Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi Lublin - Warszawa. Są problemy z szybką koleją

Sławomir Skomra
Nikt nie mówił, że przebudowa 150 km torów będzie prosta. Trzeba terminowo zgrać ze sobą dwie inwestycje - to trasa Lublin - Warszawa oraz Lublin - Łuków
Nikt nie mówił, że przebudowa 150 km torów będzie prosta. Trzeba terminowo zgrać ze sobą dwie inwestycje - to trasa Lublin - Warszawa oraz Lublin - Łuków Piotr Jaruga
Żeby dojechać z Lublina do Warszawy w 1,5 godziny (dziś to ponad 2 godziny), pociągi muszą pędzić 160 km/h. Tego nie są w stanie dokonać nawet nowoczesne Darty. Nie dlatego, że są za słabe, ale dlatego, że tory nie wytrzymałyby takiej prędkości. Potrzebny jest remont wart 3,5 mld złotych. Kolej wytyczyła już objazdy przez Lubartów i Łuków. Ale tę trasę też trzeba wyremontować.

Pieniądze są zapewnione w ramach funduszy unijnych, a kolejarze są zdeterminowani, by tę inwestycję przeprowadzić. Modernizacja wchodzi właśnie w decydującą fazę. W przyszły poniedziałek mija termin składania przez firmy ofert dotyczących przebudowy. To jednak nie rozwiązuje wszystkich problemów kolejarzy.

->> Egzamin gimnazjalny 2016. Język polski (ARKUSZE, ODPOWIEDZI, PYTANIA)
->>**Egzamin gimnazjalny 2016. Matematyka (ARKUSZE, ODPOWIEDZI z poprzednich lat)->>**Egzamin gimnazjalny 2016. Historia, WOS, polski (ARKUSZE, ODPOWIEDZI z poprzednich lat)

Gdy w przyszłym roku ekipy budowlane wejdą na tory, pasażerów jadących na trasie Lublin - Warszawa czekają spore utrudnienia. To samo dotyczy składów towarowych wiozących np. węgiel z Bogdanki. Dlatego potrzebny jest kolejowy objazd linią nr 30 z Lublina przez Lubartów, Parczew i Łuków. Tyle, że tę trasę też trzeba wyremontować. Odpowiednie przetargi (nawet na dostawę szyn i podkładów) są już ogłoszone, ale ostatnio pojawił się kolejny kłopot. Chodzi o czas.

Kolej chce, żeby „trzydziestkę” firmy zmodernizowały w ciągu 9 miesięcy, z tym że niektóre z nich uważają ten termin za nierealny.

Ostatnio Budimex wygrał sprawę przed Krajową Izbą Odwoławczą, która orzekła, że PKP PLK powinny dać na to zwycięzcy przetargu aż 14 miesięcy. To o tyle ważne, że bez gotowego objazdu nie można zamknąć linii Lublin - Warszawa. A to jest planowane na kwiecień przyszłego roku.

W piątek członkiem zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (to ona jest właścicielem torów i je remontuje) został Grzegorz Muszyński. Od stycznia był on pełnomocnikiem zarządu tej spółki ds. inwestycji. Jako członek zarządu Muszyński także będzie zajmował się inwestycjami - w tym remontem kolejowej „siódemki” i „trzydziestki”.

- Rada nadzorcza spółki jest przekonana, że pan Grzegorz Muszyński będzie dobrze prowadził oraz nadzorował procesy inwestycyjne Polskich Linii Kolejowych - powiedział Mariusz Andrzejewski, przewodniczący rady nadzorczej PKP PLK.

Muszyński to były (2007 - 2013) prezes Portu Lotniczego Lublin. Doprowadził do wybudowania i uruchomienia lotniska. W 2014 r. był kandydatem PiS na prezydenta Lublina. Przegrał w pierwszej turze z Krzysztofem Żukiem z PO. W tych samych wyborach Muszyński został radnym wojewódzkim.

Prezentacja pociągu Dart w Lublinie

Pociąg Dart w Lublinie. Będziemy nim jeździć do Warszawy (ZD...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski