Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP LHS. Inwestycje wjeżdżają na szerokie tory

Artur Jurkowski
Spółka PKP LHS zakłada, że po zakończeniu modernizacji będzie w stanie przewieźć o 30 proc. towarów więcej niż obecnie
Spółka PKP LHS zakłada, że po zakończeniu modernizacji będzie w stanie przewieźć o 30 proc. towarów więcej niż obecnie PKP LHS
800 mln zł wyda w ciągu najbliższych siedmiu lat spółka PKP LHS na inwestycje oraz modernizację sieci i taboru. A jeśli zapadnie decyzja o elektryfikacji trasy, to nakłady podskoczą o kolejne 2 mld złotych.

- Dzieją się „cuda” w Polsce. Narodowy przewoźnik lotniczy, który chylił się ku upadkowi zaczął, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, przynosić zyski. Podobnie jest z PKP - podkreślał Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.

W środę rządowa administracja chwaliła się inwestycjami kolejowymi. Chodziło o miliony złotych, które wyda na modernizację Linia Hutnicza Szerokotorowa. - To przykład spółki nastawionej na rozwój - przekonywał Czarnek.

LHS powstała pod koniec lat 70. XX. Miała służyć transportowi rudy żelaza, siarki oraz węgla do ówczesnego ZSRR, bez przeładunku towarów na granicy. Stąd ma szerszy rozstaw torów, niż w krajach europejskich.

Linia ma prawie 400 km długości i pozwala dotrzeć prawie do Katowic. 30 proc. infrastruktury LHS znajduje się na terenie woj. lubelskiego.

Pod koniec stycznia LHS podpisała z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowę na finansowanie inwestycji o wartości 300 mln zł. - 121 mln zł stanowi kredyt - mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.

Spółka planuje m.in. przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan. Ponadto ułożenie światłowodu i rozbudowę komputerowego systemu sterowania ruchem.

Kolejnych 500 mln zł ma trafić m.in. na modernizację lokomotyw, budowę terminalu kontenerowego w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu.

LHS analizuje też elektryfikację trasy. - Jeśli okaże się opłacalna, to prace ruszą po 2023 roku - dodał Tracichleb.

Przejście z trakcji spalinowej na elektryczną może pochłonąć ok. 2 mld zł .

- Budowa kilometra sieci to wydatek ok. 300 tys. zł. Do tego jeszcze trzeba doliczyć zakup 40-50 lokomotyw w cenie 15-18 mln zł za sztukę - wyliczał Tracichleb.

W 2017 r. LHS przewiozła 10,1 mln ton towarów. W styczniu tego roku 1 mln ton. - Po zakończeniu modernizacji zakładamy wzrost zdolności przewozowych o ok. 30 proc. - mówił Tracichleb.

Ze wstępnych szacunków spółki wynika, że LHS zakończyła ub. rok zyskiem w wysokości 54 mln zł (przy zakładanych 43 mln zł). Obrót sięgnął 400 mln zł.

Zobacz też: Od kwietnia w nowych samochodach znajdzie się kolejny obowiązkowy element wyposażenia. System E-Call automatycznie wezwie pomoc w razie wypadku

POLECAMY WASZEJ UWADZE:

Studniówka VII LO w Lublinie (WIDEO, ZDJĘCIA)

Lubelska Lista Płac. Ile zarabiamy (RAPORT)

Burzenie wiaduktu nad Diamentową (ZDJĘCIA Z DRONA)

Ile pamiętasz z lektur szkolnych? [QUIZ]

Jesteśmy też w serwisie INSTAGRAM. Obserwuj nas!

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski