP Intercity.

Wszyscy Ci, którzy doprowadzają do stanu agonalnego polską kolej powinni zostać postawieni przed sądem. Powinni odpowiedzieć za swoje marne czyny. W końcu kolej niegdyś była priorytetową dziedziną gospodarki.

t
tryt

..ale za "sirpniowe protesty gdańskie" mają historyczni związkowcy dewidendę od bankierów ... a ludzie pracy BEZrobocie

o
oraj

Dokładnie tak jak zrobił "deweloper" z miejscem po LZNS?

Miało byc tak pięknie, nowocześnie, bo miało tam powstac centrum biznesowo-mieszkalno-rozrywkowe, a skończyło się jak z fabryką "Malma"...

Z księżyca piszesz czy jakich Włoch albo... Rosji?

j
jon

nic dwa razy się nie zdarza ...

L
Leon

Szanowny Pan Niezgoda walczył o lepszą przyszłośc kolejarzy,ale w tamtym czasie nie wiedział,że to się tak skończy.Zdecydowana większość kolejarzy już dawno nie pracuje.Została wyrzucona z dnia na dzień i nikt się nie pytał,a szefowie związków podpisywali listy zwolnień,ręka im nawet nie drgnęła.Tak było panowie związkowcy.Zapomnieliście?

e
elton dżon

żadnego komentarza...

l
lublinianin

Co Pan Czesław Niezgoda, oprócz strajków, zrobił dla lubelskiej kolei ?

j
jaro

I bardzo dobrze. W okolice ulicy Grygowej powinni przenieść nie tylko lokomotywownię, ale i bocznice kolejowe służące do "nocowania wagonów" wraz z całym zapleczem technicznym. Okolice dworca PKP to idealne miejsce na stworzenie nowej dzielnicy biznesowo-mieszkalno-rozrywkowej, tym bardziej iż w pobliżu istnieje centrum wystawiennicze w Parku Ludowym, zaś wkrótce powstanie stadion. W tej chwili okolice dworca to obraz nędzy i rozpaczy oraz przykład marnowania potencjalnych terenów inwestycyjnych.

m
moto-on

Z tego co kojarze to projekt przebudowy wiaduktu nad ul.Kunickiego przewidywał ,że ta własnie lokomotywa zostanie specjalnie wyeksponowana na brzegu wiaduktu jako pomnik,zeby wszyscy przejeżdżający ta ulicą widzieli ją z daleka. Miała być specjalnie tam ustawiona włąśnie na pamiątkę strajków i żeby w rocznice można było swobonie na przyszłym placu przy wiadukcie z prawej strony obchodzić uroczystości w których tle była by ta właśnie lokomotywa parowa. Niech PKP Cargo zajmnie się tym do czego jest powołana jako spółka i nie czepia się symboli kolejarzy.

H
HistoryJa

Można było przywróci nazwę "Lenina" na gdańskiej stoczni, to i można przenieść lubelską lokomotywownię na Grygowej albo do muzeum socrealizmu w Kozłówce.

Gdzie Pan był Czesławie Niezgodo jak kolejne lubelskie firmy likwidowali?

p
pociąg HO

Ale co chcą przenieść? Zabytkową Lokomotywę, czy lokomotywownię? Bo czegoś tu nie rozumiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3