W poniedziałek przedstawiciele władz Lublina, samorządu województwa i spółki PZL-Świdnik podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia Klastra Zaawansowanych Technologii Lotniczych. - Nie mam wątpliwości, że to oznaczać będzie w przyszłości nowe miejsca pracy, dostęp do najnowocześniejszych technologii i w konsekwencji szybszy rozwój Lubelszczyzny - mówił Krzysztof Hetman, marszałek województwa lubelskiego.
Klaster ułatwi przepływ informacji, wzmocni powiązania kooperacyjne między jego członkami. Ma też pobudzać innowacyjność.
- Powołanie klastra umożliwi założenie wiodącego w Polsce centrum naukowego, łączącego przemysł, lokalne samorządy i potencjał akademicki - dodawał Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik.
Nowa struktura ma powstać wokół PZL-Świdnik. Spółka ma dostarczać najnowocześniejsze technologie z zakresu lotnictwa. Chodzi o rozwiązania, którymi dysonuje AgustaWestland (właściciel świdnickich zakładów).
- Inwestycje w zaawansowane technologie to najlepszy sposób na wygranie w każdej dziedzinie - stwierdził Daniele Romiti, prezes AgustaWestland.
Ważną rolę w klastrze mają pełnić uczelnie wyższe. - Dysponują zapleczem naukowym, ale też świetnie wyposażonymi laboratoriami, gdzie mogą być prowadzone badania nad nowymi technologiami - wskazał Mieczysław Majewski, prezes PZL-Świdnik.
- Chodzi m.in. o prace nadmateriałami wykorzystywanymi w lotnictwie - precyzował prof. Piotr Kacejko, rektor Politechniki Lubelskiej.
Samorządy miałyby wziąć na siebie budowę niezbędnej infrastruktury, m.in. drogowej. - Ale też ułatwić biznesowi kontakt z uczelniami, czy zająć się promocją - uzupełniał Mariusz Sagan, dyrektor Wydz. Strategii i Obsługi Inwestorów UM Lublin.
PZL-Świdnik to jedna z największych firm lotniczych w kraju. Spółka zatrudnia około 3,5 tys. osób, współpracuje z blisko 900 firmami.
Priorytetem dla PZL-Świdnik jest obecnie walka o zamówienie na 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskiej armii. Wartość kontraktu jest szacowana na około 10 mld zł.
W świdnickiej firmie trwają też prace przy AW609 "Tilit Rotor". Maszyna wygląda jak połączenie samolotu z helikopterem. Ma być propozycją przede wszystkim dla klientów indywidualnych (biznesmenów, polityków).
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?