Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płatny parking wielki jak centrum

Artur Jurkowski
Miasto planuje, aby od stycznia 2010 roku całe śródmieście zostało przekształcone w strefę płatnego parkowania.
Miasto planuje, aby od stycznia 2010 roku całe śródmieście zostało przekształcone w strefę płatnego parkowania. Fot. Małgorzata Genca
Wygląda na to, że tylko do końca roku w centrum Lublina znajdziemy darmowe miejsca parkingowe dla naszych aut. Powód?

- Planujemy, aby od stycznia 2010 roku śródmieście zostało przekształcone w strefę płatnego parkowania - informuje Anna Adamiak, zastępca dyrektora Wydziału Dróg i Mostów Urzędu Miasta Lublin. Strefę mają wyznaczać ulice: Lipowa - Wieniawska - Solidarności (po południowej stronie) - Unii Lubelskiej - Zamojska - Bernardyńska - Narutowicza.

Obecnie w Lublinie płacimy tylko za pozostawienie auta na niektórych ulicach, m.in. przy Krakowskim Przedmieściu, Zielonej, częściowo Świętoduskiej, Kowalskiej. Za darmo parkujemy natomiast np. przy Niecałej, Radziwiłłowskiej, Ogrodowej.

Utworzenie strefy spowoduje, że wszystkie miejsca parkingowe w jej obrębie będą płatne. Z szacunków ratusza wynika, że będzie to ok. 1735 miejsc postojowych. Obecnie opłaty są pobierane za 604.

Zmieni się też całkowicie system płacenia za parkowanie. Na terenie strefy mają się pojawić parkomaty. Łącznie ma być ich ok. 100. To oznacza, że na jeden parkomat będzie przypadać 15-20 miejsc postojowych.

- Akceptuję to rozwiązanie. Jednocześnie zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to rozstrzygnięcie idealne - twierdzi Adam Wasilewski, prezydent Lublina. - Wolałbym, aby wcześniej na obrzeżach centrum miasta pojawiła się sieć darmowych lub nisko płatnych parkingów, które stanowiłyby alternatywę do postawienia auta w centrum.

O wprowadzeniu płatnej strefy w dużej mierze rozstrzygają pieniądze. Obecny system pobierania opłat za parkowanie jest "dziurawy". W ub. roku na sprzedaży biletów miasto zarobiło 463 tys. zł. Z symulacji dochodów ze strefy wynika, że tylko w ciągu miesiąca przyniesie ona ok. 400 tys. zł zysku, czyli 4,8 mln zł rocznie.

- Dochody, jakie możemy uzyskać z wprowadzenia strefy, nie są podstawowym argumentem przemawiającym za jej utworzeniem. Są one oczywiście ważne, ale przede wszystkim chodzi o "odtłoczenie" centrum Lublina - podkreśla prezydent Wasilewski.

Obecnie za godzinę parkowania płacimy 2,5 zł, za pół godziny - 1,5 zł. Te stawki wraz z wprowadzeniem strefy mogą się zmienić. Na szczęście mowa jest o obniżce. - Coś za coś: nie wykluczamy zmniejszenia cen biletów o 50 groszy - przyznała już kilka miesięcy temu Adamiak.

Płatne, jak do tej pory, będą też "parkingi uliczne" w rejonie PKP, m.in. ul. 1 Maja, choć znajdują się poza obszarem strefy.

Na utworzenie strefy płatnego parkowania musi się zgodzić Rada Miasta. To właśnie rajcy ostatecznie zadecydują o tym, czy w Lublinie powstanie obszar bezwzględnych opłat za postawienie auta. Określą też obowiązujące stawki opłat. Nie wiadomo jednak kiedy zajmą się tą sprawą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski