Podmiejską koleją wokół Lublina

Aleksandra Dunajska
Obecnie lokalne przewozy, na przykład na lotnisko, realizuje spółka Przewozy Regionalne. Płaci za nie samorząd województwa<br>
Obecnie lokalne przewozy, na przykład na lotnisko, realizuje spółka Przewozy Regionalne. Płaci za nie samorząd województwa Małgorzata Genca
W projekcie budżetu województwa na przyszły rok zapisano na ten cel 300 tys. zł. Za pieniądze miałaby powstać spółka zwana roboczo Lubelską Koleją Dojazdową. Woziłaby pasażerów na krótkich trasach w okolicach Lublina, np. do i z Lubartowa, Świdnika, Kraśnika. - To byłoby coś na kształt np. warszawskiej SKM - mówi Jacek Sobczak, członek zarządu województwa.

Dzisiaj m.in. takie połączenia realizują Przewozy Regionalne (PR). Spółka została usamorządowiona pięć lat temu, udziały ma w niej 16 województw (lubelskie - 5 proc.). To one zamawiają połączenia i słono za nie płacą. W regionalnym lubelskim budżecie na 2014 r. zaplanowano na ten cel 62 mln zł. - Wysokość dopłat stale rośnie. W 2007 r. płaciliśmy 23 mln zł. Uważamy, że ta dynamika powinna zostać zatrzymana - zaznacza Sobczak.

Problemem Przewozów Regionalnych jest też niejasna przyszłość. Eksperci oceniają, że spółka ma skostniałą strukturę i za wysokie koszty funkcjonowania, jest poważnie zadłużona. Niektóre województwa chcą więc wyodrębnienia mniejszych regionalnych spółek z jednego ogólnopolskiego molocha.

- My do tego nie dążymy. Ale inne regiony mogą nas przegłosować - mówi Sobczak. Co w takiej sytuacji stałoby się z pozostałą częścią PR? Czy jest szansa na restrukturyzację i oddłużenie spółki przez rząd? To pytania, na które nie ma odpowiedzi, ale od dawna trwają w tej sprawie rozmowy. A Lubelska Kolej Dojazdowa może być jednym z pomysłów na przygotowanie się na ewentualne zmiany w PR.

- Na pewno w swojej spółce marszałek miałby większą kontrolę nad pieniędzmi wydawanymi na przewozy niż w ramach PR. Może płaciłby też nieco mniej - uważa Jakub Madrjas, redaktor Rynku Kolejowego. - Nowy podmiot nie rozwiąże jednak całości problemu. Samorząd nadal będzie płacił także spółce PR. Dojdzie kwestia podwójnej administracji, podwójnego układania rozkładów. W przewozach regionalnych potrzebna jest kompleksowa reforma, ale marszałkowie ciągle nie mogą się na nią zdecydować - wyjaśnia.

- To na razie pomysł i to na wstępnym etapie. Chcemy zabezpieczyć te 300 tys. w budżecie na wszelki wypadek - zastrzega Jacek Sobczak. I dodaje, że takie pieniądze wystarczyłyby np. na rejestrację spółki, wynajęcie biura na siedzibę. Gdyby władze województwa zdecydowały się ją powołać, procedury trwałyby co najmniej rok.

Kurier Lubelski na Twitterze i Google+

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Greg

Łatwo wydawac nie swoją kaske.
Jakbym miał wydać 300 tys. na rejestracje spółki i wynajem lokalu to przecież jest masakra.
Koszt rejestracji spółki zoo to około 1500pln, wynajem biura wirtualnego kilkadziesiąt złotych miesięcznie, co jest jeszcze potrzebne? Księgowa w spółce zawieszonej myśle że za 500 pln obrobi jeden papierek na miesiąc... No wiadomo co Pan Prezes i musi te dwie dychy dostać do ręki nawet jesli spółka ma być na wszelki wypadek....

k
kos

Pokasowac te wszystkie fanaberie komunikacyjne! Lublin zaslluguje na dorożki konne , a i dyliżans zaprzężony w 4 konie ze stacjami zmiany rumaków zajedzie daleko. Kiedyś podróżowano tak do Paryża, Rzymu i nikt nie narzekał.

o
obserwator

Lublin powinien być połaczony z miastami takimi jak Świdnik ,Łeczna ,Lubartów .Kraśnik ,Nałeczów ,Puławy Janowiec ?, Zamosć ?.Takie połaczenia wpłynie dodatkowo do rozwoju Lublina i miast t .z satelitarnych.

M
Marion

już mamy jedną Twoją zabawkę lotnisko w Świdniku skarbonkę bez dna ...

a
antykoleś

tekst:Jacek Sobczak,to mi się niedobrze robi.

T
T.

Akurat w naszym województwie Przewozy Regionalne dobrze działają i mają dobrą ofertę dla podróżnych. Tworzenie nowej spółki to niepotrzebne wydawanie pieniędzy na administrację, a dla pasażerów większe wydatki na bilety (podział relacji na krótsze odcinki, każdy z oddzielnym biletem) komplikacje przy dodatkowych przesiadkach między pociągami różnych firm i w efekcie rozkład jazdy dla Lublina bez ładu i składu. Firmę w skali kraju trzeba naprawić, ale nie dzielić.

K
K.

do łęcznej proponuje taka kolejke

F
Fang

tyle że lepiej by była to ścieżka rowerowa.
Dziś busikami dociera się do centrum Nałęczowa a jak ze stacji kolejowej to piechotką czy może taryfą?
hehehe.Przez Wisłę najlepiej wpław bo na budowa nowego mostu ma raczej "marne szanse".

w
waskotorowy

Lubelska Kolej Dojazdowa może być jednym z pomysłów na przygotowanie się na ewentualne zmiany w PR....Problemem Przewozów Regionalnych jest też niejasna przyszłość. Eksperci oceniają, że spółka ma skostniałą strukturę i za wysokie koszty funkcjonowania, jest poważnie zadłużona...
PKP (ogólna nazwa) jest wogóle skostniała,KAżdego roku rozklady jazdy pociągów są coraz uboższe,na kolei powstały różne spółki i spółeczki,które płacą jedni drugim (np za wagony za lokomotywy,za trakcję,za tory....).Polikwidowano stacyjki i przystanki kolejhwe.Brak rozkładów jazdy,zdewastowana infrastruktura.I wreszcie niepunktualne przyjazdy pociągów,brak jakiejkolwiek informacjoi o skomunikowaniu.
POdróż pociągami stałą się niebezpieczna (kradzieże,wypadki kolejowe).Same negatywne opinie o funkcjonowaniu kolei.Jeśli powstanie Lubelska KOlej DOjazdowa,to będzie to bardzo drogie przedsięwzięcie.Brak własnego taboru,brak włąsnej infrastruktury.....spowoduje,że wszelkie usługi trzeba b edzie kupować u konkurenta.Nadal marszałek wojew ództwa będzie zobowiązany do utrzymania tego zrakowaciałego tworu.No i wreszcie po co tworzyć coś nowego,skoro połączenia jako takie do Świdnika,Lubartowa czy Kraśnika istnieją.
No i na zakończenie należy sobie otwarcie powiedzię,że do tego kolejowego burdelu doprrowadziy związki kolejowe,a szczególnie solidarność kolejarzy,W zarządzie związku (tego i innych) znaleźli się ludzie przypadkowi,karierowicze.Poprzez swoje działania załątwili sobie wysokie stanowiska służbowe z bardzo wysokim uposażeniem."Dzięki" takim działaniom kolej zostałą rozdrobniona na malutkie,słabe finansowo spółeczki.Ale za to ile przez to uzyskano stanowisk dyrektorskich i prezesowskich.Kiedyś był "aż" rzemieślnikiem kolejowym a dzisiaj jest taki jeden z drugim dyrektorem.I jest czym szpanować.Dzisiejsze przewozy kolejowe to przeważnie wycieczki-pielgrzymki kolejarzy.No i te badziewiaste zakupy,rozkładające kolej (i kraj)na łopatki.Po co było zakupować pierdziolino (czy np dreamleanery - też komunikacja chociaż nie kolej) u kontrachenta zagranicznego a nie dać zarobić zakładom polskim produkującym naprawdę dobry tabor.No ale za kolejnictwo zabrali się "fachowcy" (byli związkowcy) więc możliwe że lepiej się znają ode mnie na transporcie kolejowym

h
hehehe

I jeszcze na drugą stronę Wisły do Janowca.

P
Picek

A ja kiedyś sobie pomyślałem o takiej trasie: Lublin, radawiec, wojciechow, naleczow, kazimierz. To byłoby ciekawe i przyszłościowe.

O
Ość

w większości przypadków połączenia autobusowe realizowane przez PKS czy Transped (czy istnieje jeszcze ta firma - nie wiem) zostały wyparte przez prywatnych przewoźników, tzw. busiarzy. Prywatne firmy - czyli, co oczywiste i naturalne - nastawione na zysk. W związku z tym ich nie interesują trasy czy godziny kursowania NIE PRZYNOSZĄCE dochodu. Także nie obchodzą ich ulgi typu ustawowego - czyli dla inwalidów, emerytów czy rencistów. Mają całkowitą dowolność w stosowaniu takich czy innych ulg - bo NIKT im nie DOPŁACA, ani do ulg, ani do deficytowych kursów. Swego czasu właśnie z funduszu marszałkowskiego takie dopłaty były czynione właśnie dla PKS i tzw. państwowych (kiedyś) firm, spółek. Teraz są likwidowane lub mocno redukowane, zaś prywatnych przewoźników w ogóle nie obejmują.
Skutki: likwidacja większości kursów nieopłacalnych, deficytowych - czego efektem jest odcięcie WIELU miejscowości od transportu publicznego...
Wracamy do kolejki dojazdowej - jeżeli zostanie utworzona pod skrzydłami Urzędu Marszałkowskiego i z jego funduszów będą realizowane dopłaty, także obejmie miejscowości odcięte od komunikacji publicznej oraz godziny kursowania zostaną dostosowane do godzin dogodnych dla większości potencjalnych pasażerów - jak najbardziej jestem ZA UTWORZENIEM takiej podmiejskiej kolejki dojazdowej. Z powodzeniem funkcjonują w Warszawie, aglomeracji śląskiej czy Trójmieście. Niestety, Lublin nie jest tak rozwinięty ekonomicznie jak te regiony, więc jak to wyjdzie ekonomicznie - trudno ocenić, może okazać się ponad możliwości Urzędu Marszałkowskiego...

1:22

Lublin miastem Fotoszopa. Raczej piszcie o tym co jest. Zachwycanie się wirtualną rzeczywistością prowadzi do Zespołu Macierewicza.

M
Mete

300tys na spolke dla kierownika, zastepcy i kolesia co przepchnie ten durny pomysl... a za pol roku ludzie i tak o tym zapomna

f
fr

na Czubach

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3