Pojedziemy z prądem. Lublin znalazł się w programie wicepremiera Morawieckiego

Piotr Nowak
Autobus elektryczny marki Ursus zadebiutował w Lublinie w 2015 r.
Autobus elektryczny marki Ursus zadebiutował w Lublinie w 2015 r. Anna Kurkiewicz/archiwum
Więcej autobusów elektrycznych i stacji ładowania. Lublin znalazł się w gronie 41 miast i gmin, które chcą rozwijać elektromobilność.

Przedstawiciele rządu i władz samorządowych podpisali wczoraj listy intencyjne o współpracy w zakresie rozwoju transportu elektrycznego w Polsce. Lublin chce zostać centrum elektromobilności.

- Lublin postawił dziś pierwszy krok na ścieżce rozwoju elektromobilności. Od lat inwestujemy w niskoemisyjny transport, tworzy go ponad 61 km trakcji trolejbusowej i 90 trolejbusów. W następnych latach chcemy kupić 40 kolejnych trolejbusów i rozbudować trakcję o co najmniej 10 km – zapowiada Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Czytaj także:
Autobus elektryczny linii "Eko" już jeździ po Lublinie (ZDJĘCIA, WIDEO)

Po ulicach pięciu polskich miast jeździ obecnie 31 autobusów elektrycznych, w tym jeden w Lublinie. W kolejnych latach ta liczba ma się zwiększyć. Zakup 66 e-busów miasto wpisało już do projektów europejskich. W planach ma także kupno siedmiu stanowisk ładowania (i pięciu dodatkowych w ramach projektów rezerwowych). Pojazdy będą wyposażone w ogniwa umożliwiające przejazd minimum 40 km między ładowaniami.

Lublin sprzyja też samochodom elektrycznym, które mogą za darmo zatrzymywać się w Strefie Płatnego Parkowania. Ratusz przewiduje budowę punktów, w których właściciele aut będą mogli naładować ich baterie.

Liczba pojazdów dynamicznie rośnie. W 2014 r. w Lublinie było zarejestrowanych 19 pojazdów elektrycznych, w 2015 r. - 39, a w 2016 r. już 96 samochodów osobowych i jeden e-bus wyprodukowany przez lubelski Ursus.

Zgodnie z prognozami rządowymi, za pięć lat po polskich ulicach, będzie jeździć około tysiąca autobusów z napędem elektrycznym. Miałyby one być produkowane w rodzimych zakładach, w oparciu o polskie komponenty.

Wicepremier Mateusz Morawiecki chce, żeby elektromobilność stała się kołem zamachowym naszej gospodarki. - Dynamiczny rozwój branży e-busów czy szerzej mówiąc – polskiej branży elektromobilności, to nie tylko czystsze powietrze w naszych miastach. To przede wszystkim tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski - zapowiada.

Realizacja pierwszego etapu programu potrwa do 2018 r. Do tego czasu rząd planuje przyjęcie odpowiedniej ustawy (w Ministerstwie Energii trwają ostatnie prace nad projektem). Natomiast już teraz przedsiębiorcy mogą starać się o środki na uruchomienie produkcji pojazdów elektrycznych. Wniosek o dofinansowanie inwestycji rozwijających ekologiczną komunikację złożył także Lublin.

Po 2019 roku w wybranych miastach ma się rozpocząć budowa stacji ładowania. Do 2025 roku polskie firmy mają sprzedawać około tysiąca autobusów elektrycznych rocznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
niepatriota
Nie bardzo rozumiem Morawieckiego. Z jednej strony promuje "elektromobilność" z drugiej stawia na polski węgiel. Naukowcy na całym świecie informują, że samochody elektryczne są ekologiczne jedynie wówczas gdy energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych. Wytworzenie prądu z paliw kopalnych dla auta elektrycznego powoduje większą emisję dwutlenku węgla do atmosfery, niż ma to miejsce w samochodzie spalinowym.
W Norwegii około 60% a w Niemczech około 30% pochodzi z OZE, w Polsce tylko 10%. Na mój chłopski rozum cały ten program "elektromobilności" buduje się u nas od tyłu.
B
Bolek
bo na razie są dwa razy droższe od tych normalnych, w dodatku nic nie mówi się o kosztach ich
eksploatacji, a przecież EE jest u nas bardzo droga. No i na koniec, pomimo wielu lat badań
na całym świecie nie udało się stworzyć dotychczas dostatecznie pojemnych, lekkich akumulatorów,
które zapewniałyby osiągi zbliżone do obecnych silników spalinowych. Oczywiście pod względem
ekologii byłoby pięknie gdyby wszyscy jeździli na czystej energii ale to chyba jeszcze nie ten etap.
Z
Zdziw
... Śródziemnym? Glony kwitły?
g
gość
i juz w nocy uchwalą zakaz
A
A.
Lublin to inteligentne miasto! Otrzymaliśmy wyróżnienie m.in. za system zarządzania ruchem. Nagrodę podczas Smart City Forum, a to ze aut przybywa w zastraszającym tempie to korków nie rozładuje
k
kwa
jaro jak zobaczy że za dużo aut to zaraz powie,ze nie można kupowac samochodów a Jego Pomazańcy będą chodzili i kwa kwa wkakali, Prezes powiedział....
g
gość
stawiać na eko, bo aut w Lublinie przybywa po 3 samochodzy w każdym domu to i korki nie ma się co dziwic
g
gość
parkingi za miastem a później komunikacja miejska lub rowerek jak ktos ma zdrowie i problem z główy
g
gość
a nie wiem ten kto w swoim aucie siedzi i narzeka ,ze korek
g
gość
i to zasługa Zuka i tej władzy
S
Snack
Żuk wycina więcej drzew, a mniej sadzi. Jestem wyborcą Żuka i PO, ale on czasami mnie wręcz wkurwia z tymi wycinkami.
B
BUSOMAT PL
Autobusy na prad to bardzo dobry pomysl
.
w Lublinie drzewa się wycina ale i sadzi, cyferki mówią że władze miasta sadzą dwa razy więcej drzew nić wycinają
cebulak as myślał, że jak zamontują system to korki nagle znikną a tu niemiła niespodzianka uprawnił się ruch w wielu miejscach ale korki są dalej, tyle tylko że to nie systemu wina a zbyt dużej ilości samochodów na ulicach
p
prezes
Zaraz ci zaplace, miales kiedys kacza kuske w japie dziadu.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie