Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa chce podbić Chiny. Wysłała już pierwszy transport (ZDJĘCIA)

Piotr Nowak
Piotr Nowak
Spółka PKP LHS wspólnie z firmą Far East Land Bridge organizuje pierwszy przewóz kontenera trasą transkaspijską, ze Sławkowa w woj. śląskim do Urumczi w zachodnich Chinach
Spółka PKP LHS wspólnie z firmą Far East Land Bridge organizuje pierwszy przewóz kontenera trasą transkaspijską, ze Sławkowa w woj. śląskim do Urumczi w zachodnich Chinach materiały nadesłane
Połączy Górny Śląsk, Świętokrzyskie, Podkarpackie i Lubelskie z Dalekim Wschodem, ale z pominięciem Rosji. Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa wspólnie z firmą Far East Land Bridge organizuje pierwszy przewóz kontenera trasą transkaspijską. do Chin. Za polski odcinek trasy odpowiada zamojska spółka.

Celem projektu jest przetestowanie nowej trasy kolejowej pomiędzy krajami Europy i Azji.

- Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków „just-in-time” - mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Siedziba PKP LHS mieści się w Zamościu. Firma zarządza linią nr 65, najdłuższą na terenie Polski kolejową linią szerokotorową. Łączy ona kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie w Hrubieszowie ze Sławkowem na Śląsku (25 km od Katowic). Liczy prawie 400 km długości i 1520 mm szerokości. Dla porównania, standardowy rozstaw szyn w Polsce wynosi 1435 mm.

- Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany dotyczące wykorzystania najbardziej na zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1520 mm - dodaje Wilhelm Patzner, dyrektor generalny FELB. Operator kolejowy specjalizuje się w transporcie kontenerów pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą.

- Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza, że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin. Włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach - dodaje Patzner.

Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej.

Koleje kazachskie zapowiadają, że w 2020 roku przewiozą 800 tys. kontenerów zmierzających z Chin do Europy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski