Pokolenie Zet zmienia rynek pracy. Czy z korzyścią dla wszystkich?

Materiał informacyjny Grupy OLX
Przedstawiciele pokolenia Zet wkraczają na rynek pracy, otwarcie manifestując swoje potrzeby i oczekiwania. A ponieważ, jak wynika z szacunków, już w przyszłym roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia, to pracodawcy nie mogą pozostać - i nie są - obojętni na te oczekiwania. W efekcie obecny rynek ewoluuje. W którym kierunku zmierzają zmiany i kto będzie ich beneficjentem, doskonale ilustruje raport OLX Praca - Gen Zmiany rynku pracy.

Zetki oczekują partnerstwa i transparentnych zasad

Świadomość swojej wartości, dążenie do równowagi między życiem prywatnym i pracą zawodową, asertywność, otwartość, swoboda w poruszaniu się po świecie nowych technologii, to tylko część tego, co do zawodowego życia wnoszą przedstawiciele pokolenia Zet. Nie godzą się na ustalony od lat porządek, ponieważ to pokolenie nie boi się wyrażania swoich opinii i stawiania granic. Od pracodawców oczekują czegoś więcej niż tylko stabilności finansowej. Chcą partnerskich relacji, transparentności, możliwości samorozwoju. Co na to pracodawcy? Jak wynika z analizy OLX, opracowanej na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród pracodawców, obecność Zetek w firmach przyczyniła się do opracowania konkretnych i transparentnych perspektyw awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń w firmach. Najmłodsi pracownicy pokolenia wpłynęli też na bardziej elastyczne podejście firmy do form świadczenia pracy. Pod ich wpływem zmienił się również sposób organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych.

Oczekiwania Zetek mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że wielu przedstawicieli pokolenia Zet przyczynia się do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym. Dostrzegają to również pracodawcy, którzy pod wpływem najmłodszych pracowników wprowadzają zmiany organizacyjne, co potwierdzają wyniki przeprowadzonej przez nas analizy. A ponieważ beneficjentami tych zmian są wszyscy pracownicy, to powinniśmy być ostrożni w krytykowaniu Zetek. Co więcej, powinniśmy dać im możliwość wypowiadania się i rozpocząć z nimi otwarty dialog. I do tego zachęcamy pracodawców w naszej najnowszej kampanii – mówi Jolanta Święcicka, senior marketing specialist, odpowiedzialna za kampanię OLX Praca.

Jak Gen Z zmienia rynek pracy

Wynagrodzenie, zarządzanie, organizacja pracy, samorozwój oraz work-life balance, to najważniejsze obszary pracy zawodowej. Każdy z nich stale ewoluuje, ale wydaje się, że obecnie zmiany te nabrały szybszego tempa, które narzucają Zetki. Z danych OLX wynika, że co trzeci przedstawiciel firmy twierdzi, że obecność pracowników z pokolenia Zet w ich organizacji przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Tyle samo osób uważa, że wpłynęła na budowę bardziej partnerskich relacji z przełożonymi. Istotną zmianą, na którą zwracają uwagę pracodawcy, a do której przyczyniła się postawa Zetek, jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń.

Zetki mają względem pracy te same wartości co inne pokolenia 

W ramach realizowanej kampanii, na zlecenie OLX Praca, agencja badawcza SW Research zrealizowała badanie, w którym uczestniczyli aktywni zawodowo przedstawiciele pokolenia Zet. Wyniki badania pokazują, że 67% badanych Zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji. Ponad połowa badanych przyznała też, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące sposobu świadczenia pracy.  Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Kwestiami istotnymi z perspektywy Zetek są też samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. A jak na tę potrzebę reagują pracodawcy w opinii najmłodszych pracowników? Połowa respondentów uczestniczących w badaniu jest zdania, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Młodzi doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z opinią taką zgadza się 57% badanych). Tym natomiast, co budzi mniejsze zadowolenie Zetek, jest dostępność w miejscu pracy rozwiązań wspierających zdrowie psychiczne.

Raport, który opracowaliśmy, to z jednej strony analiza obecnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej cenna wskazówka dla pracodawców, którzy już teraz rekrutują najmłodszych pracowników. Wielu z nich obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy. Zachęcamy do tego, żeby zacząć rozmawiać z Zetkami, dać im przestrzeń do wypowiedzi, bo tylko w ten sposób możemy poznać tę generację oraz zbudować z nią cenne i potrzebne nam wszystkim porozumienie – komentuje Jolanta Święcicka.

Współczesny rynek pracy jest bardzo zróżnicowany. Obecnie spotykają się na nim cztery różne pokolenia, których przedstawiciele różnią się od siebie ideałami, poglądami, systemem wyznawanych wartości oraz podejściem do wykonywania obowiązków zawodowych. Ta różnorodność może być podstawą efektywnej współpracy, a w efekcie korzystnych zmian, których beneficjentami będą przedstawiciele każdej ze stron tego procesu. To wbrew stereotypom jest proste, ponieważ dla przedstawicieli wszystkich pokoleń, w przypadku pracy, istotne są te same wartości, m.in.: kultura organizacyjna oparta na wzajemnym szacunku, zaufaniu i życzliwości, poczucie sensu pracy i współtworzenia, świadomość celu, inspirujący i wspierający lider oraz bycie traktowanym jak człowiek, a nie „zasób ludzki”.

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski