Polonia sobie, Macierz sobie — żyjemy w bardzo ważnych czasach. To czas na zmiany

Marcin Żminkowski
Żyjemy w bardzo ważnych czasach, które prawdopodobnie przesuną Polskę w całkiem inne położenie geopolityczne, strategiczne i gospodarcze. Ważnym elementem jest, aby połączyć Polonię Gospodarczą z Polską dla sukcesu kraju i całego regionu.

Czy Polonia Gospodarcza może być kołem zamachowym rozwoju gospodarczego Polski i współpracy państw Trójmorza? Przykład ze Stanów Zjednoczonych: największymi diasporami w tym kraju jest diaspora chińska, hinduska, izraelska i polska.

Co zrobili Chińczycy? Potrafili przenieść bardzo dużą ilość produkcji do Chin, diaspora hinduska, doprowadziła do niespotykanego transferu technologii ze Stanów Zjednoczonych do Indii tak, że dzisiaj Indie potrafią budować satelity, statki kosmiczne, mają broń atomową. Wiele osób z Izraela rozwijało swoje własne prywatne oddziały badań i rozwoju technologii — swoje własne, bardzo dobrze prowadzone startupy. Co się stało? W pewnym momencie państwo Izrael stworzyło takie warunki podatkowe i inne mechanizmy, że Izraelczykom po prostu opłacało się przenieść je do Izraela. A diaspora polska ma potencjał.

Jeśli chodzi o Polonię w Stanach Zjednoczonych bardzo ważne jest, żeby państwo polskie mogło być animatorem integracji Polonii Gospodarczej. Trzeba spróbować dokonać podobnych transferów czy to wiedzy, czy technologii, do Polski. Z różnych powodów środowisko gospodarcze w Stanach Zjednoczonych i nie tylko tam, nie jest wystarczająco dobrze zorganizowane. To można i trzeba zmienić — mówi Piotr Winiarski, prezes stowarzyszenia Poland Business Center World.

Rozwiązaniem tej sytuacji, jest stworzenie Instytutu: think tanku, który by się zajmował między innymi Polonią Gospodarczą i identyfikował gdzie mamy jakie osoby, organizacje, możliwości, zasoby. Tu się rozbija temat nie o miliony, a setki, dziesiątki osób i firm, które mają na tyle ważną wiedzę i potencjał, że warto zaprosić je do współpracy z Instytutem. Trzeba, aby Instytut wypracował plan i mapę drogową działań. W sferze legislacji. jest potrzeba używania sformułowania pojęcia Polonii Gospodarczej, w ogóle.

Gdyby powstało Ministerstwo do spraw Polonii i Polaków za granicą (ze szczególnym uwzględnieniem Polonii Gospodarczej), mogłoby wprowadzić plan Instytutu w życie oraz wspomagać się jego zdolnościami analitycznymi do zastosowań bieżących.

Działanie w trójkącie: Instytut - Ministerstwo - PAP, znacząco wpłynęłoby na celowość i skuteczność polityki informacyjnej państwa polskiego w obu kierunkach. Dzisiaj Polonia i Polacy za granicą mają do dyspozycji niepełny, a nawet fałszywy przekaz informacyjny.

Klasycznym elementem budowania relacji i wymiany informacji między Polonią a przedsiębiorstwami polskimi i Polską, są targi, giełdy kooperacyjne czy kongresy. - Powinniśmy stworzyć targi dla Trójmorza: do Polonii Gospodarczej możemy zaliczyć naukowców i menedżerów wysokiego szczebla w różnych firmach czy spółkach globalnych, które mamy na całym świecie. Jest ważne utrzymywać i nawiązywać kontakt z kadrami wyższego szczebla za granicą – uważa Winiarski.

Jak postąpiły takie duże firmy jak chiński Haier czy indyjska Tata? Z sukcesem zastosowały marketing etniczny. Jest to przykład dla polskich firm, których strategie marketingowe powinny to uwzględnić — jak wykorzystać tak dużą liczbę mieszkańców na terenie np. USA — jest to możliwe.
Przyszły kształt Instytutu i działań ministerstwa, wykuje się na Światowym Forum Polonii Gospodarczej w roku 2023. Potencjał sprawczy tego „tygla”, jest nie do przecenienia, a w ramach Kongresu 590 jego 7 edycji w Rzeszowie — pierwszego dnia (17.11.2022) o 14:00 na Scenie Głównej, odbył się panel: Czy Polonia Gospodarcza może być kołem zamachowym rozwoju gospodarczego Polski i współpracy państw regionów Trójmorza?

- Do dyskusji chcemy zaprosić Polonię Gospodarczą Trójmorza jak i Polonię z innych kontynentów. Celem panelu jest stworzenie inicjatyw i propozycji skierowanych do polskiego rządu, które uwypuklą znaczenie Polaków zamieszkałych za granicą dla Polski, Trójmorza. Chcemy od firm z Polski usłyszeć, jakie mają oczekiwania wobec Polonii Gospodarczej, czy dostrzegają wagę marketingu etnicznego? Razem kreujmy markę made in Poland! Nasze wnioski, propozycje niech będą zalążkiem tematów i treści paneli, jakie chcielibyśmy usłyszeć na Światowym Forum Polonii Gospodarczej. Stwórzmy je wspólnie. Wojna na Ukrainie nakazuje nam szybciej podejmować decyzje. Natychmiastowe wzmocnienie kontaktów Polonii Gospodarczej z Macierzą jest Polską Racja Stanu i nie może być tylko przedmiotem dyskusji, lecz musi być przedmiotem konkretnych działań – mówi Piotr Winiarski, prezes stowarzyszenia Poland Business Center World.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polonia sobie, Macierz sobie — żyjemy w bardzo ważnych czasach. To czas na zmiany - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie