Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska firma wprowadza na rynek etykiety cenowe zasilane energią słoneczną. Będą zapobiegać marnowaniu żywności?

Justyna Madan
Justyna Madan
Pierwsze etykiety zasilane ogniwami perowskitowymi są już testowane
Pierwsze etykiety zasilane ogniwami perowskitowymi są już testowane Saule Technologies
Polska firma, Saule Technologies wprowadziła na rynek pierwsze na świecie elektroniczne etykiety cenowo-reklamowe, które są zasilane energią słoneczną. Tak naprawdę żeby działać, nie potrzebują słońca. Wystarczy sztuczne światło jarzeniówek! Dzięki nowej technologii etykiety pozwolą zaoszczędzić miliony ton jedzenia w ciągu roku.

Nie jest to pierwszy produkt Saule Technologies wykorzystujący ogniwa perowskitowe. Firma zajmowała się już wielkowymiarowymi ogniwami przeznaczonymi na fasady budynków. Teraz przyszła pora na inteligentny system obsługi etykiet elektronicznych, zasilanych nie baterią – jak w przypadku tradycyjnych etykiet ESL – ale ogniwem perowskitowym.

„Etykiety elektroniczne z własnym, praktycznie niewyczerpywalnym źródłem zasilania, niewymagające kosztownej i czasochłonnej wymiany baterii, są nie tylko tańsze i wygodniejsze w eksploatacji od etykiet ESL. Energooszczędność i rezygnacja z używania wysoce szkodliwych dla środowiska naturalnego baterii to ważne etapy realizacji strategii zrównoważonego rozwoju” -informuje firma.

Etykiety zasilane perowskitami są przełomowym rozwiązaniem

Nie tylko sposób zasilania etykiet jest innowacyjny. Zapewniają one punktom handlowym możliwość komunikowania się z klientami. Etykietowanie produktów jest znacznie krótsze i można weryfikować ceny w czasie rzeczywistym. Co ważne, ogniwa wykorzystywane przez firmę zachowują sprawność w sztucznym świetle. Działają wydajnie nawet jeśli światło, np. z lamp sufitowych, pada na etykiety pod dużym kątem, co oznacza, że nie ma problemu z zasilaniem ich nawet na najniższych sklepowych półkach.

W odróżnieniu od ogniw krzemowych, perowskitowe są bardzo cienie, lekkie i elastyczne, dlatego nie zabierają dużo miejsca na etykiecie PESL. Jednocześnie są na tyle wydajne, że zasilają obsługujące je urządzenia elektroniczne, w tym wyświetlacz i moduł komunikacji bezprzewodowej. Co to oznacza? Obsługa sklepu może zdalnie zmieniać komunikat wyświetlany na etykiecie o dowolnej porze, nawet 15 razy na dobę. To dobry krok w skuteczniejszej sprzedaży produktów, których termin ważności się kończy.

Etykiety wyposażone są w wyświetlacz e-ink, moduł komunikacji bezprzewodowej oraz perowskitowe ogniwo fotowoltaiczne jako źródło zasilania. Poza ceną, mogą wyświetlać dodatkowy tekst i grafikę, wyświetlacz może służyć jako skuteczna platforma dodatkowych komunikatów: reklam, anonsów o specjalnych promocjach, akcjach lojalnościowych itd. Żywotność etykiety PESL oceniania jest na ok. 10 lat.

„Dzięki etykietom PESL sieci handlowe zyskają możliwość błyskawicznego obniżania cen produktów spożywczych, których okres przydatności do spożycia się kończy. Zapobiegnie to marnowaniu ogromnych ilości żywności, na które świat, gdzie wciąż wiele osób głoduje, nie może dziś sobie pozwolić. W skali roku nowe narzędzia handlowe, jakie zapewnią etykiety PESL, pozwolą zaoszczędzić miliony ton jedzenia” – mówi Olga Malinkiewicz, CTO Saule Technologies.

Jak zapewnia firma, nowa technologia umożliwi stosowanie najróżniejszych niedostępnych dotąd narzędzi marketingowych i reklamowych. Sklepy będą mogły np. zaskoczyć klienta i zorganizować spontaniczną godzinną promocję na wybrane produkty.

Obsługa etykiet jest banalnie prosta

Poza etykietami firma oferuje kompletny i zintegrowany system informatyczno-sprzętowy. Jego obsługa jest prosta, a zmiany cen mogą być przeprowadzane zdalnie np. z centrali sklepowej sieci.

„Możliwości tego rozwiązania są oszałamiające. Jednym kliknięciem można będzie zmieniać ceny w tysiącach sklepów, na milionach półek. Na rynku elektronicznych etykiet cenowych nie ma dziś równie atrakcyjnej oferty. To pozwala nam wierzyć, że Saule Technologies odegra kluczową rolę we wzroście rynku elektronicznych etykiet cenowych w najbliższych latach” - mówi Artur Kupczunas, CEO Saule Technologies.

Według raportu Reportlinker, rynek elektronicznych etykiet cenowych ma urosnąć z 1,8 mld dolarów w 2020 r. do 7,1 mld dolarów w 2026 r., utrzymując średnioroczny wzrost na poziomie 25%. To bardzo dużo, ale Saule Technologies liczy na jeszcze więcej. Raport ten był przygotowany przed debiutem rynkowym przełomowej technologii firmy.

Testy na Orlenie

Pierwsze testy technologii PESL będą realizowane we współpracy z Google Cloud Platform. Wrocławska firma zyskała także wsparcie Grupy Maspex i jednej z jej marek – Lubella. Saule Technologies i Grupa Maspex wprowadzą do wybranych sklepów etykiety PESL, by móc zmierzyć wpływ tego typu rozwiązań nie tylko na efektywność sprzedaży, ale także opłacalność biznesową.

Firma będzie współpracować również z PKN Orlen. Na regałach jednej ze stacji paliwowych w Warszawie pojawiły się już perowskitowe etykiety.

„W ramach Programu ORLEN Skylight Accelerator możemy wspólnie ze startupami z całego świata wdrażać innowacyjne rozwiązania. Dzięki współpracy ze spółkami technologicznymi, takimi jak Saule Technologies, możemy jeszcze skuteczniej realizować nasze cele strategiczne oraz budować trwałe przewagi konkurencyjne, oparte o nowoczesne i niskoemisyjne technologie” – mówi Patrycja Panasiuk, Zastępca Dyrektora Wykonawczego ds. Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich PKN Orlen.

Saule Technologies to polska firma, stworzona w 2014 r. przez fizyczkę Olgę Malinkiewicz oraz biznesmenów Piotra Krycha i Artura Kupczunasa. Firma zatrudnia zespół kilkudziesięciu naukowców, inżynierów i pracowników administracyjnych z blisko 20 krajów, którzy skonstruowali pierwszą na świecie linię produkcyjną drukowanych ogniw perowskitowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska firma wprowadza na rynek etykiety cenowe zasilane energią słoneczną. Będą zapobiegać marnowaniu żywności? - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski